Despre inceputuri

Despre inceputuriIn anul 1988 aparea IRC-ul (Internet Relay Chat), care a deschis calea pentru chat-ul in timp real. Poate unul dintre cele mai populare modele de chat online in anii ’90 era mIRC-ul, unde utilizatorii puteau discuta in camere (canale), aveau posibilitatea de a comunica in privat, insa nu aveau liste de cunoscuti si dupa delogare nu mai puteau primi mesaje.

Cum utilizau managerii romani din online-ul romanesc acest model de chat? Mugur Patrascu (foto), managing partner iLeo, spune ca a inceput sa comunice online folosind mIRC si ICQ in anul 1999, preponderent pentru a discuta cu prietenii. “Le foloseam entuziast. Le tineam deschise toata ziua si cand aveam timp liber stateam la discutii interminabile”, isi aminteste Patrascu. (blog.ileo.ro)

La randul sau, Laurentiu Pop (vezi profil LinkedIn), deputy managing director Httpool Romania, folosea mIRC-ul pentru a comunica cu colegii din liceu.

Si Adrian Stanescu, country manager Thinkdigital Romania&Moldova, a inceput sa comunice online in 1998-1999 tot prin intermediul mIRC-ului. “Era mai mult un instrument de entertainment, de petrecere a timpului liber, uneori chiar de dating. Oamenii stateau de vorba in camera de chat si toata lumea intra in functie de topicul abordat. Dar erau si multi indivizi ciudati in aceste camere de chat, selectia utilizatorilor nu o puteai face personal. Imi aduc aminte de o situatie hilara, dar foarte ciudata, cand, intr-o pauza dintre niste sesiuni de Starcraft cu prietenii, mi-a atras atentia o camera de chat creata de un individ dubios si total dement, evident, care se chema «Sex with snakes, mice and other cold animals»”, povesteste Adrian Stanescu. (vezi profil LinkedIn)

Din “clubul mIRC” facea parte si Cristi Marinescu, director executiv Splendid Interactive. “Invatasem toate lucrurile pe care le puteai face, dadeam flood, nuke, ma faceam op fals, aveam chiar si canalul meu. Il foloseam greu, dar descoperisem o noua lume, chiar daca era o adevarata provocare sa te conectezi la Internet. Si o faceam numai dupa ora 23.00, cand se ieftinea Romtelecomul si se aglomerau la maxim serverele Xnet de la Connex. Incepeam sa incerc de la ora 23.00 fix si pe la 1 – 2 noaptea eram online”, spune Marinescu.

In schimb, Bogdana Butnar, managing director MRM Worldwide Romania, a apelat pentru prima oara la Yahoo si MSN Messenger, in anul 2000, acestea fiind cele mai populare instrumente de chat in Statele Unite. “Am inceput sa le folosesc pe cand eram la scoala in Statele Unite pentru discutii cu prietenii din tara si uneori chiar si cu colegii de la colegiul american pe care il frecventam”, declara Bogdana Butnar. (bogdanatheplanner.blogspot.com)

Adrian Mihaltianu, business intelligence consultant in cadrul MB Dragan, spune ca desi chat-ul nu a fost in cazul sau atractiv, sistemele de mesagerie instantanee ca ICQ sau Yahoo Messenger au fost interesante inca de la inceput.

“Nu am folosit mIRC. Mesageria instantanee de la ICQ in schimb a durat ceva timp, pana cand Yahoo a reusit sa se impuna. ICQ functiona relativ similar cu Yahoo Messengerul de azi. Totul dura mai mult din cauza conexiunilor prin modem. Eram in epoca 14.4k, totusi…”, afirma Mihaltianu. (vezi profil LinkedIn)

De ce au pierdut din stralucire

De ce au pierdut din stralucireIn opinia lui Dragos Stanca (foto), managing director F5, aceste modele de comunicare online nu au disparut complet, insa popularitatea lor s-a diminuat considerabil. “Diminuarea cotei chat-ului e un rezultat al aparitiei altor metode, mai eficiente, printre care YM si MSN Messenger sau Skype. Insa nu cred ca chat-ul a murit, o dovada fiind si cresterea considerabila a Chatroulette, de exemplu. E vorba de o evolutie a conceptului, nu de disparitia sa”, spune Stanca. (dstanca.ro)

Acesta sustine ca nu exista o durata maxima de viata pentru un astfel de model de business daca ideea este adaptata si evolueaza odata cu piata.

La randul sau, Mugur Patrascu afirma ca modelele nu au disparut, doar au evoluat spre niste instrumente mai bogate din punct de vedere al continutului. Astfel, pe masura ce viteza de conectare la Internet a crescut si aceste instrumente au capatat facilitati noi de transfer al filmelor, fotografiilor, fisierelor audio. Alte directii de dezvoltare au fost accentul si imbogatirea profilului personal, crearea de platforme care sa suporte flexibil aplicatii “cu sursa deschisa” (open source), asezonarea profilelor cu tot felul de widget-uri si cresterea exponentiala a gaming-ului.

Potrivit acestuia, modelul de business nu are o perisabilitate, insa modul in care realizezi business-ul poate sa aduca succesul sau lipsa de relevanta.

“De exemplu, MySpace si Hi5 sunt in cadere, in timp de Facebook este in crestere. Toate au acelasi model de business, dar abordari oarecum diferite, fiecare au luat la un moment dat niste decizii care au determinat cresterea sau descresterea relevantei fata de utilizatori. Singura constanta pe Internet este ca nu exista nicio garantie sau abordare sigura. Pot aparea idei si se pot dezvolta propuneri noi care atrag dupa ele o participare intensa care sa schimbe ordinea lucrurilor. Este o analogie cu materialele care devin sau nu virale fara sa poti spune foarte exact de ce. Exemple recente sunt Twitter-ul sau Chatroulette, propuneri care au crescut fantastic de la niste idei simple, de cartier. La noi Facebook-ul si-a dublat numarul de utilizatori de doua ori in ultimul an”, explica Patrascu.

De asemenea, Adrian Mihaltianu sustine ca durata medie de varsta a unor astfel de modele de business este un deceniu, judecand dupa foarte scurta istorie pe care o avem la dispozitie. Instrumenetele de chat folosite anterior au devenit din produse de sine statatoare, simple functii ale unor servicii mai complexe.

“Insa lucrurile se pot accelera, astazi fiind mult mai simplu sa incluzi intr-un produs complex functiile oferite de un nou program social nou-aparut. Acest lucru este valabil si in sens contrar, de exemplu Yahoo Messenger a fost primul care a oferit posibilitatea sa-ti pui un status care sa arate ce faci sau ce citesti. Twitter doar a preluat ideea si a dezvoltat-o intr-un mod complet nou, pentru a oferi un status personal tuturor prietenilor, instantaneu, prin SMS. Utilizatorii nu au folosit insa Twitter in sensul dorit initial de fondatorii sai, ci strict online. Acum Yahoo si ceilalti ofera functionalitati avansate gen Twitter, incorporate in aplicatiile lor si totusi Twitter inca este in crestere. E greu sa tot reinventezi roata”, considera Mihaltianu.

Laurentiu Pop sustine ca un element care si-a spus cu siguranta cuvantul in evolutia metodelor de comunicare online este globalizarea. In plus, durata de viata a unui astfel de business depinde de momentul in care incepem sa vorbim despre o afacere.

“Daca ne referim la momentul in care idea primeste prima investitie, se concretizeaza si incepe sa fie castiga o masa critica de useri, cred ca durata de viata este de 3-5 ani. Bineinteles, totul depinde de modelul de business, in sensul ca, daca are loc o infuzie constanta de capital si o optimizare permanenta a produsului, putem sa il prindem si peste 10 ani online”, spune Pop.

Pe de alta parte, Adrian Stanescu declara ca modelele de comunicare online au evoluat in sensul gradului de intimitate, de acces la informatia privata. Daca inainte puteai interactiona mai mult cu persoane necunoscute, in prezent poti restrictiona accesul celor cu care interactionezi.

In ceea ce priveste durata medie de viata a unui astfel de model de business, Stanescu vorbeste despre o perioada de 1 pana la 3 ani.

Cand vor apune Twitter si Facebook

Cand vor apune Twitter si FacebookCa orice alt produs, exista o moda care vine si trece. Daca produsul este bun, atunci el nu dispare, ci se transforma permanent sau este imbunatatit continuu, crede Adrian Stanescu (foto).

Din punct de vedere personal, Stanescu sustine ca nu va folosi niciodata Twitter-ul ca instrument de comunicare a unor idei de business.

Sincer, eu personal nu inteleg popularitatea Twitter-ului. Pentru mine, Twitter-ul este cel mult un instrument de a-mi anunta prietenii ca ma duc la film diseara fara sa-i sun pe toti - cine este interesat va afla. In niciun caz nu m-as apuca sa comunic business pe acest canal. Dar ma rog, sunt companii care au imbratisat acest instrument cu success, ca instrument de comunicare”, spune managerul ThinkDigital.

Acesta declara ca Facebook nu-si va pierde dn stralucire prea curand, din contra Stanescu estimeaza ca va capata un nou avant “daca intr-adevar acel proiect despre care se zvonea se va materializa – Facebook Money”. “Asta ar genera o noua sursa de venituri pentru industria de publishing si anume Pay Per Content – visul lui Rupert Murdoch ar deveni realitate datorita micro-platilor – ar putea sa taxeze cu 1 cent citirea unui articol de pe site, de exemplu”, explica Stanescu.

La randul sau, Mugur Patrascu sustine ca popularitatea si durata de viata a unor modele precum Twitter si Facebook este dictata de “relevanta si capacitatea proprietarilor de a sta pe curente si a le imbunatati constant”, determinate la randul lor de capacitatea acestora de a genera capital.

“Twitter nu este inca in masura sa genereze venituri consistente, dar se bazeaza pe o intretinere minimalista. Facebook-ul este in schimb un model de succes si ca urmare vedem up-date-uri si propuneri noi aproape in fiecare saptamana”, spune Patrascu.

El considera ca este putin probabil ca aceste doua retele sa piarda masiv teren in viitorul apropiat. “Daca vreti acestea doua sunt poate primele exemple de proiecte mature, stabile. Dar asa parea si Yahoo acum 10 ani nu ? In opinia mea, schimbarea relevantei acestor doua retele tine de schimbarea platformei – trecerea masiva la mobil (si o eventuala incapacitate a lor de a tine pasul) sau de aparitia unor proiecte independente de nisa. In momentul actual Facebook incearca sa le faca pe toate – sa fie The Social Network, insa din intamplari anterioare aceasta abordare nu a functionat, oamenii alegand produse specializate pentru functionalitati clare”, declara oficialul iLeo.

Doar daca nu vor schimba nimic cele doua retele ar putea sa-si piarda din stralucire in maxim 2 ani, crede Dragos Stanca. “Insa nu cred ca vor ramane pe loc. Sunt prea multi bani in joc. Plus ca, ambele, sunt platforme deschise dezvoltatorilor, care pot cladi sute de mii de aplicatii, care vor duce mai departe succesul celor doua platforme”, declara Stanca.

Potrivit estimarilor lui Orlando Nicoara, director general al MediaPro Interactiv, Twitter va incepe sa isi tempereze cresterea, in timp ce ascensiunea Facebook va mai continua.

De asemenea, Bogdana Butnar ofera patru elemente care dicteaza popularitatea unor astfel de modele de comunicare: evolutia si penetrarea unor tehnologii la nivelul unor comunitati, evolutia perceptiilor colective despre acest tip de retele/modele, nivelul de investitie in promovarea si dezvoltarea acestor retele, respectiv posibilitatile de monetizare.

“Treaba noastra este sa fim pregatiti pentru orice noutate pe care tehnologia o genereaza. Cand Twitter va apune, vom avea un alt model, alte retele si probabil aceleasi intrebari”, crede Bogdana Butnar.

Totodata, Adrian Mihaltianu sustine ca succesul mai depinde si de modul in care proprietarii unor astfel de afaceri “stiu sa aduca lucruri noi fara a sufoca utilitatea majora a respectivei platforme”, si mai ales de evolutia catre o platforma pe care se pot dezvolta aplicatii, mai degraba decat cantonarea in zona stricta de produs stand-alone.

“Twitter este un produs stand-alone, in timp ce Facebook a evoluat deja spre o platforma pe baza careia se pot construi o multime de lucruri, de la aplicatii business pana la jocuri, comunitati de sine statatoare etc. Twitter satisface o nevoie de comunicare prin cateva functionalitati simple care pot fi si sunt deja incorporate in alte aplicatii, in timp ce Facebook strange la un loc informatii extrem de stufoase despre 400 de milioane de persoane si permite dezvoltatorilor sa creeze aplicatii care sa organizeze cumva aceste informatii. Mai mult, sa le si monetizeze rapid si usor prin microplati. Din acest motiv, Twitter este primul care poate fi inlocuit, mai ales daca permite portarea contactelor pe care le urmaresti, in timp ce Facebook are in fata un viitor stralucit, fiind in opinia mea mai bine pozitionat chiar decat Google pentru urmatorul deceniu. Totul depinde de deciziile de dezvoltare pe care le vor lua proprietarii”, crede Mihaltianu.

Lumea Twitter si Facebook

Lumea Twitter si FacebookPe 21 martie 2006, Jack Dorsey, cofondatorul site-ului de microblogging Twitter, posta primul mesaj (tweet) prin intermediul retelei de socializare care de curand a ajuns la peste 10 miliarde de mesaje, in prezent fiind trimise in jur de 50 de milioane zilnic. Vezi si La Multi Ani, Twitter! Top 10 momente din primii 4 ani ai retelei sociale

Orasul cu cei mai multi utilizatori de Twitter este Londra, iar printre cei care folosesc site-ul de microblogging se numara Bill Gates, Ashton Kutcher, Oprah Winfrey, Barack Obama si Traian Basescu.

Twitter are mai mult de 58 milioane de utilizatori globali in fiecare luna si este a treia cea mai populara retea sociala dupa Facebook si MySpace.

Originile Facebook au fost disputate inca din saptamana in care tanarul in varsta de 19 ani, Mark Zuckerberg, lansa site-ul pentru Universitatea Harvard in 2004. Denumit initial "thefacebook.com”, site-ul a fost peste noapte un succes. Acum, dupa sase ani, site-ul a devenit una dintre cele mai mari site-uri din lume, fiind vizitat lunar de 400 de milioane de oameni.

Facebook estimeaza pentru acest an venituri intre 1,2 mld. dolari si 2 mld. dolari. Potrivit unor analisti, business-ul Facebook ar putea valora in 2011 59 mld. dolari si peste 100 mld. dolari in 2015.