Agentia "on demand"

Agentia "on demand"Ideea unei agentii proprii de marketing i-a venit lui Carmen-Rodica Dinca cu ani in urma, insa astepta momentul potrivit sa o puna in aplicare. A lansat agentia MainMast la sfarsitul lui 2010, dupa un an si cateva luni de la parasirea pozitiei de Regional Marketing Director pentru regiunea Balkan East, in cadrul Wrigley.

“La un moment dat am ajuns la concluzia ca aveam nevoie de o pauza personala si trebuia sa ma gandesc la ce e mai bine sa fac. Mi-am dat demisia de la Wrigley, dupa care cochetam cu ideea de a ma muta din multinationala in antreprenoriat. Mi s-a parut natural ca dupa 20 de ani sa o iau pe un alt drum. Imi place foarte mult marketingul, nu as fi vrut sa ajung pe o pozitie de director general si sa fac doar partial ceea ce-mi place”, spune ea.

Inainte de a infiinta agentia, in septembrie 2009, Carmen-Rodica Dinca a lansat o campanie care se numea “Hire Carmen” (Angajeaz-o pe Carmen), prin care isi comunica, in mediul online si in outdoor, competentele de marketing. Scopul campaniei a fost, spune ea, acela de a-si disemina brandul personal in randul oamenilor de afaceri inainte de a-si lansa propria agentie de marketing.

MainMast reuneste o echipa de specialisti din domenii precum marketing, PR, client service, creatie publicitara, cercetare de piata, media si financiar. Sunt “prietenii adunate in 20 de ani”, care pot fi activate in functie de proiect si de nevoile clientilor, spune Dinca. Printre colaboratorii agentiei se numara Liliana Serban, senior consultant in PR, care a condus anterior agentia Pleon Graffiti si a lucrat in cadrul Pleon Bruxelles. In afara de acesti colaboratori seniori din diverse domenii, mai sunt sapte persoane care formeaza “nucleul dur” al agentiei.

MainMast functioneaza dupa principiul “on demand”, o sintagma care apare si pe cartea de vizita a lui Dinca. In functie de client si de obiectivele lui se formeaza o echipa care are competentele necesare pentru a livra proiectul. “Ideea este de a nu crea acea agentie foarte mare care sa implice costuri fixe. Asta cred ca se va intampla in viitor cu agentiile de publicitate si cu agentiile de marketing: vor fi «on demand», la cerere. Cand eram de partea clientului de multe ori plateam o echipa pentru ca asa era contractul pe care-l aveam cu ei. Totdeauna m-am intrebat: oare de ce ar trebui sa fac asta?”, spune ea.

Agentia poate fi privita ca o “extensie a departamentului de marketing” al clientilor, care ofera si servicii de advertising, PR sau media. Clientii potentiali sunt companiile medii si mari, care fac proiecte complexe de marketing, mai spune ea. Deocamdata agentia nu a semnat contracte cu clienti, dar poarta discutii cu doua multinationale.

Cat despre nivelul calitativ la care se face marketing in Romania fata de alte tari, Carmen-Rodica Dinca spune ca nu exista diferente considerabile. O schimbare pe care o au insa de gestionat oamenii de marketing, indiferent de tara in care se afla, este dezvoltarea social media. “Pana acum cativa ani mesajul era unidirectional, dinspre brand manageri catre consumatori. Acum consumatorul participa si el la marketingul marcii respective pentru ca poate sa comunice pe Facebook, Twitter, LinkedIn, forumuri. Devine o opinie colectiva, un altfel de marketing”.

Exista fani ai marcilor, pe care oamenii de marketing trebuie sa-i asculte si, eventual sa-i lase sa contribuie la dezvoltarea respectivului brand. Carmen-Rodica Dinca da exemplul unui fan al gumei de mestecat Wrigley Spearmint care adunase mii de ambalaje de guma, pe care le impletise intr-un snur foarte lung, il fotografiase si trimisese fotografia la sediul companiei. Un alt fan a trimis o scrisoare in care le spunea celor de Wrigley ca daca vor avea nevoie vreodata de o pisica pentru filmarea unui spot Orbit, sa o foloseasca pe a lui deoarece pisica mesteca Orbit. Acum, acesti iubitori ai marcilor se pot face auziti prin intermediul social media, care functioneaza insa si in sensul opus.

Cititi in slide-ul urmator cum se facea marketing in anii ‘90

Cum se facea marketing in Romania, in 1992

Cum se facea marketing in Romania, in 1992In 1992, cand Carmen-Rodica Dinca s-a angajat in departamentul de marketing al Colgate-Palmolive, economia de piata abia se instaura in Romania. Absolvise cu doi ani inainte Facultatea Transilvania Brasov – specialitatea TCM mecanica, si se angajase la Norvea Romania, compania care a fost incorporata in Colgate-Palmolive. Isi aminteste ca atunci cand a mers la interviul de angajare pentru o pozitie de marketing la Colgate-Palmolive si-a dat aproape tot salariul pe un sacou.

La Colgate-Palmolive au facut marketing elaborat inca de la inceput. “Eram condusi de expati si pentru ei faptul ca eram in America, in Canada sau in Romania nu justifica nici o diferenta”, spune ea.

Expatii lucrau cot la cot cu angajatii romani, care urmau si un program intensiv de traininguri – seara faceau cursuri iar in timpul zilei aplicau ce invatasera. “Erau foarte multe persoane venite din strainatate, care ne-au reprofilat, ne-au «reesalonat» creierul. Noi terminaseram facultatea inainte de Revolutie, cand nu se vorbea de marketing”, spune Dinca.

Le-au facut traininguri dintre cele mai variate, printre care “How to be a businesswoman in a men’s world” (Cum sa fii o femeie de afaceri intr-o lume a barbatilor) sau “ How to set and achieve goals” (Cum sa iti fixezi si sa-ti atingi obiectivele).

“Imi aduc aminte cum ne explicau cum sa setam obiective, chiar si personale. Pentru noi a fost incredibil: o companie multinationala vine si-ti spune cum sa-ti setezi obiectivul sa-ti cumperi o casa”, povesteste ea.

La inceputul anilor ’90 oamenii de marketing aveau mai multe responsabilitati decat acum. Pe atunci Colgate-Palmolive avea o fabrica de sapunuri la Bucuresti si una de pasta de dinti la Brasov. Brand managerul era responsabil de materiile prime, invata formulele de compozitie ale produselor companiei si ale competitorilor, creiona chestionarele pentru cercetarea de piata, determina cate schimburi sa fie pe linia din fabrica astfel incat produsele sa devina profitabile. Carmen-Rodica Dinca isi aminteste cum, inainte de lansarea Ajax in Romania, a mers in Turcia sa negocieze pentru unul din ingredientele produsului.

“Cred in primii sapte ani de-acasa si este valabil si pentru mediul profesional”, spune ea. “Am invatat foarte multe lucruri de la inceput, am aplicat multe lucruri si mi s-au cerut foarte multe lucruri de la inceput. Nu se facea rabat pentru ca eram in Romania pentru ca eram dupa Revolutie sau pentru ca nu auziseram de marketing”.