'Nu avem concurent direct pe profilul nostru de business'

'Nu avem concurent direct pe profilul nostru de business'

In 2002, la doi ani de la infiintare, Webstyler punea primele bannere pe site-urile romanesti, intr-o campanie pentru furnizorul de aparate de aer conditionat Americool. Tot atunci, businessul fondat de Bogdan Nitu si Felix Tataru castiga pentru prima oara titlul de Agentia Anului la festivalul Internetics. Au urmat ani de cresteri de pana la 100% in cifra de afaceri, clienti tot mai mari, iar polita de rigips din antreul agentiei s-a incarcat cu statuete Internetics – 29 la numar, carora li s-a alaturat un Silver Drum la festivalul Golden Drum si o nominalizare la Cannes Lions – singurele distinctii internationale ale unei agentii interactive romanesti.

In octombrie 2008, Webstyler a fost desemnata, pentru a treia oara consecutiv, Agentia Anului la Internetics. Intr-o editie a emisiunii AdCouture care a urmat festivalului, Mugur Patrascu, managing partner al agentiei interactive iLeo, le reprosa organizatorilor Internetics ca nu incurajeaza intregul peisaj online romanesc: “Ce ne spune noua festivalul asta? Ne spune ca exista o agentie care este aici, sus, si mai exista cateva agentii care intra in piata si sunt undeva jos. Ei iau 11 premii, ceilalti iau cate un premiu-doua. Diferenta este colosala”.

Pentru Bogdan Nitu, rezultatele la Internetics sunt oglindirea fireasca a nivelului la care se afla agentia sa. Fara modestie, spune ca Webstyler s-a ridicat mult peste media pietei, intr-o perioada “romantica” pentru Internetul romanesc. “Fiecare incearca sa-si gaseasca identitatea intr-o anumita zona, sa-si profileze cat mai bine businessul pe propria lui filosofie. Nu zic ca unul o face bine si ca altul o face prost. Fiecare, in felul lui. Ce cred ca ne-a adus pe noi unde suntem – modul in care am ales s-o gandim”.

Schimbarea in filosofia de business a Webstyler s-a produs in anii 2004-2005, cand agentia a incetat sa mai fie un furnizor de servicii de web development si a inceput sa se pozitioneze ca o companie de comunicare. Si-a facut departament de creatie, cu copywriter si art director, si s-a focalizat pe planificarea strategica. Majoritatea agentiilor interactive de pe piata gandesc prin prisma strategiei web – a functionalitatii site-ului – si nu prin cea a strategiei de comunicare, crede Nitu, pentru care drumul de la brand la publicul-tinta trece mai intai prin strategia de comunicare si apoi prin cea web, pe masura ce consumatorul se transforma in utilizator de Internet.

“Problema agentiilor ramane aceea a know how-ului de a oferi consultanta strategica clientului”, spune managerul, care isi propune ca agentia pe care o conduce sa devina, pentru fiecare dintre clientii sai, extensia departamentului de marketing pentru comunicarea online.

Un alt plus pentru Webstyler este, potrivit lui Nitu, paleta larga de servicii din oferta agentiei: web development, creatie, media, SEO, social media si CRM – ultimele doua fiind cele mai noi servicii, ce urmeaza a fi dezvoltate in 2009. “Suntem in momentul de fata, chiar daca unii o sa se supere, singurul full-service real in ceea ce din punctul nostru de vedere inseamna comunicarea online. N-avem concurent direct pe profilul nostru de business. Nu exista”.

Venituri si echipa mai mari cu 50%

Venituri si echipa mai mari cu 50%2008 a fost cel mai bun an pentru Webstyler, din toate punctele de vedere, considera Nitu. A fost anul in care Coca-Cola Romania li s-a adresat direct pentru un proiect realizat cu ocazia Euro 2008. Pilonul campaniei a fost jocul online EuroArena, care a atras pe site-urile campaniei aproape 400.000 de utilizatori. A urmat CokeSounds, o campanie de “refreshment” lansata la sfarsitul verii. Ambele proiecte au fost premiate la Internetics.

O a treia campanie realizata pentru Coca-Cola si care nu a fost inca inscrisa in festivaluri este Lumeafarazero.ro – un proiect realizat cu ocazia parteneriatului dintre Coca-Cola Zero si filmul James Bond “Quantum of Solace” si care trimitea utilizatorii intr-o misiune online.

“Lumeafarazero este pentru noi campania cea mai de suflet pentru ca este cea mai curajoasa campanie pe care am facut-o vreodata [..] Am lucrat cu foarte multe bloguri, site-uri, forumuri, inclusiv cu platforma Panoramio de la Google, cu Apropo, cu Neogen. A fost o nebunie de campanie pe foarte multe medii si studiul de caz – inca nu l-am prezentat public, dar arata foarte frumos”, spune Nitu.

Alte campanii desfasurate de Webstyler in 2008 au fost “Vasile Blaga pentru Primarie” (cunoscuta ca “Harta lui Blaga”), “Distreaza-te cu Joe” si Nokia Pressplay, realizata pentru nisa street dancer-ilor. Tot pentru Nokia – cel mai mare client al agentiei, care aduce 10-15% din venituri – mai sunt in desfasurare proiectele Creatdetine.ro si Nokia Almighty. Ultimul dintre ele a fost produs si adaptat de Webstyler si pentru pietele din Ungaria si Bulgaria.

La sfarsitul anului, veniturile agentiei atingeau pragul de 1 milion euro, in crestere cu aproximativ 50% fata de 2007. Acelasi procent va fi mentinut sau chiar depasit in 2009, estimeaza Nitu.

Echipa a crescut si ea, de la 15 oameni, cati erau la inceputul lui 2008, la 25, in prezent. Chiar daca e criza, Webstyler va mai face angajari si anul acesta: “Nu cred ca vom fi 50 de oameni la sfarsitul lui 2009, dar sigur vom fi mai mult de 35”.

Criza va fi blanda cu Internetul

Criza va fi blanda cu InternetulCriza financiara va afecta intr-o mica masura Internetul romanesc, crede seful Webstyler. Pentru ca online-ul este inca o piata foarte mica, marketerii vor fi tentati sa taie din zonele unde se ruleaza bugete mai mari. “Cred ca vor taia, din placinta asta a bugetului, din feliile mari ca sa simta ca au redus. E putin ilogic sa tai feliile mici. Oricum nu reduci prea mult”, spune managerul.

In al doilea rand, Internetul este favorizat pentru ca aduce rezultate masurabile si un “return on investment” bun. Mai mult decat atat, online-ul ar putea “fura” bugete de la toate celelalte medii, mai ales de la presa scrisa – cea mai apropiata, ca forma de consum, de Internet.

Piata de Internet s-a ridicat, anul trecut, la circa 30 milioane euro, estimeaza Nitu. Dintre acestea, 13-14 milioane au intrat in media, iar restul au fost investiti in dezvoltare, servicii de creatie, marketing direct si alte servicii auxiliare. In 2009, piata va creste cu aproximativ 50%, pana la 45 milioane euro.

In peisajul media, Internetul isi va intari pozitia semnificativ si va creste ca pondere. In 2008, online-ul a avut o cota de circa 2,5% din totalul pietei de publicitate, potrivit anuarului Media Fact Book. Procentul va urca anul acesta pana la minimum 5%, pentru ca celelalte zone precum TV-ul, presa scrisa si outdoor-ul vor fi mult mai afectate decat online-ul de reducerile de bugete, crede Nitu. “Procentul Internetului creste chiar daca, sa zicem, nu cresc bugetele de online, dar scad bugetele celorlalte medii”.

2009 va fi anul in care banii din Internet vor merge mai mult inspre proiecte speciale si platforme online si mai putin inspre bannere, pe care Nitu le compara, ca fenomen, cu isteria competitiilor Bingo din anii '90. “Fiecare televiziune avea cate una. Si a tinut nebunia asta vreun an-doi. La un moment dat, la fel de brusc, au disparut. De ce bannere? Pentru ca era tipul de comunicare cel mai asemanator cu mediile pe care marketerii erau obisnuiti sa comunice. Cel mai simplu era sa faci un banner”.

'Nu am zice nu din start unei oferte de cumparare serioase'

Evolutia pietei de online ar putea duce la disparitia unor agentii interactive independente din peisajul romanesc, spune seful Webstyler. “Dispar pentru ca pana in urma cu doi-trei ani, optiunile erau doar la ei. Eram pe piata doar noi, independentii. In momentul in care au aparut agentiile de grup, brandurile mari s-au mutat acolo si, practic, agentiile independente nu mai au clienti”.

Un alt scenariu posibil pentru 2009 este achizitia unor agentii independente si integrarea lor in grupurile de comunicare, asa cum s-a intamplat anul trecut cu Kinecto, care a fost cumparata, in proportie de 50%, de grupul Tempo, controlat de Dragos Grigoriu.

Daca Webstyler e de vanzare? “In acest moment nu exista astfel de intentii, in nici un caz. Suntem pe o evolutie clara, pe o crestere. In al doilea rand, o facem din pasiune. In momentul in care am gandi doar business si fara pasiune, probabil ca ne-am gandi mai serios si la subiectul vanzare”.

Daca ar fi sa isi evalueze compania, Nitu s-ar raporta la momentul vanzarii Kinecto, cand agentia fondata de Radu Ionescu a fost evaluata la 5 milioane euro. Din perspectiva de lider de piata, Webstyler ar depasi semnificativ aceasta suma.

“In cazul in care ar veni o oferta serioasa de cumparare, cu siguranta am analiza-o. Nu am zice «nu» din start pentru ca, totusi, vorbim de evolutie. Insa ar trebui sa fie foarte serioasa acea oferta”.