Cu atat de multa informatie gratuita, de ce sa platim?

Cu atat de multa informatie gratuita, de ce sa platim?Publisherii online au facut de-a lungul timpului multe greseli de strategie oferind utilizatorilor acces gratuit la informatie, sustin o parte din participantii la Congresul Ziarelor din Europa. Pasii gresiti ar putea fi insa corectati de iPad si de o taxare a continutului online. Este insa aceasta directia corecta?

“Nu stiu daca putem vorbi de greseli pe care publisherii le-au comis inainte de criza financiara, insa un lucru este cert – multe informatii sunt pe Internet si sunt gratuite si daca vrei poti sa traiesti si fara presa scrisa. Un prieten si-a vandut masina si nu a dat niciun anunt in ziar, a mers doar pe varianta site-urilor de profil. Nici macar nu s-a gandit la presa scrisa. Si uite asa multi bani sunt pierduti in loc sa fie castigati de ziare”, a declarat pentru Wall-Street.ro Norbert Kupper (foto), designer in cadrul Office for Newspaper Design.

Verdictul sau vine repede: nu vom fi niciodata pregatiti sa platim pentru continutul online. “Exista atat de multa informatie gratuita. Mi-am deschis mobilul si am vazut informatiile despre executarea lui ben Laden, totul gratuit. Nu vom fi niciodata pregatiti sa platim pentru continutul online. Nu este posibil. Poate exista o portita pentru publisherii care introduc abonamente care sa cuprinda toate canalele – presa scrisa, online – si asa poti obtine bani si din informatia online”, crede Kupper.

In ceea ce priveste starea de sanatate a presei scrise din Europa, Norbert Kupper vorbeste despre scaderi ale tirajelor cuprinse intre 1% si 8%, mai ales in cazul tarilor care se confrunta cu o criza economica severa (Irlanda, Portugalia, Spania si Grecia). In plus, segmentul tabloidelor este cel mai afectat de contractia veniturilor din publicitate si a tirajelor.

O solutie propusa de Kupper este intensificarea investitiilor in online si solutii iPad.

“La fel ca in cazul presei scrise, te poti abona la varianta pentru iPad a ziarului si astfel sunt economisiti banii care se duceau pe hartie sau pe tipografie. Insa, pentru moment, pasii in aceasta directie sunt foarte timizi”, explica Norbert Kupper.

O alta solutie o reprezinta varianta ziarelor gratuite. “Aceste ziare reprezinta o metoda de a supravietui. De exemplu, in Viena aceste ziare au succes, sunt la tot pasul pe strada. Am ajuns la Viena duminica trecuta si un ziar gratuit avea un supliment de 16 pagini dedicate nuntii regale si multa publicitate”, afirma Kupper.

Intrebat cum arata in viziunea sa ziarul viitorului, acesta considera ca, pe termen lung, online-ul va iesi invingator in competitia cu presa scrisa.

“Am comparat recent peisajul presei scrise in urma cu 25 de ani si cel actual. Vorbim de o schimbare atat de dramatica - acum ceva timp pe prima pagina gaseai o multitudine de stiri intrucat redactorul-sef nu se putea decide care sunt cele mai importante. Acum avem o fotografie mare si o stire importanta. Poate peste 20 de ani vom vedea din nou pe prima pagina stiri mici pe care le poti accesa printr-un simplu click. Se pare ca pe termen lung online-ul va fi invingator in competitia cu presa scrisa, intrucat tindem sa alegem varianta cea mai scurta si mai rapida si aceasta este Internetul”, completeaza Kupper.

Tabletele, viitorul presei scrise sau inamicul nr.1?

Tabletele, viitorul presei scrise sau inamicul nr.1?Publisherii au folosit criza financiara ca o oportunitate pentru “a face curatenie in casa”, considera Carlos Campos, vicepresedinte Innovation Media Consulting Group Londra.

“Au redus numarul angajatilor, au optimizat costurile, de aceea incep sa simta din nou gustul profitului. De asemenea, au inceput sa abandoneze volumul pentru calitate, pun pret mai mare pe continut. Exista totusi in continuare o impartire intre cei care sustin ideea continutului platit, in timp ce altii tin cu dintii de afisari”, sustine Campos.

Potrivit acestuia, singura modalitate prin care utilizatorii vor plati pentru continutul online va fi prezentarea de materiale rare, cu o utilitate unica.

“Trebuie sa ne concentram mai mult pe clienti, pe cei care platesc pentru continut. Nu trebuie sa avem aceeasi soarta ca industria muzicala, trebuie sa ne reinventam. Sa reinventam modul in care scriem stirile, modul in care scriem titlurile, avem nevoie de stiri care pot fi private si atinse, nu doar citite (trebuie sa cream pentru degete). Avem nevoie de redactii care sa fie intr-o permanenta stare beta”, adauga Carlos Campos.

Vicepresedintele Innovation Media Consulting Group a declarat ca noul cuvant in Sillicon Valley este “engagement”, o modalitate prin care publisherii pot sa implice utlizatorii fiind si realizarea de continut pentru iPad. “Trebuie sa uitam de cresterea audientei si sa ne concentram pe implicarea consumatorului. Avem nevoie de o revolutie in media”, spune Carlos Campos.

Chiar daca cifrele nu sunt incurajatoare, Alfredo Trivino, director al diviziei Creative Projects in cadrul News International Marea Britanie, sustine ca piata tabletelor prezinta potential. “Tabletele reprezinta un canal media care cuprinde toate formele de exprimare - text, audio si video – si au potentialul de a inlocui alte media, nu doar ziarele sau revistele”, adauga Trivino.

Potrivit datelor furnizate, 60% din utilizatorii de iPad au redus sau stopat cumpararea unui ziar in ultimul an. Cu toate acestea, tabletele PC sunt folosite in proportie de 73% pentru verificarea e-mail-ului sau pentru cautarea de informatii (72%), si doar 49%din utilizatori lectureaza carti sau ziare.

Potrivit Monicai Aluas, directorul general al Asbis Romania, unul dintre principalii jucatori pe piata locala de distributie IT, anul acesta piata de tablete PC va fi in jurul a 50.000 de unitati.

La nivel mondial, industria de tablete PC ar putea atinge aproximativ 50 de milioane de unitati.

Un pioner al iPad-ului

Un pioner al iPad-ului
Cand vine vorba de iPad, Frankfurter Rundschau, din Germania, este unul din pionerii presei scrise ce detine o editie conceputa special pentru utilizatorii de tablete.

Editia pentru iPad a fost lansata in urma cu un an. Publisherii nu realizeaza o copie a ziarului, ci prezinta o versiune “best of” a publicatiei, cu o puternica tenta de revista pentru iPad. Astfel, inceputul unui articol este anuntat printr-o fotografie mare, element specific revistelor.

De asemenea, versiunea pentru iPad cuprinde galerii foto, text si video. Utilizatorii platesc in medie 79 de centi pe editie, aproximativ jumatate din pretul ziarului in print.

Lansat in 1945 si detinut de trustul de presa M. DuMont Schauberg, FR are un tiraj de 130.000 de exemplare. Site-ul ziarului atinge o audienta de aproximativ 950.000 de clienti unici si genereaza 13 milioane de afisari.