2008 in online: fragmentare si criza financiara
2009, un an agitat pentru publicitatea online
“Vedetele” publicitatii online in 2009
O piata de 20 mil. euro in 2009
Primele cifre oficiale pentru piata de publicitate online din Romania
2 / 6

2009, un an agitat pentru publicitatea online

Tendinta de fragmentare a industriei de publicitate online va continua si anul acesta prin aparitia unor regii noi si decizia unui numar tot mai mare de publisheri de a se reprezenta si vinde singuri, crede Gabriel David, interactive/new media manager Media Direction. In plus, acesta crede ca segmentul online va beneficia in 2009 de un numar tot mai mare de proiecte speciale, bine targetate, un mix de medii si campanii integrate (online, print, outdoor, radio, TV).

Potrivit acestuia, cativa clienti din domeniile cele mai afectate de criza isi vor reduce usor bugetele dedicate mediului online, in timp ce o parte semnificativa isi vor pastra bugetele de anul trecut.

“Fara a ignora efectele reale si vizibile ale crizei, clientii obisnuiti cu mediul online de ani de zile vor profita de avantajele specifice mediului. In 2009 un numar tot mai mare de clienti care nu au derulat campanii online se vor orienta catre acest mediu”, sustine David.

Totodata, Vlad Popa considera ca 2009 va aduce in piata ma multi furnizori de spatii media, agentiile media vor fi mult mai bine pregatite, in timp ce agentiile mari au oameni dedicati media online.

“Criza economica poate fi un pericol daca se ajunge la o forma extrema, in care toata piata de media ar fi in pericol. In momentul de fata, Romania este puternic expusa la un astfel de pericol. In alta ordine de idei, criza va forta clientii mari de publicitate sa caute alternative. Probabil cele mai afectate vor fi presa si TV-ul, bugetele mergand spre online”, precizeaza Popa.

In opinia lui Orlando Nicoara, director executiv al MediaPro Interactiv, criza financiara va reduce in 2009 cresterea inregistrata de publicitatea online in ultimii ani, aratandu-se in continuare increzator intr-o evolutie de doua cifre pentru acest segment.

In plus, acesta afirma ca situatia financiara actuala reprezinta un avantaj pentru publicitatea online.

“Eu cred ca online-ul, un mediu masurabil 100%, cel mai masurabil mediu, un mediu interactiv, un mediu in crestere, un mediu inca ieftin, trebuie sa speculeze la maxim aceasta criza scotandu-si in evidenta toate avantajele de care dispune”, declara Nicoara.

Pe de alta parte, Laurentiu Pop afirma ca bugetele pentru online nu vor urma tendinta TV-ului si a print-ului, pastrandu-si o crestere moderata, insa nu indeajuns de mare incat sa sustina planurile tuturor jucatorilor din piata.

Clement Nicolaescu, marketing&PR director ARBOinteractive, spune ca actualul context economic se va reflecta in publicitatea online in special prin reconfigurarea obiectivelor si a indicatorilor de performanta urmariti.

“Ca orice criza financiara, si cea din zilele noastre va determina pe toata lumea sa compenseze aspectele negative prin cresterea eficientei. In publicitate acest lucru inseamna segmentare si interactiune. Toate eforturile se indreapta catre transformarea crizei fnanciare intr-un avantaj pentru publicitatea online. Exista argumente puternice care plaseaza comunicarea online pe pozitia de unealta la fel de recomandata pe timp de criza cat si pe timp de crestere economica”, declara Nicolaescu.

Potrivit lui Bogdan Gavrila, 2009 nu va aduce cresteri spectaculoase pentru piata de publicitate online.

“Evanghelistii din mediul online sunt datori sa promoveze Internetul insa adevarul este ca toate mediile sunt afectate. Printul va fi afectat cel mai serios insa televiziunea este inca foarte atractiva pentru advertiseri iar acest lucru nu se va schimba in 2009. Sa nu uitam ca online-ul a insemnat aproximativ 2% din totalul consumului de publicitate in Romania lui 2008, iar cresteri spectaculoase nu se intrevad in acest an de criza. Optimismul este insa ridicat deoarece piata de online inca subdezvoltata iar cresterea este mai intai una naturala decat una influentata de criza”, precizeaza Gavrila.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri