Acceptarea de beneficii de la surse, o practica “normala” in Romania
Robert Turcescu: Fenomenul PR-ului pe bani a luat amploare de la inceputul crizei
Meseria jurnalistului, vanduta ca bonus pentru publicitate
Lista de solutii
1 / 6

Acceptarea de beneficii de la surse, o practica “normala” in Romania

Beneficiile financiare directe sau indirecte oferite jurnalistilor sunt considerate o practica normala (3,13 puncte din 5), spun atat jurnalistii, cat si PR-istii chestionati in cadrul studiului “Media Transparency in Romania”, realizat de Universitatea din Oklahoma si Institutul de Relatii Publice din Statele Unite, in colaborare cu ONG-uri de media din Romania.

Cu toate acestea, incasarea de bani sau beneficii de la companii sau politicieni este considerata in mai mica masura o practica profesionala (2,53 puncte), si cu atat mai putin una etica (2,24 puncte).

Principalele influente asupra media din Romania provin din partea patronatului, a mediului politic si a administratiei locale. Prin comparatie, in Polonia jurnalistii resimt cele mai multe presiuni din partea guvernantilor, dupa care din cea a advertiserilor si a patronatului.

Cele mai multe advertoriale nemarcate apar in ziarele si revistele locale din Romania, considera PR-istii si jurnalistii chestionati. Iar influenta departamentului de publicitate asupra celui editorial se resimte cel mai puternic la revistele si televiziunile nationale.

Jurnalistii cred ca meseria de PR nu este practicata cu suficient profesionalism in Romania (2,6 puncte din 5), in timp ce PR-istii au alta parere (3,17 din 5). Cat despre jurnalism, atat PR-istii cat si jurnalistii au cazut de acord asupra nivelului de profesionalism din breasla (2,83, respectiv 2,84).

“Acesta este standardul pietei. N-o sa va impuna nimeni un alt standard. Voi alegeti cum o s-o faceti”, a spus Dr. Katerina Tsetsura (foto), de la Universitatea din Oklahoma, cea care a prezentat studiul.

Potrivit Ioanei Avadani, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), studiul nu are o conotatie pozitiva sau negativa, ci prezinta doar niste date despre relatia dintre PR-isti si jurnalisti si problemele etice pe care aceasta o presupune.

“Din discutiile pe care le-am purtat in ultimul an, jurnalistii percep profesionalizarea zonei de PR ca pe un lucru rau. Din punctul lor de vedere, un PR bun este o bariera in calea aflarii informatiilor. Aceasta perceptie este valabila mai putin la nivelul de business, cat mai ales la institutiile publice”, a spus Avadani. “Un PR bun la o primarie este moartea investigatiei”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri