In 2010, presa s-ar putea intoarce la nivelul 2005-2006

In 2010, presa s-ar putea intoarce la nivelul 2005-2006Regresul puternic din primele sase luni ale acestui an se datoreaza distributiei si scaderii veniturilor de publicitate cu pana la 50% pentru unele titluri, comparativ cu aceeasi perioada din 2008.

O industrie a printului in panica, reduceri masive de bugete pentru clientii din FMCG, regresul distributiei atat in privinta organizarii sale, cat si a termenelor de plata sunt cateva dintre reperele identificate de directorul general al Edipresse.

“Este destul de multa panica in piata, sunt reduceri masive de bugete pentru clienti din zona FMCG, care nu au scaderi in vanzarile lor. In zona de lux sunt scaderi dramatice, insa in cea de mass market nu sunt scaderi, ba chiar se constata anumite cresteri pentru unele branduri. In zona de cosmetice, mai ales in zona de ingrijire, nimeni nu va renunta la a folosi sampon sau balsam sau crema de fata. Poate va trece de la un brand mai scump la unul mai ieftin”, sustine Cristina Simion.

In opinia acesteia, dezastrul din distributie se reflecta mai mult asupra cotidienelor decat asupra revistelor, problema majora fiind in cazul retelelor clasice.

“Cu cat revistele sunt mai sus pozitionate pe piata, cu atat dezastrul se reflecta mai putin, nu doar din cauza frecventei, dar si din cauza faptului ca exista alternative care sunt functionale. De exemplu, toata zona de distributie a grupului Lagardere functioneaza foarte bine, distributia in retelele neconventionale - in supermarketuri, in hypermarketuri, in benzinarii. Retelele clasice nu functioneaza bine. Cu cat te bazezi pe retelele clasice de distributie cu atat impactul negativ este mai mare”, declara Simion.

Semne de revenire ale presei scrise exista, mai ales pe segmentul de lux, incepand cu lunile august-septembrie ale acestui an.

“E asa de rau ca ne-am intors in 2000. Vad o revenire rapida. Nu ma astept ca in 2010 sa ne intoarcem in 2003 sau in 2002. Ma astept ca in 2010 sa ne intoarcem la nivelul din 2005-2006, iar in 2011 sa fim deja la nivelul din 2007, acest an fiind pentru zona publicatiilor periodice de lux varful. Nu stiu daca am trecut de varful crizei. Tot ce pot sa va spun este ca vad in zona de lux niste semne de revenire, este prea devreme sa spunem ca a trecut criza, insa august si septembrie arata mai bine decat primavara”, afirma directorul general Edipresse.

Aceasta revenire a industriei este pusa pe seama a doua aspecte. “Primul este ca aceasta criza va trece si nu va trece in 20 de ani. Sigur, sunt segmente care nu isi vor reveni intr-un an sau doi. Nu ma astept ca preturile la real estate sa-si revina intr-un an sau doi, nu ma astept ca profiturile bancilor sa fie aceleasi ca cele din 2007, nu ma astept ca profiturile distribuitorilor auto sa fie asemanatoare cu cele din 2007. Pe de alta parte, sumele cheltuite pe advertising pe locuitor erau foarte mici in Romania, chiar fata de Ungaria, Polonia, Cehia. Deci este loc de crestere, piata nu era saturata in domeniul publicitatii, dupa cum nu este saturata nici in domeniul bunurilor de larg consum, nici in domeniul mobilierului si decoratiunilor. Sunt piete care isi vor reveni destul de repede”, considera Cristina Simion.

Presa scrisa si capitolul Probleme

In opinia oficialului Edipresse, industria distributiei de presa este una arhaica, deficitara la capitolul investitii strategice, masurile luate fiind nesemnificative.

“Ideea ca Rodipet odata privatizat va deveni un distribuitor si un retailer strategic si profesionist pentru piata romaneasca nu s-a materializat, cel putin pana in prezent, pasii care s-au facut sunt foarte mici. Abia acum s-a adus de exemplu o masina automata de numarat retur. Suntem cu mult in urma altor industrii media”, declara Cristina Simion.

Totodata, pretul de coperta acceptat de piata locala este foarte mic. Spre exemplu, bulgarii au un nivel de trai inferior, insa platesc de trei ori mai mult, cel putin pe reviste, sustine Simion.

“Sunt gata sa plateasca mai mult pentru un produs de calitate. Romanii nu. Si este un razboi al preturilor joase care ne taie oportunitatile de profit tuturor. Daca psihologic nu esti pregatit sa dai 10-12 lei pe o revista, atunci sigur ca ne mentinem cu totii intre 4,9 si 7,9 lei cu cateva exceptii notabile de nisa foarte ingusta si profiturile din distributie sunt 0. Distributia ramane pentru presa scrisa modalitatea de a ajunge la consumator dar nu mai este din pacate o sursa de profit”, spune Cristina Simion.

In acest context, Edipresse nu a operat mariri de preturi pentru titlurile din portofoliu, fiind o masura “nejustificata”. Ajustarile de pret au loc doar atunci cand euro creste foarte mult, intreaga piata a publicatiilor periodice achizitionand hartie de import.

“In Romania, Letea produce numai hartie de ziar, deci suntem obligati sa aducem pretul de coperta la nivelul costurilor in euro. Dar sa incercam sa schimbam mentalitatea si comportamentul consumatorilor mai ales acum ar fi extrem de riscant.

Ce se va intampla anul acesta in presa scrisa romaneasca? “Cred ca vom asista la concentrarea mediatica”, opineaza Simion.

“Sunt prea multi jucatori pe piata si prea putini care sa fie cu adevarat puternici, care sa aiba o masa critica in negocierile atat cu distribuitorii cat si cu advertiserii. Si atunci sigur ca publisherii incearca sa-si concentreze fortele fie prin achizitii, fie prin aliante strategice, astfel incat in momentul in care discuta fie cu un distribuitor fie cu un advertiser sa aiba puterea de a conta in fata respectivilor parteneri de discutie. Daca nu, suntem intotdeauna in pozitia ca acestia sa se poata lipsi de cate unul dintre noi”, crede directorul general Edipresse.

Sfaturi pentru colegii din presa

Sfaturi pentru colegii din presa1. Pastrati calitatea si promisiunea editoriala.

In cele din urma asta e ceea ce conteaza si face diferenta. Daca taiem din costurile editoriale, respectiv din salarii sau din costurile editoriale adiacente cititorul va percepe lipsa de calitate si ne va parasi. Facem eforturi de inventivitate foarte mari, insa pastram calitatea editoriala.
Cand piata isi va reveni cititorii vor fi tot acolo.

Numarul de exemplare vandute nu a scazut atat de mult, mai degraba cred ca a scazut nu din cauza diminuarii puterii de cumparare a cititorilor care continua sa considere ca o revista este un lux pe care si-l pot permite, ci din cauza faptului ca distribuind prin mai putine canale am distribuit mai putine copii. Audientele nu au scazut, sunt cotidiene care au inregistrat cresteri. Asta inseamna ca sunt mai multi cititori pe exemplar, oamenii isi dau ziarul de la unul la altul si nu isi mai cumpara fiecare ziarul lui. A crescut numarul de cititori pe exemplar de unde rezulta ca audienta nu ne-a parasit. Cand veniturile din publicitate vor reveni se vor indrepta acolo unde audienta nu a scazut.

2. Incercati sa va uitati la costuri din moment ce veniturile nu exista.

3. Uitati-va la clientii mici.

Acum aveti timp. Acum avem timp sa identificam clienti mici cu potential de crestere, sa-I sprijinim, sa le oferim consilieri, care maine-poimaine vor deveni clienti mari si nu vor uita. Cand lucrurile merg bine, nu mai ai timp si poate nu ai focus pe clientii mici. Cand lucrurile merg rau iti dai seama ca regula lui Pareto este importanta. Clientii mici pot fi 80% numeric si iti dau 50% din venituri.

Nu cred in minuni

Daca in 2008 grupul Edipresse a raportat afaceri de peste 9 mil. euro, pentru acest an estimarile sunt sumbre: declin in afaceri de 20-25% si pierderi. In plus, publisherul a inghetat toate planurile de expansiune pentru acest an, pe fondul crizei financiare.

“Deocamdata, planuim sa ne tinem de ceea ce am bugetat, daca reusim la inceputul anului viitor pot exista sperante de dezvoltare. Nu mai privesc cu mult inainte, facem strategie pe pasi mici, o strategie de supravietuire. Anul 2009 va fi in pierdere Nu vad prin ce minune am putea ajunge sa facem macar un leu profit. Doar o minune ar face ca lunile octombrie, noiembrie, decembrie sa arate atat de bine incat sa ne revenim. Si nu cred in minuni. Cred insa ca toti jucatorii de pe piata presei scrise vor fi in pierdere anul acesta”, declara Cristina Simion.

Edipresse a negociat fiecare cost, mai putin cel al salariilor, care a ramas neschimbat. Grupul nu a renuntat la angajati si nu a operat modificari ale costurilor de marketing.

“Nu am renuntat la oameni, nu am scazut salariile. Avem 135 de angajati. Oamenii muncesc mai mult intrucat am renuntat la unii colaboratori, insa sunt mai multumiti sa aiba salariul in regula. Nu am taiat costurile de marketing, am negociat contractele la preturi mai bune. Toata lumea este extrem de agresiva in zona de marketing in ultimul timp si toata lumea are promotii. Noi nu am avut atat de multe promotii in zona de lux, intrucat am vazut din experienta altor tari ca exista o saturatie a pietei legata de promotii si nimeni nu castiga”, explica Simion.

Potrivit acesteia, “motoare de profit” si in 2009 vor continua sa fie titlurile Elle, Avantaje, Povestea mea, Intamplari Adevarate si Viva.
In ceea ce priveste strategia Edipresse pentru online, Cristina Simion spune ca aproape toate titlurile din portofoliu beneficiaza de prezenta pe Internet.

“Oferim ceva complementar, astfel incat sa existe un transfer din print in online. Pentru revistele de lux, in mod clar zona online reprezinta un companion site. Eu cred in viitorul revistelor glossy pentru ca nu sunt in competitie cu Internetul sau televiziunea, nu ofera informatie rapid digerabila. Revistele glossy au coexistat cu cotidienele de aproape 100 de ani, niciodata ele nu au oferit ce ofereau cotidienele-informatie. Ceea ce ofera revistele glossy este aspiratie pentru un stil de viata, ofera relaxare, evadare. Acestea sunt senzatii, sentimente, stari pe care Internetul sau televiziunea nu le ofera sau nu in acceasi forma. Placerea de a sta cu o revista in fata, de a o rasfoi, de a privi in tihna fotografiile si de a citi texte fara ca ele sa te oboseasca cu o cafea alaturi nu va fi luata de tehnologia digitala”, explica Simion.

Cele 17 titluri editate de Edipresse sunt: lunarul pentru femei Avantaje (din 1995), editia romaneasca a revistei Elle (din 1997), revista de celebritati Viva! (din 1999) si Viva! Auto, revista cu informatii din lumea muzicala Popcorn (din 1995), revistele de divertisment Povestea mea (din 1996) si Intamplari Adevarate (din 1997), pentru amenajari interioare, decoratiuni si design Elle Decoration (2006), revista de shopping Look! (2003), titlul pentru tineret Joy (2004), revista practica Lucru de mana (2005), revista pentru parinti si copii Baby (2007), Elle Mariaj (2007), revista PSYCHOLOGIES (2007), revista Creativ si revista bilunara Auto Bild (2008).

Edipresse este prezent pe piata din Romania din anul 1998. Parteneriatul a fost extins la inceputul lui 2002, prin preluarea publicatiilor apartinand Axel Springer Group, de pe piata din Romania. Incepand din iunie 2004, Edipresse detine 60% din pachetul de actiuni al Romanian Publishing Group, restul de 40% fiind detinut de Axel Springer. Din februarie 2005 Romanian Publishing Group SRL a devenit Edipresse A.S. SRL.

Edipresse Group si-a inceput expansiunea ca grup international de presa in 1988, dar istoria sa a inceput in anul 1906, la Lausanne. Grupul publica peste 200 de publicatii si site-uri in 15 tari si teritorii si are peste 3.000 de angajati. Compania isi desfasoara activitatea in Elvetia, Spania, Franta, Polonia, Ucraina, Rusia, Romania si in cîteva tari asiatice precum China (inclusiv Hong Kong si Macau), Taiwan, Singapore, Filipine, Malaezia si Thailanda.