24 Februarie 2011

Ce optiuni are Academia Catavencu, in pragul falimentului



Lansata in februarie 1990, revista Academia Catavencu a fost timp de mai bine de 20 de ani saptamanalul de satira cu un public fidel, care ocupa o nisa bine consolidata pe piata de media. Acum, revista asteapta pronuntarea falimentului, in luna mai, si rezultatul unei licitatii care ar putea decide mutarea intr-o alta “casa” sau inchiderea.

“Nu stiu daca e o revista de trust fiindca ea s-a nascut dintr-o intamplare si nu poti s-o asezi intr-un raft”, spune Mircea Dinescu, una din persoanele care au marcat inceputurile Academia Catavencu si redactor-sef al revistei pana in 1998. Lansata in februarie 1990 de catre un grup de zece jurnalisti, cel mai “vechi nume nou” a crescut stabil pana la inceputul anilor 2000, cand Grupul de presa Catavencu a inceput sa atraga in jur alte titluri: Tabu, Aventuri la pescuit, Superbebe, Bucataria pentru toti, Reteaua B 24 Fun, Idei in dialog, Radio Guerrilla si Cotidianul.

In 2006, Grupul Catavencu a fost cumparat de Realitatea Media, devenind grupul Realitatea-Catavencu. Ultimele 10% din actiunile detinute de fondatori au fost preluate in 2009. In acelasi an, criza a injumatatit piata de publicitate in presa scrisa, iar publicatiile tiparite, in general, au inceput sa aiba probleme. Sorin Ovidiu Vintu, actionarul majoritar al grupului Realitatea-Catavencu, a hotarat sa renunte la divizia de print. Revistele au fost preluate de manageri sau alte companii, iar ziarul Cotidianul si-a inchis editia tiparita. A ramas Academia Catavencu.

In martie 2010, Tribunalul Bucuresti a admis cererea de intrare in insolventa a companiei Catavencu SA. Din cele doua variante posibile – reorganizarea sau intrarea in faliment – creditorii au ales falimentul. Potrivit lui Doru Buscu, redactor-sef al revistei, Catavencu SA avea datorii de circa 15 milioane de euro, dintre care 13,7 milioane de euro catre Realitatea Media. Tot in martie, o parte din echipa editoriala a revistei s-a desprins, lansand un nou titlu de satira, Kamikaze. Academia Catavencu a intrat sub managementul consiliului creditorilor, care asteapta pronuntarea falimentului pe data de 3 mai, potrivit paginademedia.ro. Bunurile societatii Catavencu SA, inclusiv brandul Academia Catavencu, vor fi vandute prin licitatie publica.

“Revista apartine unui consiliu al creditorilor. Sunt foarte putin implicat. Ocupatia mea e sa ma asigur ca revista iese in fiecare saptamana”, a spus Doru Buscu, pentru Wall-Street.ro. Redactorul-sef spune ca e greu sa estimeze valoarea brandului Academia Catavencu, in conditiile in care revista merge pe pierdere (in 2010 a inregistrat pierderi de 150.000 de euro). Dar cine ar putea sa o cumpere? “Cred ca e o revista atat de speciala incat e greu de compatibilizat cu vreuna din companiile media de pe piata”.

Nici Mircea Toma, unul dintre fondatorii Academia Catavencu, care a plecat odata cu echipa care a infiintat Kamikaze, nu vede revista alaturi de un trust de presa. “Perioada cea mai frumoasa a fost cand a functionat ca o cooperativa a jurnalistilor care lucrau in ea. A incaput pe mana unor oameni de afaceri care au tratat-o ca pe o uzina de carnati”.

“Sincer vorbind, privesc cu amar ce se intampla acolo pentru ca dincolo de relatia mai conflictuala din perioada de dinaintea plecarii am investit la Academia Catavencu aproape 20 de ani din viata”, mai spune Toma.

Insa unde si-ar gasi totusi locul Academia Catavencu? Grupul de presa Ringier Romania, care mai detine tabloidul Libertatea si revistele Unica, Lumea femeilor, Joy si Bravo, iese din discutie ca potential cumparator al Academia Catavencu. “Sincer nu m-am gandit (la achizitie – n.r.), dar nu cred pentru ca Ringier are in momentul asta un portfoliu de publicatii orientate pe entertainment de masa”, spune Mihnea Vasiliu, general manager Ringier Romania, anterior manager in cadrul grupului Realitatea-Catavencu. “Revista s-ar potrivi intr-o zona de quality, unde exista branduri adresate unui public mai sus pozitionat”.

Insa segmentul quality al publicatiilor tiparite se numara totodata printre cele mai afectate de criza in publicitate, mai spune Vasiliu. “E o zona foarte napastuita, care nu poate fi salvata decat prin diversificarea catre online, extensia brandului in alte zone. Revista in print e complicata din punct de vedere business”.

Managerul Ringier nu exclude ipoteza ca Academia Catavencu sa devina o publicatie profitabila, insa atata timp cat piata de publicitate ramane afectata de criza “nu e simplu”.

In cei mai buni ani ai sai, Academia Catavencu inregistra profituri de 500-600.000 de euro pe an, potrivit unor declaratii facute de Doru Buscu pentru paginademedia.ro. Cat despre tirajul revistei, acesta a scazut de la circa 63.000 de exemplare, in 1999, primul an in care apare in monitorizarea BRAT, la 21.300 de exemplare per editie, in septembrie 2010.

“Nu stiu daca traditia (brandului Academia Catavencu – n.r.) confera garantia existentei eterne. Au mai existat branduri cu traditie. Nu zic c-o sa dispara, dar trebuie sa se reinventeze, caci altminteri e complicat”, conchide Mihnea Vasiliu.

Sanoma Hearst Romania, un publisher de reviste cu titluri in zona quality (Esquire, National Geographic, Marie Claire), poate fi exclus si el de pe lista potenitalilor cumparatori. “Sper ca Academia Catavencu isi va gasi o noua casa de editura care va avea grija de ea ca o mama”, spune Els Loesberg, CEO al companiei. “Sanoma Hearst Romania detine un portofoliu vast, ce include Cosmopolitan, Marie Claire, National Geographic si Esquire. Cu toate acestea, este foarte dificil sa gasesti sinergii intre cele 20 de titluri ale noastre si acest saptamanal politic si de satira. S-ar potrivi mult mai bine alaturi de un ziar quality, ceea ce noi nu publicam. Nu ne ocupam de ziare, in general. Dar cu siguranta, am fi cu totii bucurosi daca acest titlu nu va disparea si va supravietui acestor vremuri dificile. Le urez succes!”

Cosmina Noaghea, director general al Publimedia, compania care editeaza Gandul, Ziarul Financiar si Business Magazin, raspunde succint: “Nu ne-am pus aceasta problema”.

“Sunt procese rapide, in care sau o inchid, sau o plaseaza”

Procesele de tipul celui in care se afla Academia Catavencu sunt de obicei rapide, spune Doru Lionachescu, partener principal al casei de investitii Capital Partners: “ori o inchid rapid, ori o plaseaza undeva, cum a fost cazul Businessweek (achizitionata de Bloomberg in toamna lui 2009 – n.r.)”.

Chiar daca vor fi scoase la vanzare si masinile, birotica si mobilierul Catavencu SA, astfel de active tangibile nu au valoare, spune Lionachescu. Singurele care conteaza sunt brandul si echipa.

In opinia bancherului de investitii, revistei i-ar fi greu sa mearga mai departe pe cont propriu, asa cum au facut fondatorii Kamikaze. “O vad mai degraba interesanta pentru cineva care detine si alte publicatii, astfel incat costurile de productie si distributie sa fie mult diminuate”.

In astfel de cazuri exista insa intotdeauna si posibilitatea “factorului surpriza” – un cumparator care are un atasament nostalgic fata de Academia Catavencu si isi doreste sa o detina. “O poate face cineva si ca hobby, asa cum facea Mircea Dinescu cu Plai cu Boi, fara sa se astepte sa obtina profit”, exemplifica Lionachescu.

Ar fi culmea sa cumpar ce am inventat”, spune Mircea Dinescu, care in 1996 a vandut 33% din Academia Catavencu pentru jumatate de milion de dolari. “Sa platesc ca s-o cumpar, nu. Daca e cumparata de un om cu minte as putea sa ma implic in revigorarea ei”.

In opinia lui Dinescu, Academia Catavencu ar trebui sa se intoarca la stilul de dinainte, mai “limpede”. Cu o selectie a colaboratorilor, revista ar putea fi chiar adusa pe profit. “Exista un defect: redactori care lucreaza acolo rad intre ei de lucrurile pe care le scriu. Trebuie, totusi, o deschidere catre public”.

Academia Catavencu ramane un titlu important de politica si satira, mai ales in contextul in care urmeaza un an electoral, mai spune Dinescu.

Scriitorul povesteste ca i-a propus lui Doru Buscu, in urma cu ceva vreme, sa se “incuscreasca” si sa scoata din nou pe piata revista Plai cu Boi. “Impreuna cu Plai cu Boi, un saptamanal si un lunar, ar putea iesi ceva. O sa stau cu ochii pe situatie”, conchide el.

Ce parere aveti? Sub ce forma ar trebui sa continue revista Academia Catavencu?



Citeste si