Cum s-a resimtit criza On Air

Cum s-a resimtit criza On AirPiata radio, ca de altfel intreg mediul de afaceri romanesc, a fost puternic afectata de criza economica, noile restrictii financiare luandu-i prin surprindere pe multi romani, declara Maria Toghina.

In opinia acesteia, o alta problema majora cu care se confrunta piata de radio din Romania o reprezinta comercializarea pe scara larga a non-valorii.

"Din perspectiva radioului public, care are o misiune bine definita in ceea ce priveste promovarea valorilor autentice, educarea populatiei si informarea corecta, cred ca problema majora cu care se confrunta piata radio din Romania este comercializarea pe scara larga a non-valorii, a informatiei facile, a senzationalului lipsit de valoare informationala reala", spune Maria Toghina.

Lucrurile vor merge pe un fagas firesc doar in momentul in care fiecare domeniu va fi gestionat de specialisti, de oameni cu experienta si cunostinte solide.

"In ceea ce ma priveste, principala preocupare este situatia financiara a radioului si eficientizarea continua a produselor si serviciilor sale, indiferent de criza economica sau contextul social", afirma Toghina, subliniind ca si-ar dori ca pe "piata radio si mass-media in general sa existe mai multa consistenta si seriozitate, pentru ca mass-media reprezinta si o oglinda a societatii romanesti".

Ca si in situatia presei scrise, veniturile din publicitate atrase de posturile de radio au suferit un declin accentuat.

Daca in primul semestru din 2008, incasarile din publicitate ale postului public de radio au fost de 884.000 euro, in aceeasi perioada din 2009 acestea au scazut la 327.457 euro.

"Sunt mai mult decat optimista in ceea ce priveste cresterea audientei Radio Romania, mai ales ca in perioada crizei, oamenii au nevoie de informatie serioasa, obiectiva si de ultima ora. Din pacate insa, se preconizeaza o scadere a veniturilor din publicitate, datorata aceleiasi perioade de criza despre care vorbim. Rezultatele ultimului val de audiente au reconfirmat pozitia de lider pe piata radio a RRA si vom continua politica de programe in directia respectarii misiunii noastre de radio public", explica directorul general SRR.

Cum a reactionat Radioul Public

Cum a reactionat Radioul Public"Postul public de radio nu a fost luat prin surprindere de criza financiara. Ne-am gestionat cu masura bugetul inca de la inceputul mandatului si, desi situatia financiara nu a fost excelenta, criza economica nu a creat radioului un soc puternic", spune Maria Toghina.

Motivul pentru care la Radio Romania "lucrurile au stat putin diferit" a constat in masurile de eficientizare a activitatii si reducere a costurilor, luate de la inceputul mandatului sau, in urma cu patru ani, afirma Toghina.

Ca urmare a actualului context economic, SRR a amanat implementarea unui sistem eficient de evaluare a performantelor resurselor umane si de recompensare a acestora in functie de eficienta si merit.

"In ultimii 4 ani am adoptat o strategie de eficientizare a costurilor. Am redus personalul cu peste 300 de salariati si am limitat cheltuielile la strictul necesar desfasurarii activitatii in bune conditii. Simtim restrictiile financiare, dar incercam totusi sa le facem fata, fara sa fim nevoiti sa disponibilizam personal", declara Maria Toghina.

In 2008, SRR avea 2.469 de angajati.

Daca anul trecut SRR a raportat un profit minim – 70.126 euro (258.065 lei) conform datelor publicate de Ministerul de Finante, bugetul pentru 2009 a fost construit pe deficit. "Chiar daca efortul nostru este unul in sensul echilibrarii bugetului prin controlul cheltuielilor si cresterea veniturilor", explica Toghina.

In 2008, Radioul Public a raportat o cifra de afaceri de 98,4 mil. euro (362.376.059 lei), potrivit Ministerului de Finante.

Accent pe online si audienta tanara

Accent pe online si audienta tanaraIncepand cu aceasta toamna, Radio Romania a lansat, pe langa noua grila de programe, doua site-uri noi - Romania-actualitati.ro si Politicaromaneasca.ro (dedicat exclusiv politicii interne şi externe) si trei stream-uri audio de teatru, opera si muzica populara. Astfel, publicul poate asculta la orice ora piesele teatrului radiofonic, operele clasice si moderne sau piese din fonoteca de muzica populara a Radio Romania.

"Avem deja doua radiouri care emit exclusiv online: Radio3Net si Radio Kids. Speram ca expansiunea pe online a radioului public va continua, adaptandu-ne astfel cerintelor publicului din ce in ce mai dependent de Internet", declara Maria Toghina.

In 2009, SRR a continuat strategia abordata anul trecut, concentrandu-se deopotriva pe atragerea unui segment mai mare de public tanar, fara sa isi schimbe fundamental mesajul sau obiectivele.

"Ne vom concentra atentia pe transmiterea unui mesaj constructiv si educativ, in acord cu misiunea noastra de post public. Radio Romania este ascultat doar de o anumita categorie a publicului tanar, as indrazni sa spun ca este vorba de acea categorie cu valori deja formate pentru cautarea si aprecierea calitatii, esentei si a mesajelor relevante. Nu dorim sa schimbăm aceste aspecte, iar prin produsele noastre editoriale ne propunem fidelizarea acestei categorii de tineri. Vom continua, de asemenea, implementarea proiectelor incepute in anul 2008 si imbunatatirea produselor editoriale deja existente. De mare importanta este proiectul de digitalizare a arhivei radio", spune Toghina.

Radio Romania emite pe trei posturi nationale: Radio Romania Actualitati , Radio Romania Cultural si Antena Satelor. De asemenea, emite la nivel international prin Radio Romania International 1 (in limba romana) si Radio Romania International 2 (in 10 limbi straine), iar la nivel regional prin 8 studiouri regionale ( Radio Bucuresti, Radio Cluj, Radio Constanta, Radio Craiova, Radio Iasi, Radio Resita, Radio Timisoara si Radio Targu Mures) si un post regional dedicat exclusiv muzicii clasice: Radio Romania Muzical la care se adauga Radio3Net, primul post din tara exclusiv on-line si Radio Kids, post de radio on-line dedicat copiilor.

Oferta Radio Romania este completata de Agentia de Presa RADOR, Editura Casa Radio, Targurile Gaudeamus ( Targul International Gaudeamus – Carte de invatatura, Targul Gaudeamus – Carte scolara si Caravana Gaudeamus care cuprinde: Gaudeamus Craiova, Gaudeamus Cluj-Napoca, Gaudeamus Sibiu, Gaudeamus Timisoara si Gaudeamus Mamaia si Orchestrele si Corurile radio: Orchestra Nationala Radio, Corul Radio, Corul de Copii Radio, Orchestra de Camera Radio, Big Band Radio, Orchestra de Muzica Populara Radio si Cvartetul "Voces".