22 Ianuarie 2009

Publicitatea in presa scrisa romaneasca – Declin de 18%, in primele zile din 2009



Prima jumatate a lunii ianuarie a adus, in presa scrisa din Romania, o scadere cu 18% a numarului de reclame, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, si cu aproape 30%, fata de 2007, potrivit datelor furnizate de firma de monitorizare AlfaCont, citate de NewsIn.

Predictiile specialistilor pentru 2009, potrivit carora presa scrisa va fi, anul acesta, unul dintre cele mai cele mai afectate segmente media din Europa, sunt confirmate acum si de cifre. Ceea ce vede cu ochiul liber consumatorul de ziare si reviste, si anume pagini mai sarace in reclame, anunturi de angajare si servicii erotice prin telefon, se "citeste" fidel in bilantul publicitatii pentru primele zile din 2009.

Astfel, in intervalul 1-15 ianuarie, au aparut 1.373 de reclame in 21 de ziare cu tiraj national, potrivit datelor comunicate de AlfaCont. In acelasi interval din 2008, numarul de machete publicitare aparute in presa centrala a fost de 1.670, iar in 2007 - de 1.918.

Scaderea numarului de reclame din presa scrisa s-a manifestat, asadar, incepand din 2008. Mai mult, doar 60% dintre reclamele aparute in intervalul 1-15 iunie 2008 au fost platite, restul de 656 de aparitii fiind bazate pe contracte de tip barter.

Revenind la primele zile ale anului in curs, criza se cuantifica, pe langa scaderea numarului total de reclame, si in faptul ca, din totalul celor 1.373 de machete publicitare, mai mult de un sfert au reprezentat autopromovare pentru trusturile media din Romania, dupa cum rezulta tot din datele furnizate de AlfaCont. Aceleasi date arata ca aproximativ jumatate dintre reclamele aparute intre 1 si 15 ianuarie 2008 sunt rezultatul unor contracte de tip barter.

Intr-un clasament al celor mai activi clienti publicitari din presa scrisa, realizat in functie de numarul de reclame, in intervalul 1 - 15 ianuarie 2008, prima pozitie revine institutiilor media cu un total de 563 de reclame; o realitate deloc surprinzatoare in contextul crizei, accentuata si de faptul ca autopromovarea serviciilor si produselor institutiilor media inregistreaza o crestere de aproximativ 12 procente fata de acelasi interval din 2008.

Pe pozitia secunda se situeaza serviciile de business. Companiile din domeniu si-au promovat serviciile in presa scrisa prin 82 de reclame, cifra similara celei din 2008, pentru aceeasi perioada. Pozitia a treia revine domeniului internet si servicii conexe, cu 74 de machete.

Printre clientii in scadere se numara companiile de asigurari, care aveau 89 de reclame in primele 15 zile din 2008 si au ajuns la doar 55 anul acesta.



Citeste si