2 Iulie 2009

Amelia Cretu, Google AdWords: In Romania, investitiile in online nu ajung sa canibalizeze bugetele altor medii



In prezent, investitiile in online si in search marketing nu ajung sa canibalizeze bugetele pentru celelalte medii, ca o tendinta observata pe piata romaneasca. Insa, companiile care nu raspund la schimbarea comportamentului consumatorilor, precum si la noile oportunitati, risca sa fie depasite de concurenta si de cei care investesc in online in acesta perioada, explica, intr-un interviu acordat Wall-Street, Amelia Cretu, Strategist Google AdWords.
Business-urile de succes in aceasta perioada vor fi cele care isi vor aduce brand-ul in online si vor invata sa utilizeze instrumentele si platformele digitale. Astfel, vor avea capacitatea de a raspunde in timp real clientilor si vor accelera ritmul de crestere al intregii afaceri, spune Amelia Cretu (foto).

“Totodata, trebuie sa ne gandim ca aceasta recesiune este diferita, intrucat pentru prima data consumatorii si companiile sunt online. Google are rolul de a facilita comunicarea intre cele doua parti. In ultima luna, mai mult de jumatate dintre toti utilizatorii de Internet au vizionat cel putin un clip video online. Consumatorii doresc acest dialog. In intreaga lume, 184 de milioane de oameni au bloguri si o treime dintre acestia posteaza opinii despre produse si branduri. In fiecare minut, 20 de ore de video sunt incarcate pe YouTube”, afirma Amelia Cretu.

Potrivit acesteia, in prezent doar o mica parte din informatiile existente sunt disponibile in format digital.

“Misiunea Google este de a indexa cat mai mult continut online, astfel incat sa poata fi gasit in urma unei simple cautari. Ganditi-va ca la fiecare 4 ore Google indexeaza sau reediteaza la fel de multe informatii precum in toata Biblioteca Congresului Statelor Unite. Conform comScore se efectueaza peste 60 de miliarde de cautari pe luna - echivalentul a mai mult de 2 miliarde de cautari pe zi. In Romania, cautarile pe google.ro au crescut cu 9,54% in ultimele 3 luni, conform Alexa.com, asadar avem o piata in crestere rapida”, declara Cretu.

Intreprinderile mici si mijlocii din Romania “incep sa imbratiseze spatiul online”, precizeaza Cretu.

“Cu toate ca Internetul nu este core business pentru multe dintre aceste firme, este o oportunitate de crestere a afacerii. Publicitatea online le faciliteaza achizitia de noi clienti intr-un mod eficient si avand control asupra costurilor”, spune Amelia Cretu.

Dintre companiile mari, cea mai mare prezenta online o au magazinele online, jucatorii din telecomunicatii, bancile si agentiile de voiaj.

“Acesta este un pas important, cu atat mai mult cu cat peste 50% din consumatorii efectueaza o cercetare online, inainte de a merge la magazin pentru a face o achizitie (conform unui studiu efectuat de Internet Advertising Bureau (IAB) in mai anul trecut)”, declara reprezentantul Google AdWords.

In opinia Ameliei Cretu, marketerii in Romania au inceput sa sesizeze avantajele investitiilor online si rentabilitatea acestora, in raport cu strategiile de discount, avand ca scop reducerea costurilor.

“Totodata, din ce in ce mai multe companii isi aloca bugete pentru online. Poate in print s-a investit mai putin in ultima perioada, urmand o tendinta globala, de altfel. Aceste bugete sunt canalizate catre agentii, care trebuie inca sa isi gaseasca modelul de afaceri adecvat pentru a putea vedea beneficiile acestui mediu, mai ales in climatul economic actual. Noi vrem sa incurajam atat agentiile, cat si companiile in gasirea opotunitatilor online si a reinvesti profitul in medii de promovare eficiente si rentabile pe termen lung”, precizeaza Cretu.

Publicitatea online, complementara unei campanii TV, print sau radio, poate ajuta marketerii in urmarirea eficientei campaniilor lor offline, prin monitorizarea modificarilor in comportamentul consumatorilor lor in mediul online. “Urmarind un algoritm simplu, piata de search marketing si advertising poate creste”, sustine Cretu.

“In primul rand marketerii trebuie sa investeasca in mediul online, intrucat cei care o vor face vor castiga market share in segmentului lor. Ulterior e necesara concentrarea pe marketingul produselor si serviciilor cu cele mai mari margini de profit, cum ar fi exemplul Expedia, care investeste in promovarea rezervarilor hoteliere sau a inchirierii de masini online, si nu numai in bilete de avion. Un alt rol important in acest algoritm il joaca sistemele de urmarire si masurare a rentabilitatii investitiei online, cum ar fi Analytics, Website Optimizer sau Conversion Optimizer, toate instrumente Google si disponibile tuturor agentilor nostri de publicitate”, adauga Amelia Cretu.

Ce planuri are Google pentru Romania

“In timp ce pietele emergente sunt putin in urma in ceea ce priveste prezenta online, acest decalaj reprezinta o oportunitate atractiva de crestere. Google a investit si continua sa investeasca in piata din Romania prin localizarea continua a produselor si dezvoltarea unor programe de educatie in online. Printre aceste piete, cea din Romania starneste mult interes, motiv pentru care vom lansa o serie de programe interesante si intrumente pentru marketeri in viitorul apropiat”, declara Cretu.

Potrivit acesteia, Google urmareste in continuare consolidarea parteneriatelor cu publisherii si advertiserii romani.

“Vrem sa incurajam firmele mici si mijlocii in a-si contrui o prezenta online si marile companii pentru a castiga cota de piata corespunzatoare, prin costuri eficiente si rezultate clare. In momentul de fata nu avem un birou in Bucuresti. Acest lucru se doreste si la momentul potrivit, vom avea o echipa care va continua stabilirea de parteneriate la nivel local prin colaborarea cu agentiile si publisherii din piata”, spune Amelia Cretu.

"Avem sute de mii de parteneri, agenti de publicitate, in reteaua AdWords si obiectivul nostru ramane acela ce a oferi solutii de publicitate eficiente si de a educa marketerii in reinvestirea profiturilor online”, adauga Amelia Cretu.

Google localizeaza AdSense pentru Romania



Citeste si