'Ca agentie de branding, e greu sa-ti schimbi modelul de afaceri'
Schimbare in produs, pret, distributie
3 din 4 consumatori si-au schimbat obiceiurile in recesiune
1 / 4

'Ca agentie de branding, e greu sa-ti schimbi modelul de afaceri'

Bogdan Branzas, fondatorul agentiei de consultanta de brand si design Branzas Design, spune ca anul 2009 a fost cel mai activ din ultimii cinci ani. Primea solicitari aproape in fiecare zi. “Probabil era primul lucru la care se gandeau companiile, ca trebuie sa faca ceva ca sa vanda: hai sa facem ceva pe brand. Telefonul suna zilnic”, spune el. A facut propuneri de business pentru doritori, insa nici una din ele nu s-a concretizat. Clientii cereau preturi cu 50-80% mai mici decat in anii anteriori, nivel pe care Branzas n-a vrut sa-l accepte. Astfel ca a realizat proiecte pentru clienti traditionali, cu care colaboreaza de mai multi ani, si a traversat un an “de supravietuire”.

Insa clientilor traditionali a inceput sa le recomande, in 2009, sa-si regandeasca intregul proces comercial. Chiar daca erau companii profitabile, cu afaceri de ordinul zecilor de milioane de lei, care au scazut sensibil in 2009, piata lor se schimbase.

“Se restructureaza piata. Daca ei, de exemplu, mergeau pe o anumita zona de clienti, acei clienti nu mai au atatia bani. Se restructureaza obiceiurile de consum. Ceea ce il indeamna (pe clientul companie - n.red.) sa treaca intr-o alta zona de a vinde. Asta e o abordare comerciala si o strategie de business”, explica Branzas.

Atunci cand piata unei agentii de branding se schimba, asa cum s-a intamplat anul trecut, o regandire a business-ului este dificila. Piata de branding, spune Branzas, se afla pe varful valului economiei si resimte aproape instantaneu cresterile si scaderile sale.

“N-avem cum sa schimbam modelul de afaceri pentru ca la noi e simplu: avem consultanti, designeri, oameni de implementare, fiecare pe cateva zone de expertiza. O firma care are servicii complete in zona consultantei de brand si design doar asta poate sa faca”, explica el. Ca model de business, o agentie de branding poate alege sa nu se mai implice in implementarea proiectelor si sa reduca echipa de implementatori sau poate pe cea de designeri, daca observa o cerere mai scazuta in aceasta zona, si sa-si pastreze eventual consultantii. “Doar asta putem face. Sa sarim in alt business nu putem”.

Varianta pe care Branzas a ales-o anul trecut a fost sa adune in jurul sau experti din domeniile financiar, comercial si marketing, impreuna cu care sa formeze o echipa capabila sa schimbe business-ului clientului. Grupul este unul informal, nu are o structura juridica. Seful Branzas Design nu ii nominalizeaza pe acesti oameni, insa spune ca au experienta de 10-15 ani in domeniile lor si au ocupat functii de conducere in mari companii.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri