28 Ianuarie 2010

Lectia Apple: Cum si-a facut noul iPad buzz-ul de prelansare



Seara trecuta, la ora 20.00, Steve Jobs lansa la San Francisco ultimul gadget Apple: tableta iPad. In asteptarea acestui moment, sute de mii de oameni au scris, cautat si devorat informatii despre probabil cel mai bine promovat gadget pe care Apple l-a lansat pana acum. Wall-Street va ofera o trecere in revista a buzz-ului facut de iPad pe Twitter, Facebook, YouTube si nu numai.
In noiembrie 2007, un utilizator de YouTube cu ID-ul CapriPrimal posta un filmulet despre un gadget imaginar al Apple – o combinatie intre iPhone si MacBook, cu dimensiuni mai generoase decat iPhone-ul, ecran multi-touch, optiune pentru videoconferinte, Wi-Fi si camera de 5 megapixeli. iPad-ul lansat ieri de Steve Jobs pare construit dupa imaginatia acestui utilizator. Doar ca are in plus “cea mai buna experienta de web surfing pe care ai avut-o vreodata”, acces direct la iTunes, iBooks si jocuri.

La sfarsitul zilei de ieri, YouTube afisa 862 de rezultate la o cautare dupa cuvantul “iPad”. Fani si critici isi postasera pe site filmulete in care isi dadeau cu parerea despre noua lansare, despre care ar fi cea mai potrivita denumire a gadget-ului (intre iPad, iSlate si iTablet), dar si glume despre cum ar fi sa coboare Steve Jobs din cer si sa citeasca cele 10 porunci de pe iPad.

Filmulete mai vechi, din toamna lui 2009, aratau poze in premiera, “sustrase” din interiorul companiei. De altfel, potrivit brandrepublic.com, Apple ar fi apelat la avocati pentru a stopa scurgerea de informatii despre noul sau produs, dupa ce un blog din Sillicon Valley oferea pana la 50.000 de dolari pentru poze si informatii cu cea mai noua creatie a lui Steve Jobs. Alte voci spun ca Apple a diseminat intentionat informatii despre iPad inainte de lansare, pentru a genera buzz.

Insa de departe cea mai efervescenta platforma sociala in pragul lansarii iPad a fost Twitter. La ora locala 21.30, cele mai populare teme de discutie pe Twitter erau Apple, iPhone, iBooks, iSlate, Haiti, Kindle, iWork, iTampon si iPod Touch. Deci dintre cele mai populare 9 teme – “trending topics” - numai Haiti si Kindle au reusit sa se strecoare in torentul de discutii despre lansarea Apple. Printre dezbaterile de pe Twitter se numarau: cat de potrivit e numele iPad versus iSlate sau iTablet; in ce masura denumirea produsului te duce cu gandul la absorbante (in Statele Unite, “pad” sau “maxi pad” sunt termeni folositi pentru absorbantele feminine). De altfel, utilizatorii de Twitter se amuzau copios pentru ca iTampon era “trending topic”, insa iPad nu.

O avalansa de tweet-uri bucuroase s-a declansat dupa ce Apple a anuntat pretul produsului – care porneste de la 499 de dolari, sub suma vehiculata pana atunci. Alti utilizatori anuntau si prima super-sansa de a castiga un iPad: blog.hubspot.com oferea trei tablete Apple gratuit, pentru trei utilizatori la intamplare care ar fi retransmis mesajul sau pe Twitter, cu link la blog (ReTweet). Intr-o ora si jumatate, postarea adunase peste 2000 de ReTweet-uri.

Un alt subiect de interes pe Twitter a fost lansarea paginii oficiale iPad http://www.apple.com/ipad/, pandita la secunda de sute de fani.

Pe Facebook, seara trecuta, fusesera create 181 de grupuri iPad, 70 de pagini dedicate produsului si tot atatea oportunitati sa devii fan iPad.

Cea mai recenta creatie a lui Jobs avea deja o pagina pe Wikipedia, cu toate specificatiile tehnice si poze de la lansare.

Google afisa, in jurul orei 21.00, 1.610.000 rezultate la o cautare dupa cuvantul “iPad”. Iar Google News lista 10.884 de rezultate la aceeasi cautare, articole publicate de site-uri precum The New York Times, Washington Post, Tech Crunch sau PC Magazine. Aflam, printre altele, ca si Lady Gaga vrea sa-si cumpere un iPad, potrivit MTV.com.

Frenezia cu care intreg world wide web-ul a intampinat lansarea Apple seara trecuta a fost doar punctul culminant al unei discutii care s-a purtat neintrerupt pe bloguri si retele sociale, cu luni inainte de lansare. Printre teoriile simpatice legate de iPad s-a numarat un potential parteneriat cu Burger King, in urma caruia fanii hamburger-elor ar fi urmat sa gaseasca ascunse in ambalaj “tichete de aur” prin care castigau cate un iPad. Acelasi blog anunta ca Steve Ballmer, CEO Microsoft, are deja un iPad.

Blogul New York Times a creat un joc-concurs, prin care cititorii erau provocati sa ghiceasca ce specificatii tehnice va avea noul gadget. Nu in ultimul rand, Esquire.com publica 10 moduri neconventionale de utilizare a unui iPad. Unul dintre ele – iPod pentru giganti.

Intr-o perioada in care bugetele de promovare (sau scaderea lor) sunt inca primordiale in agenda de dezbateri a industriei de publicitate, Apple a aratat din nou cum buzz-ul se poate autogenera si cum consumatorii devin de buna voie purtatori ai mesajului publicitar, daca li se ofera un motiv indeajuns de bun.



Citeste si