CD-ul, mp3-ul si GSP-ul
Proiectul pilot
Plan de business hip-hop
1 / 4

CD-ul, mp3-ul si GSP-ul

Vlad Irimia, 34 de ani, e reprezentantul unei industrii in criza. O industrie care a inceput sa se prabuseasca independent de criza financiara si care scade continuu de 13 ani, pana cand a ajuns, in 2009, la 23 miliarde dolari la nivel global, adica jumatatea valorii din anul de varf 1997. In Romania, desi nu exista statistici clare, piata muzicala este estimata la circa 10 milioane euro, inclusiv vanzarile de CD-uri, concertele si drepturile de autor. Vanzarile de CD-uri au scazut cu circa 20% in ultimul an, potrivit casei de discuri Cat Music.

Industria muzicala din Romania a fost in criza din momentul unu, spune Vlad Irimia. “Daca in anii ’90 vindeam cam un produs original la 9 piratate, la sfarsitul anilor ’90 a intrat si la noi Internetul si atunci chiar si piratii au dat faliment”. Speranta, la nivel global, se indreapta catre vanzarile de muzica digitala, care in termen de doi-trei ani le vor depasi, ca valoare, pe cele de CD-uri (firmele de cercetare inainteaza anul 2012 pentru Statele Unite si 2013 pentru Europa).

In Romania, insa, vanzarile de muzica digitala abia depasesc 100.000 euro iar cele mai bune performante le-a inregistrat, potrivit lui Irimia, un album Vama Veche, care s-a vandut in circa 1200 de exemplare.

O luminita in acest decor a aprins Gazeta Sporturilor, care vinde la pachet cu ziarul albume noi ale artistilor romani, in exclusivitate. In ultimul an, si-au lansat albume impreuna cu GSP nume precum Vita de Vie, Puya, Parazitii, Bitza sau Mihai Margineanu. Si B.U.G Mafia au folosit “canalul” GSP in august 2009, cand au lansat albumul “Viata noastra, vol. 2”, care s-a vandut la chioscuri cu 7,99 lei. Chiar daca au dat atunci 80.000 de exemplare, Irimia spune ca nu vor mai repeta experienta deoarece veniturile obtinute sunt foarte mici. “Unii opteaza pentru asta pe principiul «mai bine decat nimic». Dar avand in vedere pretul la care ajunge pe taraba, distributia si comercializarea fac undeva la 40% din pretul final, raman bani destul de putini”.

Muzica, indiferent daca e pe CD sau in format digital, a fost mereu prea scumpa pentru cei care alegeau s-o asculte legal, este de parere artistul. Costurile de productie ale unui CD se ridica la 50 de centi, iar albumele se vand cu 15-20 de euro – “ce industrie isi permite sa-si puna un astfel de adaos?”. Chiar si in format digital, un album costa circa 5 euro – exact acelasi produs pe care utilizatorul poate sa-l ia gratuit de pe net, ce-i drept, de cele mai multe ori ocolind legea.

“E foarte greu sa convingi consumatorii de muzica sa mai dea bani atunci cand la doua click-uri distanta e gratis”, spune Irimia. Muzica platita, indiferent daca e digitala sau imprimata pe CD, e “over”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri