5 Noiembrie 2009

De ce abordarea "E cool, vreau si eu in social media!" nu va functiona niciodata



Strategia adoptata in prezent de cele mai multe companii in ceea ce priveste interactiunea cu utilizatorii in mediul online se rezuma la o abordare de tipul “E cool, vreau si eu in social media!”, complet gresita in viziunea lui Susan Rice-Lincoln, unul dintre cei mai cunoscuti specialisti in comunicare si social media. Aceasta vorbeste intr-un interviu acordat Wall-Street despre elementul indispensabil pentru o strategie de succes in social media.
Primul sfat pe care Susan Rice-Lincoln, autoarea cartii “Mastering Web 2.0, Cum sa-ti transformi afacerea folosind instrumentele site-ului tau si cheile social media”, il ofera companiilor care doresc sa interactioneze in social media este sa analizeze cu atentie ce, cum si unde sunt prezenti utilizatorii.

“Inainte sa isi faca un cont pe Twitter, pe Facebook, companiile trebuie sa analizeze cu atentie ce se intampla in social media, ce, cum si unde se discuta despre produsele lor sau despre competitorii lor. Nimeni nu face asta, nimeni nu face o cercetare aprofundata. Total gresit. Iar daca lucrurile nu functioneaza toti spun cat de stupida este social media”, considera Susan Rice-Lincoln (foto), prezenta in cadrul celei de-a patra editii a evenimentului RoNewMedia.

In opinia sa, prezenta companiilor in retelele sociale reprezinta un “must have”, deoarece acolo sunt prezenti si actualii sau potentialii clienti.

“Poate e mai usor sa ai o campanie publicitara care sa intre pe anumite canale la o data anumita. Insa asta nu inseamna interactiune cu consumatorii. Daca vor sa afle ceva despre o companie sau despre un anumit produs, oamenii nu dau drumul la televizor, ci la computer.
Companiile ar trebui sa observe ce se intampla pe un forum, pe Facebook, sa vada ce cred oamenii despre acel produs. Companiile ignora aceste conversatii”, explica Rice-Lincoln.

Potrivit acesteia, 80% din consumatori se informeaza despre un anumit produs folosind Google sau un site recomandat de o cunostinta, in timp ce restul apeleaza la radio, televiziune, presa scrisa sau conferinte.

Ritmul cu care retelele sociale s-au dezvoltat in ultimii cinci ani este impresionant, acestea atragand in 2008 peste 300 de milioane de utilizatori, in timp ce 30% dintr-un miliard de utilizatori fac parte dintr-o retea sociala. Aceasta crestere s-a realizat fara investitii in publicitate sau vanzari.

“Dezvoltarea accelerata a retelelor sociale de anul acesta nu are nicio legatura cu criza. Am realizat multe studii asupra comportamentului consumatorilor si am aflat ca oamenii cauta sa se conecteze la comunitatile din care fac parte si asta inainte de cresterea social media. Asta demonstreaza ca retelele sociale nu se rezuma doar la tehnologie, ele sunt create de oameni”, spune Susan Rice-Lincoln.

Printre tarile in care retelele sociale se bucura de o popularitate ridicata se numara Rusia (85%), India (78%), China (70%), Brazilia (69%), Marea Britanie (64%), Coreea de Sud (62%). In plus, 70% dintre cei 200 milioane de utilizatori activi ai Facebook se regasesc in afara SUA.

Pe langa giganti din social media precum Facebook, Hi5 sau Twitter, in lume exista si alte retele sociale populare precum Orkut in Brazilia si India, QQ in China, Vkontakte in Rusia sau Maktoob in unele tari din Orientul Mijlociu.

In ceea ce priveste Romania, Twitter are aproximativ 11.000 de utilizatori pe plan local, Facebook are 271.820 de utilizatori, iar YouTube atrage lunar 2 mil. de clienti unici din Romania. Printre companiile din Romania cele mai active pe Twitter sunt Financiarul, Monden.info, Microsoft, BMW, Playboy Romania.

Pe de alta parte, retelele sociale sunt eficiente din punct de vedere al costurilor, sustine Susan Rice Lincoln. Aceasta declara ca un program pentru social media ar putea costa o companie intre 10.000 si 15.000 de euro.

Cateva sfaturi pentru o prezenta de succes in social media:

1. Creeaza un plan. Stabileste pe ce site-uri doresti sa fii prezent si ce cuvinte cheie vei folosi.
2. Defineste obiectivele – un numar mai mare de comentarii pe blogul companiei, mai multi utilizatori pe site-ul companiei, cresterea vanzarilor pentru un anumit produs.
3. Implica toti angajatii. Social media ar trebui sa fie parte din organizatie, nu delega o singura persoana care sa se ocupe de acest segment. 4. Nu incerca sa fii perfect. Este nevoie de o evolutie in pasi marunti, accepta greselile ce pot aparea si invata din ele.
5. Cedeaza controlul utilizatorilor. Permite utilizatorilor sa vorbeasca despre proiectul tau, cele mai eficiente campanii sunt cele promovate de utilizatori, nu de tine.
6. Nu folosi social media pentru a vinde produse.
7. In cazul unui feed-back negativ, asculta si actioneaza.
8. Fii transparent, politicos si implicat 100%.

De origine americana, Susan Rice-Lincoln traieste de 20 de ani in Franta si a lucrat cu companii gigant precum Ericsson, Nike si LEGO. Inainte de a-si lansa propia companie in 1994, a fost director de comunicare la BBDO Europe, avand in subordonare 25 de tari si afaceri de 3 mld. dolari.

Printre instrumenetele create de Susan Rice-Lincoln se numara The Web Wheel (o aplicatie care asociaza tactici social-media cu cele mai portivite strategii) , Social Media in 7 pasi (un program care ajuta companiile sa implementeze cu succes social media), Monitorizarea Social Media ( o evaluare strategica a prezentei companiei in reteua sociala).



Citeste si