23 Octombrie 2008

Momentul YouTube in campania electorala din Statele Unite



Anul trecut, John McCain a fost nelinistit cand a aflat ca Partidul Republican l-a nominalizat pentru alegerile prezidentiale deoarece consilierii sai de top il abandonasera si detinea finante reduse. Pe fondul acestui cadru, strategii lui McCain au decis sa foloseasca pentru campanie platforma online de clipuri, YouTube.

“In campania lui McCain s-a produs o implozie”, a declarat Julie Germany, directoare a Institutului pentru Politici si Democratie George Washington.

“Ei au decis sa faca o investitie strategica, in special in statele in care erau lupte stranse, si au ales sa puna clipuri electorale cu valori de productie ridicata pe YouTube”, a declarat Germany.

“Apoi au realizat ca pana la sfarsitul zilei ar putea sa apara la toate stirile de la televiziune si de pe Internet, iar oamenii ar vorbi despre aparitia lor la talk-show-urile de politica”, a declarat Germany, completand ca aceasta metoda le-a reusit strategilor lui McCain.

Anunturile politice postate pe site-ul de videoclipuri au fost creditate de catre Germany si alti analisti drept o resuscitare a prezentei si a victoriei lui McCain in disputa cruciala de la New Hampshire.

McCain a fost nominalizat de partidul sau pentru alegerile prezidentiale si a construit bugetul campaniei pentru alegerile din 4 noiembrie, dar campania sa a continuat sa foloseasca YouTube in batalia pentru Casa Alba.

“Ei si-au dublat eforturile in luna august cu reclame impotriva lui Barak Obama”, a declarat Germany.
“Campaniile au pus filmulete pe site stiind bine ca sustinatorii le vor distribui pentru ei”, a declarat Andrew Rasiej, co-fondator al unui blog care cerceteaza cum tehnologia a schimbat politica (techpresident.com).

“Este vorba in intregime de o noua politica media ecologica, ce a fost formata pe fondul acestei platforme pe care o numim YouTube”, a declarat acesta.

Unele dintre cele mai acide clipuri de campanie ale lui McCain, cum ar fi “Celeb” sau “The One”, in care Obama este descris ca o creatie supraevaluata de media, nu a aparut niciodata la televiziune, insa pe YouTube au figurat ca asa-zise “clipuri fantoma”.

Dar intentia campaniei lui McCain a fost ca aceste clipuri sa fie preluate de televiziuni, trimise sub forma de link-uri pe Internet sau sa fie redactate subiecte pe aceasta tema de bloggeri sau ziarele principale.
Costul productiei unui video pe Internet reprezinta doar o fractiune din costurile de televiziune traditionale sau de cumparare a unei reclame radio.

YouTube nu a fost folosit doar ca vehicul pentru campanile gratuite, el permite candidatilor sa trimita mesaje direct catre public.

Ambii candidati au propriile canale pe YouTube: youtube.com/barackobama si youtube.com/johnmccain.

“Lucrul cel mai important despre clipurile online, dar si despre text este faptul ca cei doi candidati au acum noi modalitati de comunicare cu votantii”, a declarat Lee Rainie, directorul Pew Internet din cadrul Pew Research Center.

“Candidatii inca depind in multe aspecte de mesajele transmise de media traditionala, dar au crescut avantajele acestor oportunitati de a ocoli caile mass media si a vorbi direct cu votantii”, a adaugat acesta.

Steve Grove, directorul de stiri si politica de la YouTube, a descris recent ca site-ul detinut de Google este “cea mai mare primarie pentru discutii politice”.

YouTube, in parteneriat cu CNN, a sponsorizat doua dezbateri in timpul campaniei prezidentiale cu un nou format care continea intrebari invocate de privitori sub forma de clipuri.

Aproape 5.000 de clipuri, de la cele mai simple la cele mai ciudate, au fost trimise pe YouTube pentru discutia Republicana, si aproape 3.000 pentru discutia Democratica la care a fost adaugat discursul unui om de zapada ingrijorat de schimbarile climaterice.

Site-ul, care adauga 13 ore de clipuri pe minut, potrivit co-fondatorului Chad Hurley, a devenit, de asemenea, principalul vehicul pentru satirele politice, care contine de la parodii facute acasa la mici productii profesionale.

“Aceasta este o cultura care a inventat desenele politice si acum, cu tehnologiile digitale, sunt noi modalitati de a jongla cu subiecte din sfera politicii care adesea fac deliciul publicului ”, a declarat Rainie.

Un aspect al acestei campanii, care nu a fost observat, este faptul ca se poate vorbi de “momentul YouTube”, care poate fi considerat o eroare jenanta sau o gafa intentionata produsa de unul dintre candidatii care apare pe YouTube.



Citeste si