16 Decembrie 2010
Cele mai importante 10 momente ale pietei de media, in ultimul deceniu
In ultimii 10 ani, piata de media a crescut ca un Fat Frumos, iar apoi s-a prabusit dezamagitor; s-au lansat noi televiziuni si ziare, au avut loc tranzactii, au aparut mogulii. Un deceniu spumos, care se incheie lasand una din cele mai active piete intr-un moment de impas si expectativa. Cititi o retrospectiva a celor mai importante momente si schimbari care au conturat piata de media asa cum o stim azi.
10. Antena 1-RCS cumpara drepturile de difuzare a meciurilor din Liga 1 pentru o suma record
Dupa castigarea licitatiei, trustul Intact a lansat GSP TV in iulie 2008, iar un an mai tarziu RCS&RDS a lansat canalul Digi Sport. Cele doua posturi de televiziune, impreuna cu Antena 1, au transmis in toata aceasta perioada meciurile Ligii 1.
Chiar daca ratingurile Ligii 1 au fost sub asteptari, iar piata de publicitate a fost lovita de criza, Liga Profesionista de Fotbal a refuzat o renegociere a contractului.
9. Se lanseaza televiziunea digitala. Operatorii de cablu isi fac posturi TV
Televiziunea digitala se adresa in special locuitorilor din zonele neacoperite de reteaua de cablu TV.
RCS&RDS a lansat serviciul DigiTV in decembrie 2004, Digital Cable System a introdus platforma Max TV in iunie 2005, DTH Television Group a lansat Boom TV in aprilie 2006, iar Romtelecom a lansat Dolce in noiembrie 2006.
La sfarsitul lui iunie anul acesta in Romania erau 2,26 milioane abonati ai serviciilor de televiziune digitala prin satelit.
Treptat operatorii de televiziune prin cablu si-au lansat canale de televiziune, care emit in retele proprii. Astfel, RCS&RDS a lansat in 2009 posturile de televiziune Digi Sport si Digi Sport Plus iar anul acesta, in decembrie, postul de televiziune generalist Zece TV. Pe de alta parte, Romtelecom a lansat in septembrie anul acesta Dolce Sport si a obtinut licentele pentru alte trei posturi de televiziune. Iar DTH Television Grup opereaza prin platforma Boom TV zece canale proprii de televiziune, specializate pe filme, muzica si sport.
8. Ringier pierde teren pe piata romaneasca
Insa in ultimii doi ani, Romania a devenit cea mai dificila dintre pietele in care opereaza grupul Ringier. Cu pierderi de 13,6 milioane euro in 2009, elvetienii au inceput sa bata spre retragere: au inchis ziarul gratuit Compact si revista Diva si au vandut anul acesta Evenimentul zilei si Capital lui Bobby Paunescu, managerul B1 TV.
Din noiembrie, Ringier Romania are un nou manager, Mihnea Vasiliu. Acesta a declarat, la preluarea noii functii, ca nu a venit sa puna lacatul pe usa Ringier.
7. Intra in Romania grupurile internationale de media News Corporation, ProSiebenSat.1 si Dogan Media
In 2007, grupul media german ProSiebenSat.1 a intrat in Romania prin achizitia SBS Broadcasting, compania care detine Prima TV, Kiss TV, Kiss FM si Magic FM. Postul de televiziune Prima TV, fondat de Cristian Burci, fusese cumparat anterior de catre SBS Broadcasting, prin doua tranzactii succesive ce au avut loc in anii 2001 si 2005.
Tot in 2007 s-a lansat Kanal D, detinut de cel mai mare trust media din Turcia, Dogan Holding. In actionariatul Kanal D se mai afla si Ringier Romania, cu un pachet de 25%. In prezent se poarta discutii pentru vanzarea unei participatii din Kanal D.
6. Ziarele pierd cititori
Cateva exemple: Evenimentul Zilei vindea in 2001 circa 100.000 exemplare per editie. In 2010 vinde 20.000. Romania Libera a ajuns de la 70.000 de exemplare, in2002, la 40.000, in 2010; Adevarul de la 140.000 (2001) la sub 100.000 de exemplare (2010), in ciuda investitiilor masive facute de Dinu Patriciu in ultimii ani.
Dincolo de scaderea “naturala” a tirajelor, printul a fost puternic afectat de criza financiara, care a pus lacat peste mai multe titluri. Dar despre asta, intr-un slide urmator.
5. Online-ul creste
Revistapresei.ro, lansata in 2000, devine Hotnews.ro in 2004. In toamna lui 2004 se lanseaza primul site al Internet Corp, 9AM.ro, urmat in ianuarie 2005 de Wall-Street.ro.
Internetul a intrat si in atentia marilor grupuri de presa, care si-au lansat divizii specializate: MediaPro Interactiv – divizia de online a Publimedia (devenita ulterior Apropo Media) si F5 - divizia de online a Grupului Realitatea-Catavencu (reintegrata anul acesta in Realitatea Media).
Internetul si-a facut loc si in planurile de investitii media ale marilor advertiseri, piata de publicitate online atingand nivelul record de 10 milioane de euro in primul semestru al lui 2010.
4. Criza injumatateste piata de publicitate
In 2009, primul an de criza, piata s-a prabusit la 339 milioane de euro, sub nivelul din 2006. Estimarea pentru anul acesta este de 308 milioane de euro.
Scaderea pietei s-a tradus in concedieri masive la toate companiile media si in titluri inchise (Cotidianul, Gardianul, Ziua si Business Standard sunt doar cateva exemple). Peste 6.000 de jurnalisti au fost concediati incepand cu toamna lui 2008.
3. Adrian Sarbu urca treptat in managementul CME, pana la pozitia de presedinte si CEO
De-a lungul ultimilor ani, Sarbu a urcat treptat in managementul grupului Central European Media Enterprises, ocupand pe rand functiile de COO, apoi CEO si presedinte al grupului. In prezent, Adrian Sarbu este romanul cu cea mai inalta functie intr-o institutie media internationala.
2. Dinu Patriciu cumpara Adevarul
Urmatoarea miscare importanta a trustului lui Patriciu va fi lansarea, anul viitor a televiziunii Adevarul TV, care deocamdata emite online.
1. Sorin Ovidiu Vantu cumpara Realitatea TV
Una dintre cele mai puternice lovituri incasate de piata de media a venit tot la trustul lui Vantu: in 2009, omul de afaceri a hotarat sa-si inchida toate operatiunile de presa scrisa, inclusiv ziarele Cotidianul si Business Standard. Revistele din portofoliu au fost vandute catre manageri. Realitatea Media a suportat valuri succesive de concedieri si reduceri de salarii.
Anul acesta, drepturile de management ale Realitatea Media au fost preluate de compania Asesoft, care s-a angajat sa investeasca 75 milioane euro in businessul media, in urmatorii 5 ani.