Profesorii: Studentii sunt influentati de perceptia lor despre profesie
Angajatorii: Nu avem nevoie de jurnalisti mai multi, ci mai buni
1 / 3

Profesorii: Studentii sunt influentati de perceptia lor despre profesie

Andrei Lupu are 19 ani si de la toamna va fi student in anul intai la comunicare, la Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative (SNSPA). Ii place sa scrie, sa citeasca “presa buna” si sa urmareasca programele de stiri. In liceu a facut impreuna cu niste prieteni o revista de cultura urbana la Bacau. Gasisera chiar si sponsori, insa a venit criza si sponsorii s-au retras. Asa ca au tiparit-o in alb-negru si au distribuit-o prin scoala. Acum se va muta la Bucuresti ca sa lucreze in jurnalism sau in publicitate.

Andrei s-a numarat printre cele cateva sute de studenti care au dat admiterea vara aceasta la Facultatea de Comunicare si Relatii Publice a SNSPA si printre cei peste 1000 care s-au inscris la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Universitatea din Bucuresti. (A ramas la SNSPA pentru ca intrase la buget si pentru ca i s-a spus ca e o facultate mai tanara, cu profesori mai ancorati in piata). Ei sunt, alaturi de studentii de la peste 30 de facultati de comunicare din tara, viitorii profesionisti care, peste doi-trei ani, vor incerca sa-si gaseasca loc intr-o piata a carei forta de munca a fost puternic afectata de criza financiara.

Potrivit unei estimari a Mediasind, in ultimii doi ani aproximativ 6.000 de jurnalisti si-au pierdut locul de munca, atinsi de inchiderile de publicatii si de restructurarile trusturilor de presa. Agentiile de PR si cele de publicitate si-au redus si ele numarul de angajati, din cauza scaderii bugetelor investite in comunicare de marile companii. In aceste conditii, de ce incearca tinerii sa intre intr-o piata care s-a descotorisit recent de o buna parte din oamenii sai?

Alegerile studentilor nu sunt influentate de criza, ci de imaginea pe care o au despre profesie, spune Mihai Coman (foto), decan al Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii (FJSC). “Studentii, cand vin in anul intai, toti vor sa faca publicitate sau televiziune. Pentru asta de vina sunt doi buni prieteni ai mei, Andreea Esca si Andi Moisescu. Esca n-are nici o vina, doar ca a creat imaginea de vedeta in domeniul stirilor. Andi Moisescu, prin emisiunile lui, a creat impresia ca publicitatea inseamna sa bei o bere cu doi prieteni, sa astepti sa-ti pice ideea ca marul in capul lui Newton”.

Insa in cateva semestre, atat profesorii cat si piata muncii ar trebui sa ii aduca pe studenti cu picioarele pe pamant. Pe langa faptul ca cele mai multe dintre companiile de media si comunicare si-au inghetat angajarile, ele au devenit in ultima vreme reticente si la a lua studenti in practica, spune Remus Pricopie, decan al facultatii de Comunicare din cadrul SNSPA.

Pricopie sustine ca, spre deosebire de jurnalism, unde locurile de munca sunt limitate la trusturile de presa, absolventii de comunicare au mai multe variante sa se angajeze. “Am absolventi care lucreaza la Asociatia Producatorilor de Lapte, altii care lucreaza la Comisia Europeana. Pe zona de comunicare e adevarat, nu este momentul cel mai potrivit pentru angajari, dar eu sunt optimist”, spune profesorul.

Andrei Lupu se numara printre tinerii constienti de situatia din piata de media. Stie ca s-au inchis publicatii si ca s-au concediat oameni. Citeste presa si mai vorbeste si cu sora lui, absolventa de jurnalism, care lucreaza la Bucuresti in presa si in PR.

“Mi se pare foarte greu sa te angajezi. La FJSC sunt 200 si ceva de studenti doar in anul asta. Unde sa se angajeze 200 de jurnalisti si viitori publicitari cand se dau oameni afara? E putin ironic ca eu spun chestiile astea si sunt student la comunicare”, spune Andrei. Pana la urma, trebuie sa ai noroc si sa fii bun. Dar nici asta nu e o conditie necesara si suficienta. “Esti bun, dar companiile astea cum fac diferenta intre tineri? Daca din 200 de jurnalisti 20 sunt buni, unde ii angajeaza? Adica nu ai certitudinea ca peste doi ani o sa-ti gasesti job”.

Citeste in slide-ul urmator ce spun managerii din companiile de media despre tinerii din comunicare

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri