Prima intalnire cu Internetul = dragoste la prima vedere?

Prima intalnire cu Internetul = dragoste la prima vedere?A lucrat in domeniul serviciilor de consultanta si expertiza tehnica, are 62 de ani si este in prezent pensionar. “A patruns in lumea cea buna”, asa cum ii place sa spuna cand vorbeste despre spatiul online, in urma cu 4 ani, cand lucra pentru o firma care presta si servicii de Internet. Ce face Gheorghe Popa pe Internet? Studiaza legislatia, se informeaza pe site-uri referitoare la activitatea sa, citeste presa (pe care uneori o si comenteaza online). “Imi dau cu parerea ca orice roman care se pricepe la fotbal, agricultura si la politica”, completeaza Gheorghe Popa (foto).

“In 1999 am cumparat un curs prin corespondenta, de la Eurocor, pe care l-am terminat cu coronita (asa zicea profesorul meu invizibil), mi-a dat o diploma pe care am anexat-o la CV si printre documentele de activitate ale firmei mele. In timp am inceput sa butonez din ce in ce mai bine, am intrat peste tot unde mi s-a parut interesant. Handicapul a fost ca nu stiu limba engleza, desi ma descurc cu dictionarul in orice text tehnic. Am incercat sa invat de mai multe ori, fara a se prinde de mine. De ce ? Nu am inclinatie catre limbi straine, desi stiu sute de cuvinte in latina, engleza, franceza, germana si rusa”, povesteste Popa despre primii pasi pe Internet.

De aproximativ o saptamana are cont si in reteaua sociala Facebook. “Am citit undeva ca daca intru in retea, pot mai usor sa-mi fac reclama la blogul meu http://muncaprotejata.wordpress.com”, vine rapid si explicatia sa. Pentru activitatile online aloca zilnic minimum 2 ore si maximum 10-12 ore. Avantajele sunt multiple. “Citesc si ma informez aproape despre orice doresc. Ma simt in legatura cu lumea, pe care nu am cunoscut-o cand eram tanar si i-am simtit lipsa. Este greu de crezut, pentru mine cel putin, ca exista cineva care sa nu fie tentat de Internet”, afirma Gheorghe Popa.

Si Carmen Mazilu, 51 de ani, a descoperit Internetul in urma cu 10 ani, iar mentor i-a fost Cristina, fiica sa. Foloseste zilnic Facebook si viziteaza bloguri, asculta ocazional muzica pe YouTube, in timp ce Twitter ramane un spatiu inca neexplorat.

“Initial a fost relativ simplu. Senzatia este ca acum e un pic mai greu sa «tin pasul», evolutia se produce intr-un ritm alert si daca nu ai suficient timp (cazul meu) esti depasit in scurt timp. Evident ca se poate recupera, dar presupune un mic efort. Problemele cu care ma confrunt sunt legate de lipsa timpului pe care il pot aloca pentru a cunoaste si a aprofunda aspecte tehnice legate de optimizare SEO (pentru site-ul firmei), nici pe Facebook nu ma descurc tocmai bine (deocamdata, sper), iar la Twitter n-am ajuns tocmai din acest motiv. La aproape 51 de ani si cu o activitate care dureaza zilnic 10-12 ore, nu mai ai acelasi vioiciune ca la 20 de ani si nici aceeasi concentrare si parca nici memoria nu mai e aceeasi”, argumenteaza Carmen Mazilu.

In privinta timpului petrecut pe Internet, aceasta sustine ca aloca online-ului intre 6-8 ore pe zi. In cazul sau, digitalul a eliminat faxul in proportie de 98%, corespondenta postala s-a redus cu 70%, iar convorbirile telefonice au scazut semnificativ.

Cum arata dependenta de Internet, dupa 50 de ani

Claudia Florian (50 de ani), de profesie avocat, a inceput sa foloseasca Internetul in urma cu 5 ani, debutand in acest spatiu cu posta electronica si cautarile pe Google. Acum nu isi mai poate “concepe viata” fara aceste preocupari. A fost chiar in “pragul isteriei” cand, din cauza unor probleme tehnice, nu s-a mai putut conecta la Internet tip de 10 zile.

“Folosesc Internetul zilnic pentru a comunica atat cu prietenii, rudele, cat si cu clientii. Primesc contracte atasate la e-mailuri, verific/modific si le retransmit, ceea ce imi usureaza munca si nu mai sunt necesare deplasarile. Ma informez continuu de pe Internet, aflu modificarile legislative in timp real, aflu starea firmelor, verific parerile altora de pe bloguri, imi culeg datele despre calatorii, fac rezervari, platesc servicii on-line, imi imbogatesc cultura generala”, declara Claudia Florian.

Utilizeaza retelele sociale Facebook si Netlog si comunica prin Skype si Yahoo! Messenger. Spune insa ca nu are suficient timp pentru “socializare informatica”. “Si ma enerveaza in retelele de socializare toate cauzele virtuale la care se inscriu buluc unii care in viata reala nu pun o sticla de plastic intr-un container de reciclare, arunca hartia la gunoiul menajer si nu intind o mana celui de langa ei”, completeaza Florian.

Se amuza acum la amintirea inceputurilor in mediul online, cand totul parea dificil – de la folosirea tastaturii, pana la utilizarea metodelor de cautare avansate sau citirea mesajelor. Acum i se pare “haios si revigorant” ca dupa 26 de ani de casatorie sa ii poata posta sotului pe peretele de Facebook un La multi ani! sau sa ii faca “invitatii romantice”.

Petru Scanteie (58 de ani), tehnician dentar, a inceput sa navigheze pe Internet in urma cu 12 ani, alaturi de fiicele sale, pe vremea cand le achizitionase un calculator care sa le ajute in activitatea scolara.

De regula foloseste Internetul pentru a citi presa, a asculta muzica, respectiv pentru a viziona filme si pentru a pastra legatura cu diferite cunostinte. Cea mai recenta “achizitie” este contul realizat in reteaua Facebook, pe care spune ca si l-a facut atat in interes personal, cat si profesional.

Aloca Internetului aproximativ 2 ore pe zi. “Este mai rapid si mai comod, insa nu exlud telefonul”, spune Petru Scanteie.

“Cel mai mare avantaj este ca ce poti face cu internetul nu poti face cu nimic altceva. Internetul iti ofera posibilitatea de a afla multe lucruri rapid si fara efort prea mare. Tot ce ma intereseaza se afla la un click distanta. Cred ca internetul a inlocuit deja scrisoarea, iar uneori telefonul, cinematograful, teatrul, cartea”, adauga Scanteie.

53.000 de conturi Facebook cu o varsta de peste 50 de ani

53.000 de conturi Facebook cu o varsta de peste 50 de aniMajoritatea utilizatorilor Facebook sunt din segmentul 20 – 35 ani, adica aproximativ 64% din cei 1.500.000 de useri activi prezenti pe reteaua sociala, spune Laurentiu Pop (foto), deputy managing director al Httpool Romania, agentia de publicitate interactiva care vinde publicitate pentru Facebook pe piata locala.

“Acest lucru face ca advertiserii care folosesc Facebook sa isi doreasca sa atinga cat mai multi useri din segmentul mentionat. Insa, datorita modalitatilor de targetare per sex si varsta am derulat campanii pentru orice target: de la tineri sub 18 ani care au fost invitati sa raspunda la chestionare online pana la tineri de varsta a doua din Cluj care au fost invitati la piese de teatru”, afirma Pop. Cat te costa o campanie medie pe Facebook?

Potrivit lui Cristian Manafu, consultant Prodigy, persoanele cu varsta peste 50 de ani care sunt prezente pe Facebook reprezinta sub 3% din public, in timp ce pe HI5 sunt si mai putine – 1,87%. Pe TPU.ro doar 4,5% din utilizatori au varsta peste 50 de ani, in timp ce Neogen atinge cel mai mare procent – in jur de 8%.

Interesanta poate parea si distributia pe sexe. Daca pe Facebook femeile si barbatii peste 50 de ani impart aproape in mod egal platforma, pe TPU 2/3 utilizatori sunt femei, in timp ce pe Neogen 3/4 sunt barbati.

Ce se intampla la nivel mondial? Conform unui studiu realizat de Deloitte in anul 2009 si dat publicitatii la inceputul lui 2010, 73% dintre americanii peste 50 de ani au profil pe Facebook.

De asemenea, una dintre concluziile unui alt raport realizat de eMarketer.com care analizeaza informatii din mai 2009 (Boomers and Social Media) este ca Facebook este reteaua sociala cel mai des utilizata de persoanele peste 50 de ani din Statele Unite. Acesti utilizatori folosesc Facebook pentru a fi la curent cu ce se intampla in lume si pentru a fi conectati cu persoanele importante pentru ei (rude, prieteni, colegi, nepoti, copii).

In opinia lui Silviu Caciur, digital Planner Starcom, in Romania exista doua mari categorii de utilizatori cu varsta peste 50 de ani care detin conturi Facebook: userii upscale ce vad in aceasta retea un instrument care ii ajuta in activitatea zilnica si cei “care invata din mers sau sunt nevoiti de copilul plecat la master in Marea Britanei (de la mobil la mouse, windows, browser, mail, messenger, Facebook – folosit in special pentru lucruri de baza – impartasirea pozelor din vacanta, video sau poate sharing).

Cu lipici la publicitari?

Cu lipici la publicitari?Laurentiu Dumitrescu, managing partner la Digital Star, considera ca utilizatorii de Facebook analizati sunt mai receptivi la publicitatea prin bannere decat un target mai tanar, insa nu sunt foarte atrasi de tot ce inseamna “implicare”. Oficialul Digital Star sustine ca acest public ar putea deveni relevant in mediul online din punct de vedere al publicitatii peste 5 ani.

Relevanta in online a persoanelor peste 50 de ani este determinata de procentul celor care vor adopta acest mediu ca primul sau al doilea canal media, crede Laurentiu Pop.

“Este absolut logic ca atata timp cat potentialii clienti ai produsului tau consuma 80% din timp TV sa mergi pe TV pentru a-I atinge. Din cate stiu eu, pe online sunt sunt aproximativ 10% din total useri utilizatori cu varsta de peste 50 de ani. Astfel ca pentru acei adververtiseri care vor saatinga 500.000+ useri din targetul 50+, Internetulreprezinta un mediu in care ii pot targeta doar peacesti indivizi”, declara Pop.

Cum reactioneaza acesti utilizatori la publicitate? “Daca generatia 2000 face slalom printre ele ( pentru ca au crescut printre site-uri pline de bannere ), userii de peste 50 de ani sunt enervati, agasati pana scapa de acest inconvenient. Metode de interactiune exista cu site-ul, de la click pe X-ul magic la consum de content (comment-uri, like-uri, sharing, messenger)”, raspunde Silviu Caciur.

In tari precum Germania si Olanda au fost dezvoltate website-uri speciale precum Plusonline.nl, Seniorweb.nl, Feierabend.de, Platinnetz.de, care sunt dedicate exclusiv utilizatorilor online peste 50 de ani. Aceste website-uri urmeaza niste caracteristici speciale ale audientei: fonturi marite pentru o parcurgere mai facila a informatiei, accent pus pe vizualuri, accesibilitate crescuta, aplicatii usor de folosit si contin informatii despre sanatate, petrecerea timpului liber, asistenta sociala, calatorii.

“Timpul si poate experimentele de succes din tarile vest europene ne vor spune daca pentru «seniori» ar functiona mai bine o retea speciala, dedicata, asa cum fac site-urile de mai sus”, spune Cristian Manafu (foto).

Acesta crede “intr-o retea locala dedicata”, in conditiile in care, pe plan local, segmentul nu este unul “cosmopolit, fluent in limbi de circulatie internationala si nici nu aspira la cunoasterea lumii inconjuratoare”.

“Totul va tine de educatia segmentului in materie de Internet si de puterea lor de cumparare, ceea ce e relevant pentru advertiseri. Cred ca cel mai distractiv ar fi sa vedem o retea sustinuta de un producator de bere. Parca si vad «Prietenii de pe SeniorBook stiu de ce!», scris mare in header!”, conchide Manafu.