3 Iunie 2010

Cum este vazuta situatia ziarelor din perspectiva Google



Google, compania care detine cel mai popular motor de cautare, a facut o radiografie a industriei ziarelor. Sfatul gigantului online: industria media trebuie sa experimenteze cat mai multe modele de business, scrie The Atlantic.
Google a fost acuzata de-a lungul timpului ca musca din veniturile publisherilor de ziare. De exemplu, Rupert Murdoch, care detine Fox News, The Wall Street Journal si London Times a acuzat Google ca “fura” continutul companiei.

Desi Murdoch a amenintat in repetate randuri ca va scoate continutul publicatiilor sale din indexul de cautari al Google, compania de internet a replicat: motoarele de cautare si agregatoarele de stiri sunt responsabile pentru traficul inregistrat de site-urile companiilor de stiri.

Problema este legata de faptul ca produsele prezente pe internet fac acest mediu foarte valoros,
iar modelul de business traditional din industria media devine invechit. De asemenea, dezvoltarea radiolui, a televiziunii prin cablu si a telefoanelor a marginalizat ziarele fara a mai fii o sursa importanta de stiri.

Google este un sistem rapid de introducere a altor presiunii online asupra companiilor de stiri, cum ar fi reclamele clasificate ca Craiglist si eBay.

Partea fizica (printul) a ziarelor este cu adevarat amenintata de Internet, insa ziarele pot supravietui ca business prin transmitere unor copii electronice la cerere in orice moment si in orice colt al lumii.

De asemenea, consumatorii sunt interesati de stiri si intotdeauna vor fi interesati, ceea ce inseamna ca jurnalismul va avea intotdeauna potential de business.

“Ziarele nu au obtinut niciodata venituri din stiri. Reportaje importante cum ar fi cele de pe frontul din Afganistan nu au fost platite sub forma pe care o cer ziarele acum. Pentru ce au fost ziarele platite sunt sectiunile auto, real-estate si tehnologie unde companiile de publicitate plateau pentru reclame”, a declarat Hal Varian.

Internetul, in special Google, permite utilizatorilor sa gaseasca articolul pe care vor sa-l citeasca. Pana acum ziarele detineau monopol in pietele locale insa concurau cu alte ziare din intreaga lume sau cu jurnalisti amatori care relatau gratuit evenimentele locale.
Hal Varian crede ca publisherii care produc stiri bune vor avea in continuarea ce sa vanda.

In prezent ziarele obtin venituri din publicitatea online relativ mici. Modele de plata de tip filtre vor functiona doar pentru ziare ca The New York Times care au cititori loiali si care au continut unic. Analistii cred ca doar ziare ca New York Times care ofera stiri si analize ce nu pot fi gasite in alte surse pot obtine venituri importante.

“Ziarele nu au o problema cu cererea, acestea au o problema legata de modelul de business”, a declarat Eric Schmidt, CEO-ul Google.

Google News deja face un lucru remarcabil prin identificarea stirilor noi si importante. Prin directionarea utilizatorilor catre cel mai bun continut, Google asigura un trafic ridicat pentru site-urile care produc cele mai bune stiri. De asemenea, Google la fel ca si retele sociale permite producatorilor de continut sa stabileasca reclamele in functie de cititori.

Tranzitia catre noua era a jurnalismului nu va fi usoara pentru ziare, iar acestea trebuie sa se concentreze asupra a ceea ce pot oferi in plus fata de concurenta. De asemenea, ziarele trebuie sa treaca prin mai multe etape de experimentare. “Cele mai importante trei lucruri pe care ziarele le pot face acum sunt experimentarea, experimentare si experimentare”, a declarat Hal Varian.

Economistul sef Google crede ca mediul online poate reprezenta un beneficiu pentru ziare prin reducerea cheltuielilor. Ziarele cheltuiesc aproximativ 15% din venituri platind oamenii care transmit, editeaza si analizeaza stiri. Daca se mai adauga costurile administrative, aceasta cifra poate ajunge la 35% din venituri.

In ultimii zece ani, internetul a ajuns sa detina 5% din bugetele de publicitate cheltuite in Statele Unite. Daca la aceste se mai adauga reclamele audio si video transmise prin internet, mediul online ar putea detine doua treimi din cheltuielile totale de publicitate din Statele Unite.

Aceste reclame online nu valoreaza foarte mult, insa in viitor ar putea avea o valoare ridicata. Deoarece companiile media nu pot preciza exact cand aceste venituri vor compensa cheltuielile, sunt nevoite sa gaseasca alte modalitati precum filtrele de plata (n.r. - paywall).



Citeste si