2 Octombrie 2008

Despre fixarea preturilor in industria de productie publicitara digitala



Inca de la aparitia lor, site-urile au fost realizate, in principiu, in mod gratuit, prin cunostinte, si nu prin web developeri profesionisti, pentru ca aceasta meserie nu exista ca atare, iar eforturile presupuse de aceste servicii nu au fost recunoscute, de cele mai multe ori, ba chiar au constituit o reala problema pentru creatorii de spatii virtuale. Spre deosebire de productiile comerciale de la TV, in cazul crearii site-urilor nu existau niste parametrii de pret.

Astfel, s-a realizat o trecere catre web designul profesionist, iar costurile de productie digitala au inceput sa se standardizeze si sa fie recunoscute in bransa. De asemenea, aceste tipuri de servicii interactive au inceput sa se dezvolte si sa fie din ce in ce mai solicitate, drept pentru care si preturile lor s-au ridicat constant in ultima perioada.

Cu ceva timp in urma, se cheltuiau milioane de dolari pe productiile publicitare. Mai nou insa, publicitatea interactiva s-a impamantenit in strategiile companiilor care isi fac reclama, astfel incat piata de advertising digital a crescut cu 18,2% mai mult decat in primul trimestru din 2007, pana la 5,8 miliarde dolari (3,9 miliarde euro), potrivit IAB (Interactive Advertising Bureau). Insa ce valoare au aceste rezultate in corelatie cu dezvoltarea industriei de web development?

In prezent, bugetele alocate proiectelor digitale s-au marit, iar cererea pentru utilizarea acestor servicii a crescut si ea, ca urmare a asteptarilor pe care le au consumatorii si audientele in momentul de fata. Totodata, acum exista o egalitate intre mediul online si cel offline.

Din pacate insa, nu exista niste standarde bugetare pentru serviciile de web design, intrucat clientii nu constientizeaza faptul ca si publicitatea interactiva poate fi la fel sau chiar mai scumpa decat cea traditionala (de la TV, de exemplu), dupa cum declara Paul Collins, director pentru publicitatea interactiva a agentiei suedeze Akestam Holst.

De asemenea, Rick Webb, COO (chief operating officer) al Barbarian Group, considera ca lipsa investitiilor sau bugetele prea mici alocate productiei digitale ingreuneaza munca agentiilor si a advertiserilor, mai ales cand acestia sunt nevoiti sa-si justifice costurile, atat in fata companiei pentru care lucreaza (care nu are nici un interes in cresterea costurilor pentru productia publicitara digitala), cat si inaintea clientilor pe care acestia ii au. In general, toata lumea se gandeste la profit, nu si la costurile pe care le implica realizarea unui profit bun, potrivit spuselor lui Webb.

Un factor major pentru implicarea tot mai activa in mediul online este nevoia de inovatie pe care o simt publicitarii. “La fiecare campanie publicitara, incercam sa venim cu ceva nou. Acest lucru face ca activitatea noastra sa devina dificila in momentul in care nu avem suportul necesar”, opineaza Bob Mackintosh, director al departamentului de creatie interactiva din agentia Host (localizata in Sydney).

Ca sa fii primul intr-o anumita privinta, trebuie sa suporti niste costuri ridicate, considera Alessandra Lariu, care s-a alaturat de curand echipei McCann de la New York ca director creativ pe publicitate digitala. Nu conteaza cat de mult investesti, banii vor veni si ei mai tarziu, sub forma de profit, ca recompensa pentru munca depusa intr-o anumita campanie, a adaugat aceasta.

Serviciile de web design reprezinta o investitie benefica, care se afla in ton cu noile tendinte de pe piata. Cei mai multi consumatori utilizeaza spatiul virtual si tocmai de aceea este nevoie ca publicitarii sa investeasca in acest spatiu.

Singurul inconvenient este acela ca nu exista niste preturi stabilite pentru aceste servicii si ca, tot mai des, apar probleme in ceea ce priveste stabilirea bugetelor si justificarea costurilor de productie publicitara digitala.

Insa, in orice domeniu este loc de negociere, iar agentiile de publicitate isi pot permite sa fie selective atunci cand isi aleg oamenii cu care sa lucreze in web design, arata pagina de Internet a publicatiei AdAge.

In curand, standardizarea impusa serviciilor de web design va determina aparitia unor noi parteneriate, intre agentiile de publicitate traditionala si cele specializate in mediul digital.

Piata de publicitate online va atinge anul acesta 65,2 miliarde de dolari (41,2 miliarde euro) la nivel global, potrivit unui studiu despre piata digitala efectuat de compania de cercetare IDC.

Astfel, pana in anul 2011, cresterea anuala a investitiilor facute in publicitatea de pe Internet va fi de 15 – 20%. Tot in acelasi an, suma pe care o vor da advertiserii si marketerii pe promovare va ajunge undeva in jurul valorii de 106,6 miliarde de dolari (67,5 miliarde euro).

Reclamele online vor strange in acest an aproximativ 10% din totalul cheltuielilor obiectivate pe segmentul de media, urmand sa creasca in 2011, cu pana la 13,6%, conform IDC. Aproape o cincime din investitiile de publicitate pe Europa de Vest vor fi de natura digitala pana in acea perioada.



Citeste si