14 Octombrie 2010
Ce a invatat piata de media din doi ani de criza
Criza le-a redus piata cu 35% in primul an si, probabil, cu 15-20% in cel de-al doilea. Oamenii de comunicare, media si marketing, au invatat sa-si regandeasca prioritatile si modul in care fac business. Cititi 6 testimoniale, parte din cover story-ul revistei Wall-Street.ro, in care 79 de manageri impartasesc lectiile desprinse din doi ani de criza.
Banii sunt cei mai importanti. Abia apoi vin oamenii
La petrecerea de Craciun a agentiei, Eliza Rogalski si-a chemat „fetele” si le-a spus sa-si ia cate un scaun pe care sa stea comod o ora. Le-a explicat ca pentru a pune agentia pe un drum sanatos trebuie sa obtina profit, iar pentru asta e nevoie sa-si dubleze numarul de clienti, fara sa faca angajari. In primele luni ale lui 2009 si-au adaugat in portofoliu clienti din FMCG si servicii medicale, industrii care au fost mai putin afectate de criza. Si au incheiat anul pe profit.
Profitul a devenit, in ultimii doi ani pentru Eliza Rogalski cel mai important reper in activitatea companiei sale. Asta a fost si principala lectie desprinsa din criza: ca banii sunt cea mai importanta resursa. Abia apoi vin oamenii, a caror prezenta e conditionata tot de bani. „Cred ca urmatoarea mare lectie pe care am s-o invat in urmatorii doi ani va fi despre reconstructia sperantei”, spune Rogalski. „La sfarsitul crizei ne asteapta o alta perioada din viata noastra sociala, politica, economica. Ne asteapta altceva, care merita descoperit si trait impreuna”.
Sanoma Hearst si culesul de cirese
Aflata la a treia criza din cariera, Loesberg spune ca a invatat ca o criza nu te omoara si se sfarseste intotdeauna intr-o buna zi. Un alt lucru important e sa pastrezi entuziasmul la cote inalte in companie – e unul din motivele pentru care anul acesta a lansat doua titluri noi (Miresici si Sensa), a cumparat o revista (Auto Motor & Sport) si un portal imobiliar (magazinuldecase.ro). „E important sa-ti pastrezi atentia treaza pentru culesul de cirese. Daca e o cireasa care cade, interesanta pentru noi, ar trebui sa fie a noastra”.
Insa Loesberg se asteapta la inca un an greu, cauzat de puterea de cumparare scazuta a romanilor. „Cand oamenii au mai putini bani in buzunar, noi suntem primii care suferim. Pentru ca daca trebuie sa alegi intre o revista si o paine, vei cumpara painea”.
Cele patru pitchuri ale MEC
Principala lectie invatata de Prajisteanu in cei doi ani de criza a fost ca e extrem de important sa comunici transparent si constant cu echipa. „In mod periodic am comunicat rezultatele agentiei si provocarile pe care le aveam. Cred ca asta a ajutat enorm, pentru ca intreaga echipa stia bine unde ne aflam, care sunt oportunitatile si pericolele pe care le avem de infruntat. Asa am reusit sa captez intreaga atentie si putere de munca a tuturor in acelasi timp”. Si asta i-a permis lui Prajisteanu sa-si canalizeze energia acolo unde era nevoie de ea: „pe front”, in pitchuri.
Multa planificare, mai putina implementare
In ultimii doi ani, Zenith Media a continuat sa investeasca in echipa – a angajat juniori si a crescut bugetul de training. „Desi nevalorificat financiar, am facut tot ce-am putut pentru a ramane consultantii clientilor nostri pe zona noastra de expertiza”, spune Maria Tudor. Agentia s-a dezvoltat pe zona de digital si urmeaza sa lanseze brandul de retea pentru proiecte speciale NewCast. „Ne-am reinventat si adaptat la cerinta pietei de cost. Poate am gresit ca nu am fost si nu suntem mai agresivi pe zona asta, dar macar n-am promis nimic ce n-am putut livra”, spune sefa Zenith. „In spatele acestor decizii strategice au fost multe decizii marunte, unele mai bune, altele mai putin bune, cred insa ca, cel putin pana acum, ne-am descurcat rezonabil”.
Clienti noi si renuntat la rasfaturi
La categoria taieri de costuri, The Group a renuntat in principal la „rasfaturi”: abonamentele de club si spa ale celor 200 de angajati, cele 200 de agende Smythson pe care grupul le comanda in fiecare an (si care costa, fiecare, cate 145 lire britanice), weekendurile de „fun” ale agentiei si abonamentele la coafor. „N-am renuntat la oameni si nici n-am eliminat masa la restaurantul agentiei pe care toti colegii mei o au asigurata gratuit, dar am renuntat la capricii pe care le-au permis anii de bunastare. Si astfel am economisit enorm de multi bani”, spune Mihaela Nicola. „Atat de multi incat am putut parcurge anul 2009 si pe cel in curs fara emotii si fara convulsii”.
Fundamental, nu s-a schimbat nimic
In piata de telecom nu s-a schimbat nimic fundamental, crede grecul. Singurul lucru diferit a fost ca nu mai puteai creste odata cu piata, ci trebuia sa „furi” din cota de piata a competitiei daca iti doreai sa cresti in continuare. Grecul care traieste si munceste la Bucuresti crede ca Romania are sanse sa iasa mai repede din criza decat Grecia. „Romania este o tara foarte liberala, cu multe oportunitati, e o destinatie de investitii, are resurse naturale care pot fi exploatate. Cred ca isi poate reveni din criza mai repede, insa consider ca nu vom mai vedea niciodata boom-ul de dinainte de criza. Nu e normal, logic si nu ar trebui sa se mai intample. Baloanele nu sunt lucruri bune”.