24 Decembrie 2010
Cele mai importante momente din online-ul romanesc in ultimul deceniu
In ultimii zece ani, online-ul romanesc a inceput sa se detaseze incet de eticheta de “Cenusareasa” a spatiului de comunicare. Astfel, marile grupuri de media offline si-au indreptat atentia spre online, fondurile de investitii au pus ochii pe proiecte locale - acestea din urma fiind vedetele unor tranzactii rasunatoare – , in timp ce publisherii online au cunoscut o dezvoltare treptata. Wall-Street.ro va propune o lista a celor mai importante momente din .ro in ultimul deceniu.
Lansarea Trafic.ro
In toamna anului 2001, Trafic.ro audita 1.000 de site-uri saptamanal. Un an mai tarziu, in noiembrie 2002, numarul acestora se dubla la 2.000. In mai 2003, numarul de site-uri monitorizate saptamanal aproape se dubla, atingand 5.000.
Trafic.ro este un serviciu dezvoltat de compania Netbridge Development in cadrul Diviziei de Analiza Web. Din luna mai 2006, serviciul Trafic.ro este certificat de TRUSTe, autoritatea internationala in domeniul bunelor practici de colectare a informatiilor prin Internet. De asemenea, din ianuarie 2009, Trafic.ro este membru al Web Analytics Association (WAA).
In noiembrie 2008, grupurile si companiile media Gazeta Online, Intact Media Grup, InternetCorp., MediaPro Interactiv, ProTV si Realitatea-Catavencu au decis de comun acord sa renunte la auditarea realizata de Trafic.ro, urmand sa utilizeze, atat in relatia cu publicul, cat si cu clientii si agentiile de publicitate, doar datele oferite de sistemul de masurare oficiala a traficului online, Studiul de Audienta si Trafic pe Internet (SATI), efectuat de Biroul Roman de Audit al Tirajelor (BRAT).
Evenimentele prezentate cronologic in acest articol au fost propuse si ierarhizate prin consultarea specialistilor din online-ul romanesc, printre care Orlando Nicoara (director general Apropo Media), Mihai Seceleanu (CEO InternetCorp.), Dragos Stanca (manager Publyo si Q2M), Cristian Manafu (partener Evensys) si Radu Ionescu (managing director Kinecto).
Momentul iMedia
In 2005, grupul american de investitii New Century Holdings (NCH) a cumparat un pachet din actiunile iMedia.
In 2007 Rachad El Jisr, cel care a infiintat iMedia, a cedat managementul companiei, ramanand in continuare actionar, si in paralel cofondator si publisher al Business Media Group (BMG).
In urma cu un an, iMedia Plus Group si ARBOinteractive au incheiat un parteneriat prin care regia de publicitate online va gestiona spatiile de publicitate ale site-urilor din portofoliul iMedia. Portofoliul pentru care s-a incheiat parteneriatul se refera la toate site-urile din cadrul iMedia care totalizeaza 2,3 milioane de vizitatori unici, 31 milioane de afisari lunar si un country reach de 16,30%.
Potrivit ultimelor date financiare, Imedia Plus Group a raportat in 2009 o cifra de afaceri 4,45 mil. lei (aproximativ 1 mil. euro), in scadere cu 4% fata de 2008. Profitul companiei a scazut la randul sau 16%, pana la 208.476 lei (49.285 euro).
NCH incepe asaltul pe piata online din Romania
In prezent grupul administreaza participatii majoritare si minoritare la peste 300 de companii romanesti din diverse sectoare de activitate precum industria electrotehnica, a materialelor de constructii, de morarit si panificatie, servicii financiar-bancare, Internet/IT, servicii financiare de capital si proprietati imobiliare.
De asemenea, a ocupat o pozitie importanta in topul investitorilor online, detinand pachete majoritare in companii precum Active Soft (ziare.com, bestmusic.ro, metalhead.ro, 220.ro), Vodanet (acasa.ro, ele.ro), NetBridge (trafic.ro, boom.ro), RealMedia (imobiliare.ro), iMedia (eva.ro, cinemagia.ro, automarket.ro).
Netbridge Investments srl este o companie parte a Netbridge – denumirea generica conferita investitiilor facute in online-ul romanesc a fondului privat NCH/ Broadhurst. Netbridge este un grup de companii cu peste 500 de angajati. Companiile care fac parte din grup sunt: Active Soft (cel mai mare publisher din Romania), iMedia (publishing), Vodanet (publishing), Netbridge Investments (entitatea comerciala a grupului, detinator al retelei Boom), Netbridge Development (dezvoltare si publishing), Acasa Media (publishing) si altii.
Prima editie Internetics
Din 2008 Internetics premiaza eficienta proiectelor online, introducand trei categorii de concurs continut online, afaceri online si publicitate si comunicare online.
Cu ocazia aniversarii a 10 ani, Internetics impreuna cu URSUS, unul dintre sponsorii festivalului, au oferit anul acesta 10 premii speciale: lui Orlando Nicoara, pentru eforturile de promovare a industriei online din Romania; Grapefruit, pentru contributia la aparitia Internetics; Calin Fusu, pentru export romanesc de proiecte si nu doar de creiere; Asociatiei LiterNet, pentru eficienta in utilizarea Internetului intr-un proiect cu resurse infime si rezultate immense; IAB Romania, pentru contributia la evolutia industriei online din Romania; Greenpixel si Vodafone, pentru o relatie de succes agentie-client; Cristian Manafu, pentru contributia la educarea industriei online din Romania; Marius Ghenea, pentru sustinerea dezvoltarii industriei online din Romania; Webstyler, agentia primului deceniu Internetics si IQads, pentru succesul unui proiect care imbina impecabil atributele Internetics: comunicare, branding si marketing online.
eMag - primii pasi in comertul online
Pentru acest an, conducerea eMag tinteste o cifra de afaceri de 100 de milioane de euro, in crestere cu 56% fata de 2009. eMag opereaza magazinul emag.ro si sapte showroom-uri in Bucuresti, Iasi, Ploiesti, Cluj, Timisoara, Constanta si Craiova.
Anul acesta eMag si-a lansat noua imagine si noul site, dupa un proces de rebranding realizat impreuna cu consultantii Brandient.
Gecad ePayment
In 2006, BRD Societe Generale si Gecad ePayment International lanseaza serviciului comun BRD ePayment si incheie un parteneriat strategic. In 2007, este deschis al doilea birou din afara Romaniei, la Mountain View, SUA.
Initial compania avea 7 angajati si 3 parteneri; in acest moment, Gecad ePayment are mai mult de 1.200 de parteneri si o echipa de peste 60 de oameni.
Anul acesta, Allegro, parte a companiei media internationale Naspers Ltd., a devenit actionar majoritar la Gecad ePayment, cu o participatie de 83%.
IAB intra in Romania
In 2008, IAB Romania si PricewaterhouseCoopers au lansat prima editie a studiului “Romanian Online Advertising Study”(ROADS), care a agregat declaratiile de vanzari ale 11 companii, numarand principalele regii de publicitate online si principalii publisheri independenti (cu vanzari directe semnificative), care reprezinta in total peste 700 de site-uri.
eJobs+BestJobs=Tiger Global Management
La momentul respectiv, cifra de afaceri a companiei eJobs ajungea la 2,3 milioane de euro, de trei ori mai mare decat in 2006. In 2009 compania care detine cel mai mare site de recrutare online din Romania, a raportat un declin al afacerilor de 53%, pana la circa 8 mil. lei (1,9 mil. euro), respectiv un profit de 5,93 mil. lei (1,4 mil. euro), in scadere cu 62%, pana la 5,93 mil. lei.
Neogen detine in Romania mai multe site-uri, printre care Neogen.ro, BestJobs.ro, Noi2.ro. Compania a afisat anul trecut o scadere a cifrei de afaceri de 30%, pana la 6.707.379 (1,58 mil. euro).
Un val de investitii in proiecte locale
Din mai 2008, actionarul majoritar al site-ului este omul de afaceri de origine franceza Alexis Bonte, care detine 51% din companie. Atunci site-ul a fost evaluat la 2,5 milioane de euro. Site-ul a avut in 2008 afaceri de 260.000 de euro si pierderi de aproximativ 120.000 de euro, potrivit Ministerului de Finante.
Omul de afaceri Alexis Bonte a sustinut un alt proiect antreprenorial lansat tot in urma cu 3 ani - eRepublik. Jocul international de strategie politica, economica si militara a fost lansat de catre George Lemnaru. Compania eRepublik Labs a fost infiintata in anul 2007 si are sediul la Dublin (Irlanda). De-a lungul timpului, eRepublik Labs a primit mai multe runde de finantare, in valoare de 2,75 mil. euro din partea unor investitori precum Brent Hoberman, Stefan Glaenzer, Mihai Crasneanu, Alexandre Almajeanu, Diego Meller, Philippe Seignol si AGF Private Equity.
In 2009 eRepublik a depasit 1 milion de utilizatori.
Alte proiecte care au reusit sa atraga finantari din partea unor investitori straini sunt Balaur.ro si Tjobs.ro.
SATI
Studiul online SATI costa la momentul respectiv aproximativ 200.000 de euro pe an, si a demarat pe 1 octombrie 2007, finalizandu-se la inceputul lunii martie 2008.
Incepand cu luna octombrie 2010, BRAT a extins SATI prin masurarea continutului multimedia (streaming video si audio), oferind informatii despre ascultarea/vizualizarea continutului audio/video de catre vizitatorii siteurilor. SATI masoara in prezent performantele a mai mult de 300 de site-uri din Romania. BRAT are in prezent 237 membri: editori de presa scrisa sau online, agentii de publicitate, regii de publicitate, clienti de publicitate si difuzori de presa.
Apar conferintele internationale dedicate online-ului
2010 a adus pe scena conferintei reprezentanti ai unor giganti precum Google, Yahoo, Internet Explorer si Facebook.
Tot in 2008, compania de organizare de evenimente Evensys a organizat prima editie a Webstock, o alta conferinta importanta dedicata industriei online din Romania. Gama de evenimente organizate in prezent de Evensys, dedicate industriei online, mai cuprinde Netcamp si Digital Marketing Forum si se adreseaza persoanelor din middle spre high management.
Alegerile prezidentiale si Internetul
Campania realizata de echipa Obama for America a integrat atat mediile clasice, ca presa, TV-ul, radioul si outdoor-ul, cat si noile media – site-uri, bloguri, retele sociale, motoare de cautare, Twitter, YouTube, mesaje pe telefonul mobil. Barack Obama a investit in jur de 16 milioane de dolari in publicitate online, iar prin pagina de Internet myBarackObama.com a reusit sa stranga aproximativ 1,5 milioane de voluntari care au adunat de la trei milioane de oameni in jur de 6,5 milioane de donatii care au insemnat fonduri de 600 de milioane de dolari pentru sustinerea campaniei. Majoritatea donatiilor au fost de 80 de dolari, oamenii oferind bani de mai multe ori, scrie cotidianul american The Washington Post.
Febra Facebook
In prezent Facebook are la nivel mondial 574,4 de milioane de utilizatori. In luna noiembrie, reteaua de socializare a depasit 2 milioane de utilizatori in Romania, site-ul crescand de peste patru ori anul acesta in privinta numarului de conturi, avand in vedere ca in ianuarie inregistra 500.000 de utilizatori.
Cel mai vizitat site de catre cei aproximativ 7,7 milioane de utilizatori romani de internet este Hi5, acesta inregistrand in jur de 4,25 de milioane de clienti unici in luna octombrie, arata datele Studiului de Audienta si Trafic Internet (SATI).
Naspers intra in scena: Achizitia Autovit si ePayment
Autovit.ro a fost lansat in Romania in anul 2000, fiind disponibile circa 20.000 de anunturi nu mai vechi de 15 zile, generand un trafic zilnic estimat la peste 80.000 de vizitatori unici. Cifra de afaceri a fost in 2009 2,3 milioane lei, iar profitul brut de 1,56 milioane lei.
Anul acesta, Allegro a devenit actionar majoritar si la Gecad ePayment, companie fondata de Radu Georgescu, cu o participatie de 83%.
La finele anului 2009, grupul Naspers a anuntat un venit de 1,43 miliarde euro, in crestere cu 6% fata de inceputul anului, si un profit de peste 300 milioane euro, aflat in crestere cu un procent de 19%. Subsidiara sa est europeana, grupul Allegro, cuprinde platforme online de tranzactii fixe sau prin licitatie, anunturi (auto, imobiliare, cariere si calatorii), site-uri de shopping, cat si platforme de plati online. Aceste servicii opereaza in Polonia, Republica Ceha, Slovacia, Ungaria, Bulgaria, Romania, Ucraina, Belarus, Kazakhstan, Serbia, Moldova, Turcia, Letonia, Lituania si Estonia. Grupul Allegro a anuntat in anul 2009 o cifra de afaceri de 1,58 miliarde euro, in crestere cu 19% fata de anul precedent.
Faliment de amploare in online
Problemele financiare ale Boom au pornit de la o lipsa de lichiditati generata de incasarile sub asteptari de la sfarsitul lui 2008. Tot anul trecut, Boom ar fi contractat o linie de creditare externa in valoare de 1 milion de euro, cu termen de scadenta la sfarsitul anului. Primele suspiciuni potrivit carora Boom ar pregati un “faliment fortat” au aparut in momentul in care actionarii au infiintat o companie noua, Digital Ads, pe care au mutat site-urile controlate de NCH, lasand in portofoliul vechii companii clientii externi, fata de care acumulasera deja datorii.
Google, oficial in Romania
Operatiunile Google din Romania au fost pana acum coordonate de o echipa din Dublin, Irlanda. Aceasta era condusa de Amelia Cretu, iar in toamna anului trecut era formata din zece persoane, dintre care cel putin patru romani: Amelia Cretu, Iulia Mihailescu, Hermina Condei si Madalina Ana. Google are sediul central in Silicon Valley si birouri in America de Nord si de Sud, Europa si Asia.
Valoarea veniturilor Google pe piata locala a fost in permanenta un subiect de controverse de-a lungul ultimilor ani, estimarile specialistilor in publicitate online variind de la 3 milioane de euro pana la 15-20 de milioane de euro.
Romania inregistra in iunie circa 7,7 milioane de utilizatori de internet, aproximativ 35,% din populatia tarii avand acces la continut online. Astfel, Romania este ultima in UE in privinta penetrarii internetului avand in vedere ca media Comunitatii Europene este de circa 67,6%.