12 Noiembrie 2009

Director de editura: In mileniul III, Romania reuseste 'performanta' de a avea orase fara nicio librarie



In afara contextului economic dificil, industria de carte pentru copii din Romania, evaluata la aproximativ 20 mil. euro, se lupta cu alte doua probleme majore - lipsa unei evaluari critice a titlurilor care apar pe piata si inexistenta unui sistem eficient de acoperire la scara nationala – afirma Alexandru Calin, directorul editurii Cartea Copiilor.
In Romania, industria de carte pentru copii era si inainte de criza la un nivel inferior industriilor similare din cele mai multe tari europene, astfel incat nu se poate vorbi de o revenire la o situatie buna, ci doar de o reluare a dezvoltarii si mentinerea unui ritm sanatos de crestere, considera Alexandru Calin (foto). Acest lucru se poate intampla din prima parte a anului viitor, daca revenirea deja vizibila a economiilor occidentale se va transmite si in tara noastra.

“Odata cu cresterea economica generala din ultimii ani, piata de carte pentru copii a inregistrat un avans important. La targurile de carte din 2007 si 2008 au aparut edituri noi, specializate pe acest segment, iar multe edituri mari au mizat pe literatura pentru copii si au publicat zeci de titluri in intervale scurte, de citeva luni. La inceputul lui 2009, in conditiile economice actuale, piata de carte pentru copii a inregistrat insa un regres. Editurile au investit mult mai putin in titluri noi, judecand dupa numarul redus de lansari din acest an”, declara Calin.

O piata care ar putea atinge anul acesta o valoare de 15-20 mil. euro, industria de carte pentru copii nu beneficiaza de un sistem de valori, de referinte critice, care faciliteaza decizia de cumparare, asa cum se intampla in cazul literaturii pentru adulti. In aceasta situatie, parintii “pot fi usor pacaliti de o coperta colorata pentru a cumpara o carte prost tradusa si de o calitate indoielnica”, spune Alexandru Calin.

De asemenea, in afara comisioanelor foarte mari percepute de catre unii distribuitori si angrosisti de carte, jucatorii din industria de profil se lovesc si de lipsa unui sistem eficient de acoperire la scara nationala.

“Un parinte poate cumpara o carte, nu neaparat pentru copii, doar daca locuieste intr-un oras mare sau are acces la Internet. Pentru cei din orasele medii si mici, ca sa nu mai vorbim de mediul rural, cartea este un produs foarte greu accesibil. In mileniul III, din care un deceniu deja s-a scurs, Romania a reusit «performanta» de a avea o multime de orase fara nicio librarie”, sustine Calin.

Cum s-a resimtit criza in aceasta industrie? Editurile nu au mai facut investitii in acest an, ci au oferit titlurile mai vechi, cu un discount semnificativ, doar 30-40% din numarul total al cartilor au fost titluri noi.

Totodata, s-a schimbat intr-o oarecare masura si modul in care este privita cartea pentru copii. “A devenit mai importanta, mai vizibila. Parintelui i se pare acum ca e mai bine ca, in loc sa cumpere inca o jucarie extrem de scumpa, sa ia o carte-doua – considera ca e o investitie mai buna si cu efect pe termen mai lung, ceea ce e perfect adevarat”, explica Alexandru Calin.

In ceea ce priveste editura Cartea Copiilor, clientii directi (comenzile online) au avut un comportament destul de constant – a crescut numarul de cumparatori, nu neaparat numarul de carti achizitionate.

Prezenta pe piata din anul 2007, editura Cartea Copiilor se afla inca in etapa de investitii masive, sustine Calin. In conditiile actuale de piata, editura pune accentul pe vanzarile online, prin site-ul Carteacopiilor.ro si prin intermediul altori librarii virtuale. In plus, editura ofera reduceri de pret de pana in 30%.

“N-am renuntat la nimic din ceea ce ne-am propus sa facem. Ne aflam, cum am spus, inca in faza de dezvoltare si urmarim sa avem o crestere sanatoasa. In continuare, ne planificam cu mare atentie toti pasii, nu neaparat din cauza crizei, ci pentru a obtine ceea ce ne-am propus”, spune directorul editurii.

Editura estimeaza o crestere a cifrei de afaceri cu 15% pentru acest an, pe fondul vanzarilor in crestere spre sfarsitul anului, ce vor compensa inceputul mai slab din perioada ianuarie-februarie. Printre titlurile care inregistreaza cele mai bune vanzari se numara cartile autorului american Eric Carle (“Omida mancacioasa”, “Vrei sa fii prietenul meu?”, “Prima mea carte despre culori”, “Prima mea carte despre numere”).

Cititi si Mai putina lectura in 2009: Piata de carte coboara la 70-75 mil. euro, din cauza crizei



Citeste si