In 2010, presa s-ar putea intoarce la nivelul 2005-2006
Presa scrisa si capitolul ‘Probleme’
Sfaturi pentru colegii din presa
‘Nu cred in minuni’
1 / 5

In 2010, presa s-ar putea intoarce la nivelul 2005-2006

Regresul puternic din primele sase luni ale acestui an se datoreaza distributiei si scaderii veniturilor de publicitate cu pana la 50% pentru unele titluri, comparativ cu aceeasi perioada din 2008.

O industrie a printului in panica, reduceri masive de bugete pentru clientii din FMCG, regresul distributiei atat in privinta organizarii sale, cat si a termenelor de plata sunt cateva dintre reperele identificate de directorul general al Edipresse.

“Este destul de multa panica in piata, sunt reduceri masive de bugete pentru clienti din zona FMCG, care nu au scaderi in vanzarile lor. In zona de lux sunt scaderi dramatice, insa in cea de mass market nu sunt scaderi, ba chiar se constata anumite cresteri pentru unele branduri. In zona de cosmetice, mai ales in zona de ingrijire, nimeni nu va renunta la a folosi sampon sau balsam sau crema de fata. Poate va trece de la un brand mai scump la unul mai ieftin”, sustine Cristina Simion.

In opinia acesteia, dezastrul din distributie se reflecta mai mult asupra cotidienelor decat asupra revistelor, problema majora fiind in cazul retelelor clasice.

“Cu cat revistele sunt mai sus pozitionate pe piata, cu atat dezastrul se reflecta mai putin, nu doar din cauza frecventei, dar si din cauza faptului ca exista alternative care sunt functionale. De exemplu, toata zona de distributie a grupului Lagardere functioneaza foarte bine, distributia in retelele neconventionale - in supermarketuri, in hypermarketuri, in benzinarii. Retelele clasice nu functioneaza bine. Cu cat te bazezi pe retelele clasice de distributie cu atat impactul negativ este mai mare”, declara Simion.

Semne de revenire ale presei scrise exista, mai ales pe segmentul de lux, incepand cu lunile august-septembrie ale acestui an.

“E asa de rau ca ne-am intors in 2000. Vad o revenire rapida. Nu ma astept ca in 2010 sa ne intoarcem in 2003 sau in 2002. Ma astept ca in 2010 sa ne intoarcem la nivelul din 2005-2006, iar in 2011 sa fim deja la nivelul din 2007, acest an fiind pentru zona publicatiilor periodice de lux varful. Nu stiu daca am trecut de varful crizei. Tot ce pot sa va spun este ca vad in zona de lux niste semne de revenire, este prea devreme sa spunem ca a trecut criza, insa august si septembrie arata mai bine decat primavara”, afirma directorul general Edipresse.

Aceasta revenire a industriei este pusa pe seama a doua aspecte. “Primul este ca aceasta criza va trece si nu va trece in 20 de ani. Sigur, sunt segmente care nu isi vor reveni intr-un an sau doi. Nu ma astept ca preturile la real estate sa-si revina intr-un an sau doi, nu ma astept ca profiturile bancilor sa fie aceleasi ca cele din 2007, nu ma astept ca profiturile distribuitorilor auto sa fie asemanatoare cu cele din 2007. Pe de alta parte, sumele cheltuite pe advertising pe locuitor erau foarte mici in Romania, chiar fata de Ungaria, Polonia, Cehia. Deci este loc de crestere, piata nu era saturata in domeniul publicitatii, dupa cum nu este saturata nici in domeniul bunurilor de larg consum, nici in domeniul mobilierului si decoratiunilor. Sunt piete care isi vor reveni destul de repede”, considera Cristina Simion.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri