Piata online, deficitara la capitolul inovatie

Piata online, deficitara la capitolul inovatiePrezent la cea de-a doua editie a evenimentului NetCamp, eveniment organizat de Evensys, Alexandre Almajeanu (foto), un investitor activ in proiecte de tip start-up (www.metropotam.ro, www.erepublik.com) considera ca piata de publicitate online din Romania este “mica si fragmentanta”.

“In Romania cele mai multe site-uri nu au un model de afaceri. 95% din modelele de business sunt dupa un model de advertising si foarte putine pe e-commerce si servicii. De asemenea, 85-90% din jucatori sunt reprezentati de companii media si regii, in timp ce jucatorii independenti sunt foarte putini”, spune Almajeanu.

O alta problema cu care se confrunta piata online din Romania este lipsa inovatiei. “Companiile media isi iau continutul de pe TV si print si il trec pe Internet cu un success relativ. Trebuie sa ne focusam in special pe inovatie pe nevoile utilizatorilor. Un element specific pietei romanesti este concentrarea pe idei si nu pe nevoile consumatorilor, lucru care trebuie sa se schimbe. Un lucru util l-ar putea reprezenta training-ul spre clienti, care cade in rolul agentiilor”, declara Alexandre Almajeanu.

Potrivit acestuia, industria locala trebuie sa faca fata unor practici “locale” precum spam-ul, furtul de continut, “coruptia” (comisionul), lipsa de transparenta fata de clientii finali, lipsa de respect fata de marci sau proiectele de tip “copy-cat”, care nu iau in considerare nevoile utilizatorilor.

“Am incredere insa ca piata se va schimba, o alta problema, cea a oamenilor specializati, putandu-se rezolva anul viitor. Cred ca actuala criza financiara va aduce in piata din ce in ce mai multi oameni specializati”, crede fondatorul Gentica.

Totodata, acesta a explicat, pentru Wall-Street, ca situatia financiara globala poate determina schimbarea raportului de forte in online, de la salariati spre antreprenori.

“Cei care traiesc in sistem low-cost vor continua la fel, fara sa castige mai mult sau mai putin, iar cei care se lanseaza acum, cu bani, prind un moment interesant. Locul este foarte bun, poti gasi oameni in piata la un pret interesant. Cand ai un site de publishing si ai salariati nu e usor sa ii pastrezi, si desigur raportul de forte se poate schimba, de la salariati spre antreprenori”, afirma Alexandre Almajeanu.

Acesta a mai oferit drept atuu al Internet-ului in calea “tsunami-ului economic” accesibilitatea sa din punct de vedere al pretului, si totodata posibilitatea de a targeta mult mai fin utilizatorii pe care vrei sa-i atingi, lucru care in cazul televiziunii nu prea este posibil.

De ce ai nevoie pentru a incepe o afacere online

De ce ai nevoie pentru a incepe o afacere onlineIn opinia lui Jan Vichr, board member Swiss Venture (foto), cei care doresc sa-si deschida o afacere online au nevoie de trei elemente – o idee extraordinara, o echipa potrivita si capital.

Printre potentialii investitori se numara: propriile economii, prietenii, familia si “fraierii”, investitorii strategic (Business Angels, Venture capital), investitori financiari (banci, private equity), credite bancare.

"Trebuie sa fii pasionat de ideea ta, sa-ti faci temele, adica sa-ti construiesti un plan de finante, sa fii conservator, sa mentii controlul si sa-ti asculti intuitia. In plus, trebuie sa fii realist in ceea ce priveste banii de care ai nevoie. Cere atatia bani de cati ai nevoie pentru a ajunge la urmatorul nivel, nu te lacomi. Insa, daca cineva insista sa iti ofere banii, ia-I”, spune Jan Vichr.

Potrivit acestuia, piata online romaneasca are unul din cele mai mari potentiale din regiune. In schimb, exista segmente pe piata care nu sunt exploatate suficient.

“Printre proiectele cu care venim in Romania se numara o retea sociala pentru studenti, care se numeste studentin.ro. Am lansat acest proiect saptamana trecuta in format beta si avem aproape 2.000 de utilizatori. De asemenea, ne propunem sa lansam un proiect pe zona de dating si unul pe segmentul e-commerce. In schimb, pe segmentul de e-commerce exista provocari in ceea ce priveste siguranta furnizorilor, a solutiilor de plata, dar si in ceea ce priveste oamenii. Vorbim de oameni buni, cu vaste cunostinte, dar care au nevoie de ghidare, de consultanta”, a declarat, pentru Wall-Street, reprezentantul Swiss Venture.

Criza financiara, implus pentru piata de publicitate online?

Criza financiara, implus pentru piata de publicitate online?In anul 2008, online-ul a reprezentat 3% din totalul pietei de advertising din Romania, procent echivalent cu valoarea de 15 mil. euro. In acelasi timp, 85% din bugetele de promovare au fost alocate pentru TV.

Potrivit lui Almajeanu, Internetul va reprezenta in 2009 6% din totalul pietei de publicitate romanesti, dublandu-si practic valoarea la 30 mil. euro. In plus, fondatorul Gentica estimeaza pentru 2010 o valoare a online-ului de aproximativ 72 mil. euro, ceea ce inseamna o cota de 12% din totalul pietei de publicitate autohtone.

In Romania exista 12 milioane de utilizatori de Internet, fapt ce ar fi putut duce la o valoare a pietei de publicitate de cel putin 150 mil. euro, in cazul in care nu ar fi existat problemele specifice la nivel local.

Rata de penetrare a Internetului in Romania este asemanatoare cu cea din Franta-55%. In schimb, in Franta exista 36 de milioane de utilizatori, piata de publicitate online avand valoarea de 2 miliarde de euro.

Dragos Manac, SNS: Anul viitor vom avea foarte multe decese in Internetul romanesc

Dragos Manac, SNS: Anul viitor vom avea foarte multe decese in Internetul romanescMult mai pesimist, Dragos Manac, lead operations manager SNS, spune ca vom asista in timp la o selectie naturala a proiectelor din online-ul autohton, primele eliminate din acest peisaj fiind “afacerile umflate”, proiectele care nu au un model de afaceri care sa le sustina in timp.

“Multe dintre ideile pe care le-am vazut, fara intentia de a jigni pe nimeni, nu au nicio relevanta. Daca nu sunt relevante, daca nu aduc valoare sau nu produc bani, o sa moara in cele din urma. E atat de usor sa intri in online fara sa stii nimic, incat ma tem ca la anul viitor vom avea foarte multe decese in Internetul romanesc. Statistic vorbind, o recesiune dureaza in medie 18 luni, insa cert este ca anul viitor va fi rau. Vrem nu vrem trebuie sa ne pregatim pentru asta”, declara Dragos Manac.

De asemenea, potrivit lui Manac, un alt factor care ar putea sa duca la “sufocarea” unei afaceri online autohtone este concurenta, in conditiile in care numerosi investitori s-au aratat interesati sa investeasca sume importante de bani in online-ul romanesc.

Acesta a mai spus ca, in general, nu este nevoie numai de idei “complet” inovatoare, ci si de idei functionale, care se pot transpune in tehnici care sa produca bani.