'Esecul e un mod de a invata aici'

'Esecul e un mod de a invata aici'In mai 2006, Madalina si Bogdan Nita s-au mutat in Noua Zeelanda impreuna cu baietelul lor, Cristian. Isi doreau sa plece din tara, “dar nu oriunde si nici oricum”. Bogdan aplicase, in cadrul companiei pentru care lucra in Romania, la un program de internship in Noua Zeelanda. Contractul era pe minimum doi ani, insa cei doi au hotarat sa ramana mai mult timp, mai ales ca obtinusera rezidenta permanenta.

Cand Madalina si-a cautat un job, s-a orientat spre marketing. Absolventa a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Bucuresti, lucrase timp de patru ani la Graffiti BBDO ca PR manager. A obtinut un job la BMW New Zealand, unde a contribuit la o campanie care targeta direct clientii concurentei. Acestia erau invitati la un drive-test, unde aveau ocazia sa-l cunoasca pe seful filialei BMW din Noua Zeelanda. “Mi s-a parut foarte indraznet, dar feedback-ul a fost extraordinar”, povesteste ea.

Apoi a lucrat pentru o companie de aparate auditive care isi atragea clientii propunandu-le sa sune la un numar gratuit si sa isi faca programare la un test auditiv oferit de companie. Prima lectie invatata lucrand in Noua Zeelanda a fost sa nu ii fie frica sa aiba idei noi si sa le implementeze, chiar daca par greu de realizat. “Esecul este doar un mod de a invata aici, nu te pune nimeni la zid. Si am mai vazut ca lumea iti acorda incredere de la inceput”.

In perioada in care nu a lucrat, in a doua jumatate a anului trecut, Madalina s-a inscris la un curs de marketing direct. A continuat sa mearga la conversatiile in franceza, a facut voluntariat la scoala romaneasca din Auckland, a sadit “verdeturi” in ghivecele din curte si a inceput sa coaca paine cu un aparat special. In general, viata familiei Nita a devenit mai “eco” de cand s-au mutat in Noua Zeelanda. Recicleaza mai mult decat arunca, vand si cumpara lucruri folosite si isi petrec timpul liber in natura.

Orasul Auckland are circa 800 de parcuri, plaje aflate la o distanta de 10 minute pana la o ora de casa familiei Nita si paduri de jur-imprejur. Atunci cand au mai mult de doua zile libere la rand, sotii merg in Insula de Sud – care se spune ca e adevarata Noua Zeelanda, imbatata de verdeata si cu peisaje unice (este si una dintre locatiile unde s-a filmat “Stapanul Inelelor”).

Alteori merg la vinarii unde gusta vinuri si branzeturi, iar copilul se joaca in locuri special amenajate. Vara, primaria orasului organizeaza evenimente in aer liber (concerte, cinema, targuri, evenimente sportive). Nu in ultimul rand, bibliotecile publice cu Internet, carti, reviste, DVD-uri si sali separate pentru copii.

“Peste tot copiii sunt bineveniti si au mereu la dispozitie ceva de facut ca sa nu se plictiseasca”, spune Madalina. “Copilul meu creste mai frumos si mai sanatos aici, eu muncesc de la 8.30 la 17.00 intr-o companie care imi place si de la care am ce invata, plus ca este in general mai usor de trait, adica ne bucuram mai mult de viata”.

Marketing made in Noua Zeelanda

Marketing made in Noua ZeelandaLa sfarsitul anului trecut, Madalina a obtinut un job in departamentul de marketing al celui mai mare ziar din tara, The New Zealand Herald. Pe piata neo-zeelandeza nu exista ziare centrale, ci doar locale si regionale. The New Zealand Herald este un cotidian asa-zis metropolitan, cu un tiraj de 250.000 de exemplare in Insula de Nord, unde traiesc aproximativ 3 milioane de oameni.

Madalina face parte din echipa de marketing pentru vanzarea de abonamente, ocupandu-se de zona de marketing direct (a ajutat-o la obtinerea postului si cursul proaspat absolvit de marketing direct) si supervizand telemarketing-ul si evenimentele. “Partea cea mai atractiva a marketing-ului direct este ca iti poti masura campaniile si asta de cele mai multe ori include si numarul de vanzari, costul pe produs vandut, ROI”, spune ea. “Aplicatiile informatice ne permit sa vedem zilnic ce vanzari s-au facut prin fiecare canal si in urma carei campanii sau putem genera diverse rapoarte pe perioade mai lungi si cu multe alte variabile. Avem o imensa baza de date cu clienti actuali si fosti. Toate astea ne ajuta sa intelegem mai bine clientul, sa determinam ce profil are si sa ne concepem campaniile in asa fel incat sa tintim direct pe cine trebuie si cum trebuie, cat mai eficient din punctul de vedere al bugetului si altor resurse”.

Ziarul se promoveaza pe toate canalele de comunicare in masa, mai ales ca face parte dintr-un trust de media care mai detine produse de Internet, radio, outdoor si reviste. Foloseste si comunicarea prin evenimente, parteneriate cu alte companii si sponsorizari, plus door-to-door si telemarketing.

Ca sa atraga abonati din randul cititorilor, exista oferte lunare chiar in paginile ziarului si pe website. Iar in campaniile permanente de telemarketing si door-to-door se ofera discounturi pentru abonamente, deseori combinate cu bonusuri (abonamente la reviste, bilete la cinema, carti de bucate, pachete cu diverse produse: cosmetice, sportive etc).

Pe zona de retail, ziarul are parteneriate cu marile lanturi de distribuitori: supermarketuri, statii de benzina si librarii. Aici se organizeaza tombole, oferte cu bonusuri pe loc, puncte pe carduri de fidelitate.

Nu in utlimul rand, The New Zealand Herald are un departament special care promoveaza ziarul in scoli - educatie prin citirea ziarului zi de zi (media literacy). Ofera anual cateva mii de abonamente gratis parintilor si profesorilor din scolile plasate in zone cu venituri mai mici.

Spre deosebire de Romania, unde piata presei scrise s-a injumatatit ca valoare in ultimul an, in Noua Zeelanda ziarele atrag cea mai consistenta felie din bugetele de publicitate – 30,5% dintr-o piata totala de aproximativ 1 miliard de euro in 2009, (potrivit Marketing Association din NZ). Spre comparatie, piata romaneasca de publicitate a fost de circa 350 milioane euro anul trecut, in conditiile in care populatia Romaniei este de 5 ori mai mare decat cea a Noii Zeelande. Televiziunea noastra are o cota din piata de publicitate de 62,4%, iar cea neo-zeelandeza atrage 27,9% din bugete si e urmata de radio (11,5%), reviste (10,6%), interactive (10,5%) si outdoor (3,3,%).

Cat despre marketingul practicat la ziarele romanesti, Madalina e de parere ca principala diferenta e una de atitudine. “In Romania toti se pricep la toate, si nimeni nu lasa pe nimeni sa isi faca treaba pentru care e platit”, spune ea. “Plus ca Romania este o tara unica, nu poti spune ce ar putea sa mearga si ce nu, trebuie sa testezi diverse oferte in diverse campanii pe diverse grupuri de public si prin diverse canale. Oricum faci asta si in tarile dezvoltate, dar aici macar ai experiente trecute la care sa te raportezi, te ajuta infrastructura si aplicatiile informatice si deschiderea catre nou a colegilor si a sefilor”.

Oportunitatile

OportunitatileSotii Nita nu au deocamdata planuri sa se intoarca in Romania. Madalina impartaseste din cand in cand pe blog experientele de descoperire a Noii Zeelande. A observat cu placere ca oamenii ii spun “Multumesc” soferului de fiecare data cand coboara din autobuz. Ca poti sa porti discutii si sa-ti faci prieteni in drum spre serviciu.

Companiile din Noua Zeelanda au un customer service atat de bun incat nu trece o luna fara sa aiba cate o surpriza placuta din partea vreuneia – fie ca e vorba de doua caramele in cutia de toner pentru imprimanta sau oferirea unui produs gratis dupa ce casierul de la supermarket a taxat un bon gresit.

Nivelul de trai este si el superior celui din Romania. Un neo-zeelandez castiga, in medie, 13,4 euro pe ora (25,4 dolari neo-zeelandezi), in timp ce un roman ia 2,6 euro pe ora. O casa cu trei camere intr-o zona buna din Auckland costa circa 340.000 euro, o masa la retaurant pentru doua persoane, cu bauturi incluse – 40 de euro, si un ziar – 94 de eurocenti.

Dincolo de asta, Madalina gaseste in traitul peste hotare multe oportunitati marunte – cum ar fi sa prezinte in franceza un powerpoint despre Romania sau sa-si sustina parerea, in limba engleza, in fata directoarei si educatoarei-sefe de gradinita lui Cristian, doua vorbitoare native.

“Sa profiti de oportunitatile din jurul tau este o calitate pe care ti-o poti cultiva, tot indraznind sa faci mai mult si mai diferit, abtinandu-te sa iti fie frica de nou”, scrie ea. “Si mai ales nu fiti rusinosi, pentru ca nu veti pierde decat voi. Nimeni nu s-a nascut invatat si ,slava Domnului, mai exista oameni pe lumea asta bucurosi sa ajute pe cel care se vrea mai bun”.