90% din business, pentru strainatate

90% din business, pentru strainatateE ora 7.40, intr-o dimineata de miercuri. Traficul din Piata Unirii, Bucuresti, isi aduna fortele din claxoane, fluiere ale politistilor si tors de motoare. La fantana din centrul pietei, vizavi de magazinul Unirea, in jur de 20 de oameni insira cabluri, cara o masa si un generator, monteaza sine pentru scaunul cameramanului sau sunt asezati pe marginea fantanii. Se fac pregatirile pentru filmarea ultimului videoclip al artistei indiene Harleen Kaur.

Shamsher Pathania (foto)
, 38 de ani, managerul casei de productie Sky Weather Entertainment din New Delhi, India, sta de vorba cu regizorul Pradeep Singh si cu cameramanul Arya vir Arya. Restul echipei sale graviteaza in jurul fantanii, pe marginea careia si-au insirat genti, serviete si sacose. Calmul indienilor contrasteaza de la prima vedere cu agitatia echipei romanesti a casei de productie Carter Films, ai carei membri dau si primesc instructiuni pe un ton care sa acopere zgomotul din trafic.

Cele doua companii s-au gasit pe Internet. Pathania cauta o casa de productie in Romania, cu care sa colaboreze pentru filmarea videoclipului. Un partener care sa-l ajute cu productia: echipamente, dansatoare, aprobari de la primarie pentru a putea filma in spatii publice. A ales Romania pentru locatie – isi dorea sa filmeze in fata Casei Poporului – si pentru pretul mai mic cu circa 25% fata de alte tari europene.

In ultimii ani, Sky Weather Entertainment, o companie indiana medie cu afaceri de circa 1 milion de dolari anual, a lucrat cu parteneri din Cehia, Polonia, Australia si Germania, unde a flimat videoclipuri, filme documentare sau lungmetraje. “In India avem locuri frumoase si o atmosfera interesanta, dar noi locuim acolo. Publicul indian este foarte interesat de alte locatii, de Europa”, explica Pathania.

Astfel, chiar daca ar fi fost de doua ori mai ieftin sa filmeze in India (bugetul videoclipului se ridica acum la 20.000 euro), indianul a ales Romania. A obtinut vize pentru echipa sa de 20 de persoane, pentru care a garantat Adrian Moldovan, actionar la Carter Films.

Obtinerea vizelor este unul din factorii care ingreuneaza colaborarea cu indienii, spune Moldovan. Cantareata Harleen Kaur nu a putut sa paraseasca tara pentru ca a avut probleme cu pasaportul, astfel ca o parte din videoclip va fi filmata in India. Din cele doua zile de filmare programate in Bucuresti, s-a renuntat la una.

Business-ul Carter Films, care s-a ridicat anul trecut la circa 1 milion de euro (in scadere cu doua treimi fata de 2008) este generat in proportie de 90% de proiectele pentru strainatate, explica Moldovan. Casa de productie a filmat la inceputul anului o parte dintr-un lungmetraj egiptean. A mai avut colaborari cu China si Hong Kong, dar si cu Statele Unite, Canada, Anglia si Spania.

Pentru piata din Romania, casa de productie a realizat mai mult reclame. Insa cererea a scazut in ultimul an, iar colaborarea cu agentiile romanesti de publicitate e uneori dificila, spune Moldovan.

Cum lucreaza romanii cu orientalii

Cum lucreaza romanii cu orientaliiRegizorul Pradeep Singh ii explica unei dansatoare romance miscarea capului: dreapta, stanga, apoi privirea in fata si aratat cu degetul spre camera. Zambet. Langa ei, pe ghizdul fantanii, arde o bucata de rasina. A aprins-o Pathania, care inainte sa se apuce de munca, spune mereu o rugaciune si aprinde rasina. O indianca serveste echipa cu prajituri traditionale, cu gust dulce-piperat.

Se filmeaza mai multe secvente cu fete care defileaza si danseaza. Soferii le saluta adesea printr-un claxon, iar trecatorii se mai opresc sa priveasca. Dintr-o boxa se aud ritmurile unei piese in stilul muzical Punjabi, care provine din regiunea Punjab din nordul Indiei si a devenit popular in Europa in ultimii ani, mai ales prin promovarea artistului britanico-indian Panjabi MC.

Managerul de productie al Carter decide mutarea in mijlocul unui rond de flori. Are nevoie de cineva sa-i care cablurile. Se intoarce spre un tanar indian din echipa lui Pathania: “Speak English?” “No”. Incearca cu al doilea: “Speak English?” “No”. Tinerii inteleg insa si apuca aparatura si cablurile.

Comunicarea dintre cele doua echipe a fost buna, spune Pathania. Ii place sa lucreze cu romani si cu europeni, in general, deoarece se misca repede si sunt eficienti. “Si indienii fac o munca buna, dar sunt mai inceti”, spune el.

Indianul se va intoarce in Romania spre sfarsitul anului, cand vrea sa organizeze impreuna cu Carter Films o serie de concerte cu artisti indieni. Spune ca Punjabi va prinde in Romania, asa cum Romania a “prins” la indieni, care in ultimii ani au cunoscut-o prin filme si videoclipuri.