Dealul cu FunDeal
Feeling-ul pentru Romania trebuie sa fie pozitiv. Asta e momentul de investit
Televiziunea poate fi matematica, politica sau arta
1 / 4

Dealul cu FunDeal

Roberto Lazarov, fiul cunoscutului producator de televiziune Valeriu Lazarov, a devenit de cateva luni antreprenor full time in Romania. A lansat in septembrie site-ul de reduceri si cupoane FunDeal si are alte doua proiecte online planificate pentru vara lui 2011. Spera sa anunte curand primele companii spaniole, italiene si portugheze care vor intra in Romania prin buticul sau de fuziuni si achizitii, FGB Asesores, si sa primeasca actele pentru a-si lansa proiectele de energie fotovoltaica in Romania si Grecia.

Pana acum, lucrurile au mers mai bine decat se astepta. “FunDeal s-a lansat in septembrie si, sincer sa fiu, am fost incredibil de surprins cu cat de bine a mers. Stiam ca o sa fie un business interesant, dar a fost acceptat foarte repede”, spune Lazarov. Modelul de business, foarte popular in ultimii ani in intreaga lume, presupune ca site-ul sa publice in fiecare zi o oferta cu reduceri mari, de pana la 90%, pentru servicii ale saloanelor de infrumusetare, bilete la cinema, restaurante sau reduceri la branduri de imbracaminte sau bijuterii. Oferta se activeaza dupa ce un numar de utilizatori prestabilit cumpara cuponul, pe care il pot folosi pe baza de rezervare intr-o anumita perioada de timp. Pe piata romaneasca functioneaza dupa acest model site-uri precum GoldenDeals, Kuponiada, Zumzi si e-redus.

Oferta de lansare a FunDeal a fost un bilet la cinematograful Movieplex, plus popcorn, la un leu. S-au cumparat 11.700 de vouchere. Proiectul a atras rapid atentia a patru potentiali investitori, spune Lazarov: un fond de investitii american, o companie chineza, una israeliana si una germana.

FunDeal face parte din grupul Kolektiva, care detine site-uri similare in Croatia, Bulgaria, Serbia si Slovenia, urmand sa se extinda si in Macedonia in 15 decembrie. Toate proiectele au fost fondate de Roberto Lazarov impreuna cu doi investitori europeni: Stefan Glaenzer, cel care a pus bazele serviciului muzical global last.fm, si Michael Brehm, fondatorul celei mai mari retele sociale din Germania, studiVZ.net

Pana la urma, in actionariatul grupului a intrat reteaua germana Rebate Networks, care detine site-uri de cupoane in 29 de tari de pe trei continente, si in dezvoltarea careia sunt implicati aceiasi Glaenzer si Brehm.

Roberto Lazarov nu inainteaza o cifra a tranzactiei: “A fost un deal diferit pentru fiecare tara. E o structura complicata”. Cert e ca intrarea Rebate Networks in actionariatul FunDeal va presupune investitii de cel putin 1 milion de euro anul viitor, aditionale bugetului pentru lansare, care a fost de 500.000 de euro.

“Acesta nu e un business de low investment. Si asta e una dintre greselile care se vad de la inceput: ai un business, il pui in Internet si gata, creste singur, daca ai doi-trei oameni buni, merge. Noi suntem in momentul de fata deja 14 persoane, inca angajam, pana la sfarsitul anului vom fi 26”, spune Lazarov. “Clientul devine din ce in ce mai scump, in fiecare zi costul de achizitie a unui client nou creste si o sa vina un moment in care e prea scump pentru orice competitor fara un buget foarte mare sa mentina clientii”.

In afara de un buget solid de investitii, afilierea la Rebate Networks presupune si accesul la software specializat si schimburi de experienta cu antreprenorii din alte tari.

Segmentul pe care activeaza FunDeal se anunta tot mai aglomerat si mai interesant pentru companiile mari din strainatate. Lazarov crede ca o parte dintre proiectele mici, care nu vor beneficia de investitii puternice sau suportul unui grup mare, se vor inchide in urmatoarele luni. Cu toate astea, e semn bun. “In 2010, cand toata lumea zice ca nu merge nimic, ca totul e in scadere, vedem o mica piata, un mic business, o nisa in care exista o crestere puternica”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri