17 Februarie 2011

De ce a fost 2010 cel mai bun an pe piata concertelor



Cel mai bun an de concerte de pana acum, 2010, s-a vazut probabil cel mai bine in vanzarile principalului operator de ticketing Eventim, care au crescut de 5 ori anul trecut, pana la 10 milioane de euro. De ce au mers romanii la atatea concerte, dar si unde mai e loc de crestere pe o piata care s-ar putea sa scada anul acesta, cititi intr-un interviu cu Valentin Vasiloiu, managing director Eventim Romania.

Romanii au vazut anul trecut mai multe trupe mari concertand la Bucuresti decat in ultimii ani la un loc. AC/DC, Aerosmith, Guns’n’Roses, Eric Clapton, Metallica, Rammstein, Slayer au fost cele mai mari dintr-o serie de evenimente unde s-au vandut bilete in valoare de peste 12 milioane de euro.

“Noi ne asteptam la o crestere a vanzarilor de aproximativ 3 ori fata de 2009, cand am avut peste 2 milioane de euro. Dar la sfarsitul anului am constatat ca a crescut de 5 ori – au fost peste 10 milioane de euro”, spune Valentin Vasiloiu, managing director Eventim Romania, cel mai mare operator de ticketing, cu o cota de piata de circa 80%.

O prima explicatie pentru cresterea pietei de concerte, intr-un an de criza, tine de un singur nume: Marcel Avram, producatorul german de origine romana care a organizat anul trecut concertele AC/DC, Eric Clapton, Guns’n’Roses si festivalul Sonsiphere, unde au concertat 15 trupe de-a lungul a trei zile.

“Relatiile pe care le are in domeniu, istoria de zeci de ani, prieteniile cu artistii ii permit sa aduca si in Romania cele mai mari nume. A contat si activitatea celorlalti organizatori, care au completat cu evenimentele lor anul 2010. Dar el a fost factorul care a determinat schimbarea asta brusca si multitudinea de concerte de care ne-am putut bucura”, explica Vasiloiu.

Anul trecut a fost marcat insa si de o alta schimbare: lipsa sponsorilor principali de la o serie de concerte de amploare, ceea ce a dus la o crestere a preturilor biletelor. Fata de anii 2007-2008, cand companii precum Vodafone si Romtelecom sustineau o buna parte din costurile de organizare a concertelor, permitand astfel un pret mai scazut al biletelor, implicarea companiilor in organizarea evenimentelor a scazut ca amploare in 2010.

In anii urmatori s-ar putea atinge un echilibru intre concertele sustinute de sponsori si cele finantate aproape exclusiv prin vanzarea de bilete, o situatie normala in tarile din vestul Europei, spune seful Eventim. Asta ar presupune o usoara crestere a preturilor biletelor in 2011 si 2012, care deja se apropie de sumele practicate in alte tari.

“Cred ca la un moment dat s-a simtit o limita in puterea de cumparare. Oricum, 2010 fiind clar un an de criza pentru Romania, rezultatele arata ca romanii au fost dispusi sa sacrifice alte aspecte ale vietii lor in favoarea concertelor”, spune Vasiloiu. “Sunt sigur ca foarte multi romani au facut sacrificii pentru a ajunge la concerte”.

Cum se impart banii pe bilete

Daca ar fi sa facem o repartizare a banilor incasati pe un bilet la concert, circa 10% ajung, sub forma de comision, la agentii de ticketing precum Eventim, MyTicket si Biletoo. 60% ajung la organizatori, care platesc din aceasta suma onorariul artistilor si acopera costurile de organizare. Iar 30 de procente ajung la stat, sub forma diferitelor taxe: timbrul muzical, impozitul pe spectacol, Crucea Rosie, drepturile de autor si TVA.

“Daca aceste sume s-ar reflecta in ceva, probabil si organizatorii ar fi bucurosi sa le dea. Insa nu se reflecta in nimic”, spune Vasiloiu. “Timbrul muzical ar trebui folosit pentru sustinerea proiectelor culturale. Nu am auzit de un eveniment major organizat din banii obtinuti de pe timbrul muzical sau de o arena construita din acesti bani. Si sunt sume mari”.

De altfel, lipsa unor locatii pentru organizarea concertelor de amploare este vechea problema a industriei de divertisment. Finalizarea stadionului Lia Manoliu care se tot amana, lipsa unei arene care sa poata gazdui 10-20.000 de persoane sunt motivele principale pentru care mai multi artisti ocolesc Romania. Si explicatia pentru care nu o vom vedea in curand la Bucuresti pe Lady Gaga sau pe cei de la U2.

Echilibrarea costurilor si a veniturilor in organizarea unui concert reprezinta un risc pe care organizatorii si-l asuma. “Este o industrie din care se pot castiga multi bani, dar se si pot pierde foarte multi bani la un singur concert. Anul trecut - si probabil de asta a si intarziat lansarea evenimentelor anul acesta – din cauza faptului ca n-au mai intervenit sponsorii cu un sprijin important, au fost si cazuri in care s-au pierdut sume destul de mari. Si atunci organizatorii au avut un moment de reevaluare a riscurilor”, explica Vasiloiu.

Deocamdata, singurul concert de amploare anuntat pentru anul acesta este cel sustinut de trupa Bon Jovi la Bucuresti, pe 10 iulie. Seful Eventim sustine ca vor mai fi anuntate cateva concerte importante in urmatoarea perioada. Cu toate acestea, piata va ramane, in cel mai bun caz, la nivelul din 2010.

Nisa teatrelor si a sportului

In conditiile in care piata concertelor s-ar putea sa nu mai creasca anul acesta, Eventim Romania, parte din reteaua internationala Eventim AG, isi propune sa creasca atacand o noua nisa: cea a institutiilor culturale si sportive. In prezent, Eventim vinde bilete pentru Teatrul National de Opereta Ioan Dacian, Societatea Romana de Radiodifuziune pentru stagiunea de la Sala Radio, Teatrul National din Timisoara si Filarmonica Banatul din Timisoara.

In tarile din vestul Europei unde Eventim este prezenta, teatrele si stadioanele de sport inchiriaza de obicei software-ul pentru vanzarea de bilete, in schimbul unor onorarii mari, “cat bugetul anual al unui teatru de la noi”. Pentru institutiile culturale cu care a inceput sa colaboreze pe piata locala, Eventim vinde bilete online (circa 20% din totalul biletelor vandute de catre companie) sau prin intermediul celor peste 650 de puncte de vanzare.

Nisa nu este foarte profitabila, insa este singura zona de crestere pe care seful Eventim o are in vizor pentru anul acesta: dezvoltarea pe segmentul teatrelor si al stadioanelor sportive ar putea aduce o crestere a veniturilor de circa 10% si a numarului de bilete cu 25%, pana la 700.000 de bilete pe an.

“Cresterea noastra va veni din alte directii, nu va fi legata de piata de concerte", spune Vasiloiu. “Va mai dura pana cand Romania isi va putea permite un sezon de evenimente care sa inceapa undeva in februarie si sa dureze tot anul, cu doua concerte majore in fiecare luna. Va mai dura pana atunci”.

Cum comentati? Credeti ca 2011 va fi un an mai bun pentru piata concertelor? Credeti ca vor veni trupe mai mari decat cele care au concertat anul trecut?



Citeste si