1 / 3

'Clientii nu ne vor mai ieftini, ci mai flexibili '

In prima jumatate a anului, bugetele de relatii publice ale clientilor au totalizat circa 10 milioane de euro, potrivit lui Mircea Tomescu, managing director Pleon Graffiti. Comportamentul clientilor a variat de la inghetarea investitiilor in comunicare sau renuntarea la o parte din servicii pana la bugetarea unor sume mai mari pentru PR. De asemenea, pe piata au intrat o serie de companii noi, de dimensiuni reduse, iar o parte din cele deja prezente au inceput abia acum sa comunice.

“Per ansamblu, tendintele sunt cumva in echilibru. Este probabil ca la sfarsitul anului, cand se va trage linie pe cifre si nu pe estimari sa regasim cam aceleasi cifre de afaceri (+/- pana in 10%)”, spune Crenguta Rosu, managing partner DC Communication, care considera ca piata a scazut in primul semestru cu pana la 15%.

Fee-urile agentiilor de PR, care se numara printre cele mai mici din Europa, s-au pastrat la nivelul din 2008 deoarece salariile consultantilor – principalul cost al agentiilor – nu au scazut nici ele, asa cum s-a intamplat in presa sau in agentiile de publicitate. “Clientii nu ne vor mai ieftini, ci mai flexibili. Vor sa aiba un mai mare control asupra repartizarii bugetelor – iar asta este cat se poate de usor de inteles”, considera Gabriela Lungu (foto), managing partner The Practice.

Astfel ca scaderea veniturilor este explicabila prin diminuarea cererii pentru anumite servicii, precum proiectele speciale sau activitatile de CSR. Practic, clientii se rezuma la ceea ce le este absolut necesar, renuntand la tot ce e doar “nice to have”. De aceea, agentiile axate pe zona tactica a PR-ului (evenimente) vor avea mai mult de suferit decat cele care ofera sevricii vitale pentru viata unei companii (consultanta).

Toate aceste schimbari erau, in mare, prevazute de comunicatori inca de la inceputul anului. Ei se asteptau la o scadere a pietei, la retragerea completa a unor clienti din campul comunicarii, la acutizarea nevoii de consultanta si la o deshidere generala mai mare spre PR. Un lucru pe care PR-istii il asteptau dar care nu s-a intamplat este, potrivit Imolei Zoltan de la McCann PR, migrarea bugetelor dinspre advertising spre relatiile publice. “Au scazut toate bugetele, insa proportional; nu am vazut migrari semnificative de bugete de la o disciplina la alta”

“Ce mi se pare ciudat, in contextul acestui an, este faptul ca am vazut mai putine proiecte creative de PR decat in alti ani. In conditiile in care media abunda de stiri cu un ton ingrijorat-catastrofic, eu cred ca proiectele creative ar fi castigat foarte usor un loc pe agenda publica ca infotainment”, spune Mircea Tomescu.

Criza scoate PR-ul romanesc din fotoliul comoditatii


PR-ul la 6 luni: Consultantii invata economie



Articole recomandate