11 Decembrie 2008

Modelul 101 Worldwide: Agentie mica, flexibila, marketata pentru criza



Adina Sorescu si Mihai Ene au parasit doua corporatii pentru a se lansa intr-un nou model de business: o retea de agentii in faza de start-up, cu birouri full service si totusi specializate, care colaboreaza pentru a deservi clientii fiecaruia dintre ele. Agentia mizeaza pe doua atuuri necesare in vremuri de criza: viteza si flexibilitate.

Saptamana aceasta, 101 Worldwide si-a anuntat cel mai recent client: Ultra Pro Computers, pentru care ofera servicii de creatie si strategie. In cele aproape sase luni de la infiintare, agentia a mai atras nume precum Aviva Asigurari de Viata, AMC Pharma (Asonor), Buget Consulting (elephanto.ro), Pneurom, Ganotti Protocol Services. Cei aproape 240.000 euro incasati pana acum depasesc asteptarile initiale.

Agentia functioneaza cu patru angajati, numar pe care cei doi parteneri nu se grabesc sa il mareasca. “In momentul in care ai adus un om si il introduci in schema, iti asumi o mare responsabilitate [..] Poate suna ciudat: atata timp cat suntem conform planului pe care ni l-am facut in avans, ne permitem luxul de a ne subventiona businessul cu bani adusi de-acasa in asa fel incat sa-l construim cum trebuie. Daca facem fundatia si peretii de rezistenta asa cum trebuie, restul sa intampla usor”, spune Mihai Ene, creative partner 101 Worldwide.

Chiar daca face parte dintr-o retea de comunicare cu birouri in cinci tari, 101 Worldwide Romania isi propune sa se mentina “supla” si rapida. “E mai usor sa intorci un iaht decat un petrolier”, spune Ene. Asta in conditiile in care lipsa de flexibilitate si incetineala in adoptarea noilor tendinte in comunicare sunt astazi principalele probleme ale marilor retele.

Inainte de a fonda 101 Worldwide, Mihai Ene era copywriter la Leo Burnett, iar partenera sa, Adina Sorescu, ocupa functia de director general la DDB Bucharest. Dupa ce a petrecut 7 ani in biroul romanesc al multinationalei DDB, Sorescu a decis sa plece. “Am inceput sa constientizez ca de fapt viata mea nu trebuie sa se desfasoare sub umbrela unei corporatii. Ca uneori corporatiile tind sa te faca sa simti ca le apartii cumva. Ca nu poti sa pleci si nu poti sa faci nimic independent, pentru ca ar fi foarte greu si complicat”.

Daca DDB si Leo Burnett se pozitioneaza clar ca agentii de publicitate, Sorescu si Ene au alta viziune asupra noului lor business: “Mi-e teama sa spun ca facem advertising pentru ca nu mai stiu ce e advertising in ziua de astazi. Noi rezolvam problemele clientilor prin orice mijloace: ca se cheama PR, digital, interactive. Dar ne ducem dupa consumator acolo unde e si nu il asteptam doar la televizor sau in fata ziarului”, explica Ene.

101 Worldwide Romania a fost lansata intr-un parteneriat egal intre reteaua 101 Worldwide, pe de o parte, si Adina Sorescu si Mihai Ene, de cealalta parte. Reteaua functioneaza prin interconectarea celor 7 birouri (din Munchen, Stuttgart, New York, Chicago, Londra, Istanbul si Bucuresti - urmeaza deschiderea unor filiale in Bulgaria si Spania), care isi imprumuta unul altuia competentele. De exemplu, biroul din Germania este specializat pe partea de digital-interactive, in timp ce cel din Romania, unde se construieste acum si pozitionarea brandului 101, este puternic pe partea de creatie si strategie. Daca biroul din Romania va avea nevoie de un proiect interactive, il poate realiza in colaborare cu biroul din Germania sau, daca clientul prefera, cu o agentie specializata autohtona.

O alta particularitate a retelei este ca toti angajatii sunt seniori, cu experienta in multinationale. Cu toate astea, partenerii agentiei cauta oameni cu o viziune rotunda asupra comunicarii, si nu persoane care au ocupat ani de-a randul aceeasi functie in cadrul unei agentii.

Cam in acelasi timp cu lansarea 101 Worldwide, Sorescu si Ene au infiintat si Secret Service, o agentie de comunicare neconventionala, care functioneaza independent de 101 Worldwide.

Chiar daca in piata se vorbeste despre refuzul clientilor de a se lansa in proiecte neconventionale din cauza nivelului de precautie impus de criza financiara, Sorescu si Ene le lanseaza clientilor o propunere: remunerarea pe baza rezultatelor obtinute de agentie. “N-am gasit clientii care sa se prinda cu mine in pariul asta. Am stabilit niste obiective clare si niste bonusuri in functie de rezultate. Dar nu le-au dat. Pentru agentie e foarte motivant. Si pentru client e motivant, intelege ca agentia e responsabila, e partener de business. Dar asta presupune ca clientul sa fie transparent si sa ne arate rezultatele reale”, spune Sorescu.

“Dar nu suntem ieftini”, completeaza Ene.

Cei doi parteneri vad criza ca pe o oportunitate de a se impune pe piata. 101 Worldwide se va adresa si clientilor nevoiti sa-si reduca bugetele, renuntand la comunicarea pe mediile clasice “Daca nu mai ai bani ca sa-ti permiti TV sau outdoor, incepi sa devii din ce in ce mai neinteresant pentru o agentie mare. Ceea ce e o prostie, pentru ca tu, ca agentie mare, poti sa-ti eficientizezi profitul si costurile pe fiecare client in parte. Daca esti genul de client care nu cheltuieste mult pe TV, o sa-ti propun proiecte din care eu pot face bani si din care tu poti sa castigi in termeni de profitabilitate, de atingere a obiectivelor”, considera Ene.

El mai spune ca publicul-tinta al unui client poate fi atins si prin metode moderne de comunicare, mai putin costisitoare decat cele clasice. “Aici e oportunitatea pentru noi, pentru ca facem asta: mixuri de comunicare contemporane, fuziuni de vehicule media. Si atunci eu, ca agentie, sunt fericit. Si daca iti cresc bugetele peste un an sunt la fel de fericit pentru ca pot sa adaug componente noi strategiei de comunicare. O agentie foarte mare se misca greu in acest sens, trebuie sa se dezmeticeasca”, conchide Ene.



Citeste si