6 Noiembrie 2008

Ziarele din SUA nu au facut fata cererii dupa victoria lui Obama



Principalele cotidiene americane au fost nevoite sa tipareasca mii de exemplare suplimentare miercuri, a doua zi dupa victoria istorica a unui american de culoare in alegerile prezidentiale, pentru a face fata unei cereri inedite vizand editiile lor speciale consacrate lui Barack Obama.

La Washington, circa 400 de persoane stateau la coada in fata birourilor Washington Post pentru a cumpara editia speciala pregatita de cotidian, care pana la pranz deja se epuizase in capitala americana. Cotidianul, care deja imprimase un tiraj cu 30% mai mare fata de cel obisnuit, a anuntat ca va mai tipari 250.000 de exemplare ale editiei sale din 5 noiembrie, scrie NewsIn.

La New York, cotidianul The New York Times isi sporise tirajul cu 35%, dar a trebuit sa tipareasca inca 75.000 de exemplare pentru a raspunde cererii. Pe site-ul specializat de licitatii online eBay un exemplar din The New York Times se vindea miercuri seara cu 199 de dolari, dar existau si oferte cu 400 de dolari, potrivit Reuters.

"Am o nepoata in varsta de doi ani si vreau sa pastrez un exemplar pentru ea. E ceva ce nu se intampla decat o data in viata si vreau o amintire", a declarat pentru AFP Vernon Short, un militar pensionat in varsta de 68 de ani, care statea la coada in fata sediului Washington Post. Francine Garner, in varsta de 48 de ani, astepta la aceeasi coada de trei ore: "Ca sa pastrez o urma a istoriei si sa am ceva ce pot tine pentru totdeauna", a explicat ea.

Rima Calderon, sefa de comunicare de la Washington Post, spune ca aceasta crestere brusca a cererii dovedeste importanta ziarelor intr-o epoca total digitalizata. "Ne spune ceva minunat despre presa tiparita. Cand exista un eveniment istoric precum cel de noaptea trecuta (marti seara - n.r.), oamenii vor sa pastreze un exemplar pentru posteritate", explica Calderon. "Nu credeam ca cererea va fi atat de mare", adauga ea.

In fieful lui Barack Obama, Chicago, The Chicago Sun-Times a anuntat ca a prevazut un tiraj suplimentat cu "zeci de mii de exemplare", insa tot a trebuit sa recurga la imprimarea unei noi editii."Confruntati cu o cerere ce pare sa nu se mai sfarseasca, cateva mii de exemplare sunt in curs de tiparire", a anuntat cotidianul intr-un mesaj publicat pe site-ul internet.

In acelasi oras, impunatorul sediul al cotidianului The Chicago Tribune era efectiv inconjurat de o multime de cititori care doreau sa obtina editia speciala a zilei. Ziarul si-a pus din nou in functiune rotitivele in cursul diminetii, dupa ce un prim tiraj de 690.000 de copii s-a vandut inca din zori. Vicepresedintele cotidianului, Becky Brubaker, a anuntat ca noua editie va fi scoasa in 120.000 de exemplare. Miercuri dupa-amiaza era imposibil de gasit pe piata vreun exemplar din Chicago Tribune, precizeaza AFP.

"Nu ne-am mai confruntat in istoria recenta cu o asemenea cerere pentru ziarele noastre", a declarat un oficial de la Tribune Co, citat de Reuters. "Este o demonstratie clara ca oamenii continua sa se orienteze catre ziarul local, care-i ajuta sa inteleaga si sa interpreteze actualitatea, si aceasta se intampla in special cand e vorba despre mari evenimente", a explicat oficialul.

Los Angeles Times a decis sa tipareasca 100.000 de exemplare suplimentare din numarul sau in care titra pe prima pagina "E Obama". Oamenii au stat la coada si la birourile LAT pentru a cumpara ziarul, care pe eBay era oferit spre vanzare la pretul de 40 de dolari.

Ziare din San Francisco si Denver de asemenea au anuntat ca si-au epuizat tirajul si au fost nevoite sa recurga la tiparirea unor exemplare suplimentare. Mii de copii suplimentare au fost tiparite la Baltimore, Hartford, in Connecticut, si Orlando, in Florida.

Dar ziarele nu au fost singurele medii coplesite de cerere. Site-ul internet al canalului de stiri CNN a inregistrat un record de 30 de milioane de vizitatori, in conditiile in care precedentul sau record era de 13,4 milioane de vizitatori, la alegerile preliminare democrate.

Ziarele americane se confrunta in ultimii ani cu o scadere constanta a vanzarilor si o pierdere a clientilor interesati de anunturi publicitare. Una din explicatiile fenomenului este ca oamenii se indreapta tot mai mult spre internet pentru a se informa.

Revistele Time si People au anuntat recent o ampla restructurare ce presupune suprimarea a sute de locuri de munca. Cel mai mare trust de publicatii tiparite, Gannett, a anuntat la sfarsitul lunii octombrie o reducere cu 10% a efectivelor sale, la fel si cotidianul The Los Angeles Times.



Citeste si