In cautarea profitului

In cautarea profituluiDupa ce a concediat jumatate din angajati si s-a lipit de echipa de sport de la Realitatea TV, Telesport, postul sportiv al Grupului Realitatea-Catavencu, are sanse sa incheie anul fara pierderi, spune Vlad Enachescu, directorul televiziunii. Printr-o repozitionare, miza postului se va muta de la difuzari de campionate la stiri si informatii sportive. “Telesport isi propune sa devina fratiorul mai mic al Realitatii TV”, rezuma Enachescu.

Dincolo de apropierea de formatul unei televiziuni de stiri, Telesport a integrat si cei 25 de oameni care se ocupau de jurnalul sportiv de la Realitatea TV, dupa ce a concediat 70 din cei 150 de angajati proprii. Obtinerea echilibrului in balanta cheltuieli/venituri pare insa un plan optimist, dat fiind ca Telesport a pierdut 68% din audienta in primele sapte luni ale anului, fiind urmarit acum de circa 3.000 de telespectatori.

“E vorba de inca o nisa care nu produce profit, la fel ca aceea a televiziunilor de stiri”, spune consultantul media Iulian Comanescu. “E logic, pe de alta parte, ca marii proprietari media sa isi incerce abilitatile pe segmente tematice in acesti ani. Sportul, femeile si business-ul sunt cele mai conturate segmente de continut din Romania, exista pe toate suporturile. E normal sa existe intai intentii, apoi un public determinat, apoi venituri pe fiecare din ele. In general, suntem undeva in pasul I sau pasul II in cele mai multe cazuri”.

Un alt post cu rating mic si planuri mari este Sport1, detinut de compania maghiara Chellocentraleurope, care mai administreaza in Romania canalele Romantica, Minimax, TV Paprika. Sport1 difuzeaza meciuri din campionatele Frantei, Scotiei si Olandei, campionatul intern de futsal, Campionatul European masculin de baschet, NFL si NHL. Toate acestea pentru o audienta medie de 2.000 de telespectatori.

Pentru a obtine profit cu o televiziune sportiva, trebuie mai intai sa atragi audienta, care vine daca ai programe de calitate. Care implica, la randul lor, investitii pentru cumpararea drepturilor de difuzare. “Aceste drepturi isi cresc permanent valoarea de achizitie odata cu inmultirea numarului de competitori care doresc sa le achizitioneze (de ex. Liga I de fotbal a Romaniei, Liga I de fotbal a Ungariei, aceasta din urma fiind castigata de SPORT1 la un pret dublu fata de anul precedent)”, explica Anda Manza, director de vanzari la Chellocentraleurope Romania.

Un varf al competitivitatii a fost atins anul trecut, in licitatia pentru drepturile de difuzare ale meciurilor din Liga I a Romaniei, cand Antena 1 si RCS&RDS au licitat un maxim de 102 milioane euro. gspTV (care a difuzat meciurile Ligii I) a incasat din publicitate doar 1 milion de euro in primul an de functionare si a realizat pierderi de 5 milioane euro, lasand la o parte investitia de lansare, arata calculele paginademedia.ro.

In acest context, partenerul de consortiu al Antenei 1, RCS&RDS, a lansat in luna iulie propriul post cu profil sportiv, Digi Sport, care a preluat trei dintre optiunile de difuzare a campionatului intern de fotbal. Digi Sport mizeaza pe campionate “de calitate”, precum Liga I, cupa Germaniei, a Spaniei, a Angliei, handbal intern, NBA si moto, potrivit lui Teo Avramescu, directorul departamentului de sport la DigiSport.

Postul TV functioneaza cu o echipa de 50 de oameni, despre care Avramescu spune ca nu va suferi fluctuatii mari. Cat despre aspectele financiare, managerul se bazeaza deocamdata pe sustinerea RCS: “Multe posturi sportive de la noi sunt finantate din exteriorul tarii. Cele de aici sunt arondate pe langa marile puteri. Noi suntem pe langa RCS&RDS”.

Bugete de publicitate, ca anul trecut

Bugete de publicitate, ca anul trecutPosturile cu profil sportiv atrag circa 7% din audienta totala a televiziunilor romanesti. Liderul pe segment este Sport.ro, cu o audienta de aproximativ 30.000 de persoane, in scadere cu 13% fata de primele sapte luni ale lui 2008. La jumatate din aceasta cifra se situeaza urmatoarele doua televiziuni, gspTV si Eurosport.

Din punctul de vedere al banilor din publicitate, televiziunile de sport nu au fost doborate de criza. In primele sapte luni ale anului, ele au inregistrat o crestere cu 19% a spoturilor difuzate, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Numarul de GRP-uri (puncte de audienta) acumulate pe target barbati 4+ urban a crescut cu 25% (crestere explicabila prin faptul ca gspTV a apucat sa emita doar 6 luni, in 2008). Preturile de reclama la televiziunile de sport au fost reduse in ritm restul pietei TV (intre 10-30%). Rezulta ca televiziunile sportive au atras bugete similare cu anul trecut, observa Nicu Laita (foto), media director la Omnicom Media Group Romania.

“Bugetele de publicitate pentru televiziunile de sport nu sunt inghetate si au aproximativ aceeasi cota – fata de piata TV totala - ca si bugetele din 2008”, precizeaza Laita.

Primii cinci investitori in publicitate pe televiziunile de sport sunt Cosmote, Brau Union, Orange, Coca-Cola si Vodafone.



Mai e loc pentru jucatori noi?

Mai e loc pentru jucatori noi?Oferta ce include Sport.ro, gspTV 1,2 si 3, Eurosport 1 si 2, Telesport, DigiSport, DigiSport+, Sport1, Sport Klub, Boom Sport One & Two, s-ar putea inca largi, considera managerii posturilor sportive. “Si cand am venit noi ni s-a spus ca e prea aglomerat. Dar noi am venit cu niste campionate pe care altii n-au avut bani sa le cumpere. Poate maine mai apare inca una si nu se calca nimeni pe bataturi. E ca si la canalele de muzica: unele s-au pozitionat pe muzica clasica, altele pe disco. Telespectatorul alege ce vrea”, considera Teo Avramescu.

Unele dintre posturile deja lansate au un plan de business destul de curajos, pe care s-ar putea sa nu-l indeplineasca, dat fiind ca televiziunea implica, in general, costuri uriase, spune Vlad Enachescu. “Televiziunea sportiva nu e un business in care sa investesti azi si sa culegi bani maine. Trebuie sa-i dai fiecarui jucator in parte perioada de gratie pentru ca investitiile pe care le-a facut sa dea roade. Fiecare, insa, trebuie sa aiba un plan – de unde a plecat si unde vrea sa ajunga”.

Una dintre strategiile gresite adoptate de televiziunile de sport a fost cumpararea de drepturi de autor pentru competitii pe o perioada scurta de timp, atat cat sa le asigure locul in grila de programe pe termen lung, chiar si dupa incheierea acestor drepturi, potrivit Andei Manza de la Sport1. Aceasta strategie a conturat peisajul unei piete aglomerate, dar cu continut de slaba calitate.

“In general, toata piata TV din Romania este aglomerata si exista putine puncte de diferentiere intre posturile TV din aceeasi categorie. Audienta inregistrata de fiecare post TV (care este influentata direct de calitatea programelor transmise si este proportionala si cu acoperirea tehnica in retelele de cablu) face in acest moment diferentierea in piata”, completeaza Nicu Laita.

“In toata aceasta nebunie, la un moment dat era posibil sa ajungem la cinci televiziuni sportive, dar niciuna cu fotbal, cu fotbalul care conteaza adica. E totusi putin probabil ca potul sa fie «umflat» de un nou-venit”, conchide Iulian Comanescu. “Probabil ca in cele din urma cineva va face bani din meciuri”.