“Newborn”, un monument din otel masiv, are lungimea de
Ismaili e un munte de om de peste doi metri. Are trasaturi dure,
Kosovo si Albania sunt doua piete mici – populatia cumulata
Cealalta problema majora a publicitatii in Albania si Kosovo sunt
<p>Pe 7 februarie 2008, membrii agentiei Ogilvy Kosovo s-au adunat
Pana la urma, fierarul a acceptat sa lucreze pe incredere. Dupa ce
Intreg proiectul a costat <strong>55.000 de euro</strong>. Ogilvy
4 / 8

Cealalta problema majora a publicitatii in Albania si Kosovo sunt

Cealalta problema majora a publicitatii in Albania si Kosovo sunt bugetele infime pe care clientii sunt dispusi sa le investeasca in publicitate. Atat de mici incat majoritatea nici nu isi permit campanii de lunga durata si investesc doar in proiecte punctuale. “Ei vor totul atunci, pe loc, iar campania trebuie lansata in trei saptamani. Ei scot un proiect la pitch, tu sari pe el, iei jobul, realizezi campania si punct. Mergi mai departe. Si asa functioneaza”, spune Ismaili.

“Directorul financiar regional de la Ogilvy ne intreba care sunt estimarile noastre financiare pentru anul acesta. In piete cum sunt Kosovo si Albania, nu exista estimari financiare. Nu vei sti niciodata cum te va prinde sfarsitul de an”. Din fericire, agentiile lui Ismaili au, atat in Albania cat si in Kosovo, cate un client pe care se pot baza – jucatorii din telecom. Ogilvy lucreaza cu Cosmote Albania si cu Post and Telecommunications of Kosova, doi clienti pe termen lung, cu bugete serioase.

Anul acesta, Ogilvy Kosovo estimeaza (dar nimic nu e sigur, bineinteles) venituri de doua milioane de euro. Cifra se ridica la 3,5 milioane de euro pentru Ogilvy Albania. Telecomul aduce 70% din veniturile agentiilor. Partea buna e ca proiectele din telecom platesc salariile angajatilor. “Partea proasta e ca daca ii pierzi (pe jucatorii din telecom, ca clienti – n.r.), mori. Asta te tine mereu stresat, stii ca daca pierzi clientul trebuie sa iesi de pe piata. Esti tot timpul in priza, nu poti dormi noaptea. Dar nu ai de ales”.

Piata de publicitate din Albania se va ridica anul acesta la 14 milioane de euro. Din aceasta suma, cate patru milioane vor fi investite de cei doi jucatori din telecom, Cosmote Albania si Albtelecom. Ceilalti advertiseri investesc cel mult cateva sute de mii de euro anual – Raiffeisen Bank, cea mai mare banca din Albania, a avut in 2007 un buget de publicitate de 250.000 de euro. In Kosovo, investitiile in publicitate vor insuma circa noua milioane de euro.

Aproape toti banii ajung in conturile televiziunilor. Celelalte media se misca greu, iar publicitatea online e cvasiinexistenta, chiar daca rata de penetrare a Internetului depaseste 70%, in Kosovo. Media de varsta a kosovarilor este de sub 30 de ani – o populatie extrem de tanara, care foloseste intens Internetul, insa doar pentru mail, chat si site-uri din strainatate.

Acesta este mediul in care traieste micuta agentie premiata la Cannes. Dovada vie ca acele “idei mari” cautate de juratii festivalului nu sunt conditionate nici geografic si nici financiar. La stadiul de idee ar fi ramas si “Newborn”, un proiect executat in doar 10 zile, daca Fisnik Ismaili nu ar fi crezut cu adevarat in el.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri