A fi sau a nu fi in social media
Decat
2 / 3

Decat "accept as friend" mai bine "like"

Cat despre regulile de comunicare in social media, agentiile le amintesc pe cele de “bun simt”, care se aplica si in cadrul PR-ului traditional: transparenta, feedback imediat, recunoasterea greselilor atunci cand e cazul. Lipsa unui set clar de reguli nu e o particularitate romaneasca. Intr-un studiu realizat de Asociatia Europeana pentru Educatie si Cercetare in Relatii Publice (EUPRERA), se arata ca aproape unul din doi specialisti europeni in comunicare (45%) considera ca, in prezent, comunitatile online reprezinta un canal important pentru relatiile publice. Cu toate acestea, numai 20-30% au inceput sa stabileasca anumite linii directoare, cum ar fi un set de reguli de actiune in social media.

Situatia arata diferit peste Ocean, unde agentiile guvernamentale (cum ar fi FTC) sunt cele care se asigura ca o companie ramane etica in social media, cu presiunea amenzilor. Tot americanii au un set de politici de actiune in social media si o baza de date de best practices. De exemplu, atunci cand brandul de imbracaminte Ann Taylor a “omis” sa spuna ca a promis premii bloggerilor care publicau recenzii pozitive cu privire la noile lor colectii, FTC s-a sesizat iar compania a fost somata sa-si stabileasca o politica de social media.

Agentiile romanesti invata regulile din mers, experimentand, spune Mirela Pitu, director general Pi2 PR, agentie care a realizat proiecte de social media pentru Carpatair sau branduri ale Final Distribution. De exemplu, faptul ca utilizatorii de Facebook se simt agasati atunci cand primesc o invitatie de “prietenie” de la o companie. Asa ca e mai bine sa-si creeze o pagina de companie si sa devina “placuta” inainte de a deveni “prieten” cu un utilizator.

“O regula de aur care ar trebui sa ne guverneze in social media este aceea a autenticitatii. Acest soi de comunicare implica un contact aparte si extrem de calitativ cu interlocutorii, iar tentativele de «frauda» sunt rapid adulmecate si repudiate”, spune Hortensia Nastase, managing director Lowe PR.

Unele agentii de PR au inceput sa-si creeze departamente dedicate social media (de exemplu Ogilvy si Pi2 PR; Lowe are un om dedicat; 2activePR pregateste acum lansarea unui departament). Altele considera ca nu ar fi o miscare inspirata. “Atunci cand ai un departament specializat, mai ales daca piata nu e matura, exista intotdeauna suspiciunea clientului (uneori justificata) ca ii propui un proiect sau un program de dragul de a da ceva de lucru departamentului tau specializat”, spune Sorana Savu de la Premium Communication.

Atunci cand vine vorba de bugetele alocate social media, agentiile recunosc la unison ca sunt mici comparativ cu cele pentru servicii traditionale de comunicare. Cu toate acestea, cresc exponential, de la o luna la alta. Clientii Rogalski Grigoriu au investit cu 200% mai mult pentru actiuni in social media anul acesta fata de perioada similara a anului trecut. Si, asa cum spun comunicatorii, acesta este abia inceputul.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri