3 Februarie 2011

Cum ajungi la 100.000 de fani pe Facebook in 3 luni



Site-ul de cumparaturi colective Kuponiada, cel mai nou proiect al publisherului online Internet Corp, a ajuns in trei luni sa fie unul din cele mai populare branduri romanesti pe Facebook, cu peste 100.000 de fani. Despre cum contribuie Facebook la dezvoltarea unui astfel de proiect si despre potentialul pietei de reduceri de grup, intr-un interviu acordat de , managing partner Internet Corp.

Wall-Street: Cum a ajuns Kuponiada la 100.000 de fani pe Facebook?

Mihai Seceleanu: E un produs nou, un produs interesant, care circula viral, care doar prin simpla inscriere a utilizatorului pe site ofera ca premiu o masina interesanta. In plus, am investit foarte multa publicitate prin toata reteaua Internet Corp si nu numai. Am avut un parteneriat cu eJobs; am folosit baze de date ale competitorilor nostri pentru trimiterea de mesaje comerciale prin intermediul lor si am derulat publicitate pe reteaua pe Yahoo !Messenger prin Status Pimp. Si mai avem in proiect pe termen foarte scurt alte cateva canale alternative de promovare online.

Wall-Street: Poti sa-mi dai exemple?

Mihai Seceleanu: Avand in vedere ca unul din obiectivele principale ale Kuponiada in momentul de fata este dezvoltarea bazei de date de abonati, respectiv de fani pe Facebook, si mai putin awareness-ul pe care il putem genera prin forta mediatica de care dispunem prin Wall-Street, Kudika, Garbo, 9AM, Yuppy si Envy, vom intra cu campanii de tip direct response, prin care vom promova ofertele din orasele in care ne aflam.

Wall-Street: Cat ati investit in marketingul Kuponiada pana acum?

Mihai Seceleanu: Pot sa spun ca daca le-am cuantifica impreuna cu suportul de publicitate al Internet Corp, intr-o perioada in care sezonalitatea pietei de publicitate indica o valoare mica si automat un grad mic de ocupare, ceea ce ne permite sa folosim spatiile disponibile pe toata reteaua pentru a promova proiectul Kuponiada, probabil ‘cheltuim’ acum peste 100.000 de euro pe luna.

Wall-Street: Ce aport a avut masina Kuponiada in cresterea numarului de fani pe Facebook?

Mihai Seceleanu: Foarte greu de zis. In momentul de fata avem sute de utilizatori care se inregistreaza pe site venind din Facebook, in conditiile in care nu avem nici o campanie de publicitate live pe Facebook. Ceea ce inseamna ca oamenii vin, le place ceea ce facem si vor sa se inregistreze pe site pentru a primi informatii. Motiv pentru care cred ca Facebook reprezinta motorul viral care ajuta si potenteaza un business de tip Kuponiada.

Unul dintre elementele care fac sa functioneze Kuponiada este faptul ca promotiile sunt disponibile o perioada redusa de timp. Ceea ce duce la cumparare pe baza de impuls. In perioada dinaintea social media gradul cu care se putea propaga o astfel de oferta, cu termen de valabilitate foarte scurt, era unul foarte mic. Poate si asta e unul din motivele pentru care modelul de business care sta la baza Kuponiada a aparut abia in noiembrie 2008, cand deja Facebook si alte medii sociale luasera avant.

Wall-Street: Cand veti extrage castigatorul masinii?

Mihai Seceleanu: Avand in vedere ca aproximativ 70% dintre fanii site-ului sunt femei, sunt sanse sa avem o castigatoare - si deci pe 8 martie putem face cuiva o frumoasa surpriza.

Wall-Street: Ce baza de fani pe Facebook si abonati estimezi pentru acel moment?

Mihai Seceleanu: Imposibil de estimat. Dar stiu ca urmatorul target dupa ce am depasit 100.000 de fani este de 200.000 de fani. Target ce va fi atins in decursul acestui an.

Facebook este mediul ideal de transmitere al ofertelor Kuponiada deoarece aici se gasesc utilizatorii mai deschisi catre nou, catre a testa si experimenta lucruri noi. Gradul de conversie a unui utilizator de Facebook intr-un utilizator care plateste pentru a beneficia de o promotie si in cele din urma pentru a deveni un nou client al comerciantului din sistemul Kuponiada este mult mai mare fata de alte medii.

Wall-Street: Ce crezi ca a diferentiat Kuponiada fata de concurenti? Strict pe Facebook, de ce are Kuponiada mai multi fani ?

Mihai Seceleanu: Investitiile in marketing pe care le-am facut si mai ales platforma de siteuri Internet Corp, prin care am promovat constant nu numai «aboneaza-te la Kuponiada» sau promotiile Kuponiada, ci si «devino fanul nostru pe Facebook pentru a fi la curent cu ceea ce facem». Categoric si masina a avut un cuvant important de spus, insa e greu de cuantificat efectul sau in aceasta conjuctura.

Wall-Street: In ce masura se vor transforma investitiile in venituri anul acesta? Ce venituri estimezi pentru Kuponiada?

Mihai Seceleanu: Stiu ca la momentul de fata suntem fie numarul unu, fie numarul doi din punctul de vedere al vanzarilor pe piata. Nu ne este clar insa, nici noua nici clientilor, modul in care contorizeaza competitorul nostru direct comenzile inregistrate pe site.

Nu vreau sa intru in detalii legate de venituri. Obiectivul nostru este nu numai sa ne consolidam pozitia numarul unu, ci si sa punem cat mai mult spatiu intre noi si principalii competitori.

Wall-Street: La cat estimezi piata site-urilor de cumparaturi colective anul acesta?

Mihai Seceleanu: Daca ne referim la venituri, nu la rulaje, adica la comisionul nostru net fara TVA, piata poate fi oriunde intre 1 si 2,5 milioane de euro. Asta in conditiile in care pana in septembrie 2010 piata aceasta nu exista.

Wall-Street: Sunt aproximativ 45 de site-uri de reduceri colective. Ce ii determina pe jucatori sa intre pe piata asta?

Mihai Seceleanu: Sunt 20 de proiecte deja lansate si inca 25 de siteuri care isi propun sa se lanseze. Iar ideea este simpla: Internet Corp vinde publicitate online direct catre clienti de 4 ani. Intotdeauna a existat un segment de clienti, de businessuri offline mici si medii, carora a fost extraordinar de greu sa le explicam mecanismele publicitatii online: cum si de ce ar trebui sa faca publicitate online, ce inseamna cost per mia de afisari, cost per click, branding, banner fix, banner, insert in newsletter si asa mai departe.

Ceea ce vinde Kuponiada acum nu este insa publicitate. Kuponiada este o platforma prin care comerciantii, in principal din zona de retail si servicii, isi pot atrage noi clienti, oferindu-le un prim test al produselor si serviciilor lor la o valoare foarte mica. Astfel incat noii clienti, daca sunt satisfacuti de ceea ce au primit au sanse sa revina. Ce vinde Kuponiada este simplu, clar, curat, usor de explicat si usor de inteles. E un mecanism prin care iti aducem clienti in magazinul tau, in barul tau, in salonul tau de cosmetica, in muzeul tau, in cinematograful tau.

Si mai mult, nu platesti decat in momentul in care ai acest nou client. Practic, un procent din valoarea voucherelor vandute este retinut de catre Kuponiada, diferenta fiind virata partenerului.

Intr-un context mai larg, modelul de ieri era Pagini Aurii, in care tu, un restaurant din Bucuresti te duceai la sediul Pagini Aurii Bucuresti si cumparai o insertie pentru care plateai cash un cost fix fara sa stii ce rezultate directe iti aduce.

Modelul de azi este modelul Google AdWords: iti faci o campanie pe Google din biroul tau, nu trebuie sa te intalnesti cu nimeni, platesti cu cardul. La cautarea in Google dupa «restaurante Bucuresti» apare reclama ta si, mai mult decat atat, platesti doar in momentul in care omul isi arata interesul fata de reclama ta si da click pe ea. Platesti un cost fix, mic, pentru interes. Dar este greu sa cuantifici in ce masura interesul a generat vanzari pentru tine.

Modelul de maine este cel al site-urilor de cumparaturi colective. Kuponiada expune oferta ta de restaurant zecilor de mii de utilizatori din Bucuresti. O parte din acestia – pentru ca este o oferta atractiva, cu discount mare, pentru ca locatia le convine – dintr-o gama varianta de motive aleg sa-ti devina clienti, platesc un voucher in avans si vin cu el in localul tau pentru a-l valorifica. Modelul Kuponiada este cel in care omul ti-a devenit client, iar tu platesti doar in momentul in care el a achizitionat respectivul voucher.

Wall-Street: Atunci modelul Kuponiada afecteaza in vreun fel modelul publicitatii online clasice? Crezi ca vor fi clienti care vor zice: nu mai investesc in bannere pe Kudika, imi fac o oferta pe Kuponiada?

Mihai Seceleanu: Discutabil. Kuponiada este un instrument care iti poate genera vanzari daca noul client consuma mai mult decat valoarea voucherului respectiv. Insa daca ai parghiile potrivite pentru a-ti transforma acel nou client intr-un client fidel vei putea permanent sa faci vanzari pe seama lui. Modelul Kuponiada nu are legatura neaparat cu ideea de publicitate, cu toate ca un numar foarte mare de parteneri a ales sa lucreze cu noi pentru ca numele sau promotia lor pot fi promovate pe Wall-Street, pe Kudika, pe Garbo, pe 9AM, pe Yuppy, in reteaua Internet Corp.

Cred ca poate afecta o categorie de clienti mici care foloseau publicitatea online ca instrument de direct response, prin care doreau sa vada vanzarile cuantificate in urma publicitatii. Cred ca ce face Kuponiada are o legatura foarte mica cu ideea de awareness pe care ti-o aduce publicitatea clasica, cred ca nu are legatura cu ideea de branding pe care ti-o aduce publicitatea clasica, fie ea online sau de orice alta natura.

Nu vad decat un segment redus care este expus acestui risc despre care vorbesti.

Wall-Street: Ce aport va avea Kuponiada in veniturile Internet Corp anul acesta?

Mihai Seceleanu: Kuponiada va avea cu siguranta o pondere de doua cifre procentuale in venitul Internet Corp. Sunt doi vectori importanti aici. In primul rand, Kuponiada, a facut in primele 20 de zile din ianuarie venituri mai mari decat in perioada octombrie-decembrie.

In al doilea rand, faptul ca totusi piata de publicitate online da semne de dezghet, in conditiile in care evolutia pietei de media este privita cu scepticism. Anticiparile arata o scadere de 10% a pietei de media si anul acesta.

Wall-Street: Pentru extinderea in orase ce planuri aveti?

Mihai Seceleanu: Suntem prezenti in Brasov si Constanta si e posibil ca pana se publica acest interviu sa fim prezenti si in Cluj, Timisoara si Iasi. (n.red.: intr-adevar, pana la publicarea interviului, serviciile Kuponiada au fost lansate si in cele 3 orase). Acestea sunt cele 5 destinatii la momentul de fata. In functie de cum sunt primite serviciile Kuponiada la nivel local, la finalul anului putem sa fim prezenti doar in Bucuresti sau putem sa fim prezenti in 30 de orase.

Wall-Street: Cum a fost afectata piata de intrarea Groupon in Romania, in aceasta prima luna?

Mihai Seceleanu: E placut sa ai un astfel de competitor, dar din punctul nostru de vedere ramane sa dovedeasca in ce masura este adaptat la realitatile din Romania si in ce masura intelege mentalitatea romanilor.

Wall-Street: Ce planuri mai ai pentru Internet Corp? Exista posibilitatea sa lansati proiecte noi?

Mihai Seceleanu: Cel mai important lucru legat de Internet Corp, care s-a petrecut la inceputul acestui an, este numirea lui Vlad Popa in pozitia de director executiv, pozitie care imi permite sa nu ma implic in toate lucrurile care tineau de administrativ, de vanzari, de editorial, ca pana acum. Treptat, o mare parte din responsabilitati le va prelua el.

Wall-Street: Tu de ce te vei ocupa?

Mihai Seceleanu: Eu ma voi ocupa mai mult de dezvoltare – ceea ce, pe termen de cel putin 6 luni, inseamna Kuponiada. Planuri exista. Nu sunt neaparat planuri de lansare de noi proiecte, ci planuri de consolidare si investitie puternica in proiectele cele mai importante pentru noi, care ne definesc pe piata si prin care suntem in continuare lideri de piata. In plus, cred ca stilul mai calm, mai analitic al lui Vlad este mult mai potrivit pentru etapa in care se gaseste Internet Corp, in acest moment al evolutiei.

Disclaimer: Internet Corp este editorul Wall-Street.ro



Citeste si