2010, dintr-o privire

2010, dintr-o privireAnul trecut, reteaua de socializare Facebook a avut o evolutie fulminanta, afirmatie intarita de cifre – daca la inceputul lui 2010 existau 500.000 de utilizatori romani, la finalul anului erau 2,2 milioane de conturi deschise pe plan local. La nivel mondial, pentru Facebook 2010 a fost anul in care a trecut de pragul de 500 de milioane de utilizatori si in care si-a anuntat ambitia de a ajunge la 1 miliard de conturi cat mai curand posibil.

Probabil impresionati de ascensiunea Facebook, Google si Yahoo si-au reiterat intentiile de crestere pe piata locala. Google a deschis deja un birou local in urma cu cateva luni, iar de la Yahoo! asteptam versiunea in limba romana a celebrului portal.

Pe de alta parte, desi Twitter a crescut destul de mult in lume, iar pe plan local aproape si-a dublat numarul de utilizatori, ramane in continuare un serviciu cu o nisa foarte ingusta in Romania.

Groupon, serviciul ce ofera produse si servicii cu mari reduceri pentru grupuri de cumparatori, se bucura de statutul de "start-up-ul online cu cea mai rapida crestere din istorie" si de renumele de a fi refuzat oferta de cumpararea din partea Google, estimata la 5-6 miliarde de dolari. Groupon a intrat in Romania in noiembrie avand de infruntat 29 de "clone" ale acestui model de business, spune Cristian Manafu, managing partner Evensys.

“Cred ca cele mai important moment a fost trecerea Facebook de 2 milioane de utilizatori in Romania si de jumatate de milliard in lume. Si Groupon – nu neaparat social media insa si el probabil un moment esential pentru 2010. In rest, in tara, nu cred ca avem decat involutii, blogging-ul a intrat intr-un mainstream provincial cu bugete penibile, Twitter este in continuare subutilizat, forumurile raman, din lipsa de echipe de marketing inteligente, niste simple spatii aride de «white noise» pentru advertiseri”, adauga Bogdana Butnar, head of new business si digital in cadrul Headvertising.

La randul sau, Calin Rotarus, managing director al ARBOinteractive, regia care gestioneaza, pe plan local, spatiul publicitar in reteaua de socializare Hi5, subliniaza ca tendinte importante in 2010 pozitionarea si targetarea in social media. “In cadrul fenomenului fiecare participant si-a definit pozitionarea si implicit targetul. Febra retelelor sociale se va transforma in cotidian, atat din partea utilizatorilor, cat si din partea advertiserilor”, explica Rotarus.

Brandurile, apetit ridicat pentru social media

Brandurile, apetit ridicat pentru social mediaUna dintre tendintele importante in social media in 2010 a fost reprezentata de intrarea mai multor companii via Facebook. “Daca in anii trecuti am vazut putine bloguri de companie sau conturi de Twitter foarte active pentru brand-uri, in 2010, am intalnit foarte multe afaceri care s-au imprietenit cu Facebook si au inceput sa il foloseasca destul de intens”, spune Cristian Manafu.

De asemenea, companiile au inceput sa angajeze oameni cu experienta in social media sau sa investeasca in pregatirea angajatilor, un exemplu in acest sens fiind BCR, care are un specialist in acest domeniu.

Totodata, timpul petrecut in social media, in principal in retelele sociale, a crescut in 2010. Un studiu TNS arata ca in septembrie 2010, la nivel global, utilizatorii de Internet petreceau in jur de 4,6 ore pe saptamana pe retelele sociale si 4,4 ore pentru a citi si scrie e-mail-uri.

Pe de alta parte, la nivel international au aparut mai multe instrumente de monitorizare si masurare a prezentei brandurilor in social media. “In Romania cel mai interesant lucru in 2010 a fost apetitul cu care brandurile s-au aruncat pe Facebook. Au aparut sute de pagini de companie si de brand aproape peste noapte, majoritatea fara o strategie desteapta in spate. Daca e sa numar blogurile, microblog-urile si forumurile in social media (ceea ce eu as face) cred ca in 2010 am vazut pierderea apetitului advertiserilor pentru investitia in blogging, cu putine exceptii notabile din randul putinilor bloggeri A-list, si de asemenea inceperea declinului Twitter precum si continua indiferenta a brandurilor fata de forumuri, acolo unde zilnic se petrec mai multe interactiuni decat in multe alte locatii pe Internet”, explica Bogdana Butnar.

Chiar daca 2011 va fi la inceput marcat de “Facebook mania”, cu timpul insa oamenii vor incepe, ca si in cazul altor medii sociale, sa isi puna intrebari referitoare la ROI si strategie, ceea ce va duce la o filtrare a prezentei in social media.

“Nu imi dau seama daca vom vedea vreun fel de concurenta pentru Facebook de la Hi5 sau retele locale gen TPU. Probabil ca nu. Important este ca odata trecuta perioada de «iubire oarba» companiile vor evalua ce au de castigat din retele sociale si isi vor modifica atitudinea in consecinta. Asa s-a intamplat si cu blogurile si cu Twitter”, completeaza Butnar.

Urmatorul pas

Urmatorul pasCristian Manafu, Evensys: Tendintele din 2011 sunt cumva legate de momentele si star-urile din 2010 si vor avea legatura cu vanzarile.

- Comertul online va ajunge si pe retelele sociale, iar aici Facebook va fi star-ul. In Romania avem deja un "fshop" deschis de Kaspersky.
- Fenomenul Groupon va fi sustinut de site-urile de cumparaturi private, gen Gilt (leader mondial) sau Fashion Days (jucator local).
- Serviciile bazate pe geolocalizare vor fi completate si stimulate de aparitia ofertelor pentru utilizatori. Facebook Deals va avea un cuvant greu de spus.
- Facebook va impulsiona ideea de a tranzactiona in interiorul ecosistemului sau cu moneda virtuala Facebook Credits, sustinand si mai mult acest trend facut celebru de Second Life si jocurile online.
- Companiile se vor gandi la programe de fidelizare in social media, activand comunitati si pe fanii infocati ai brandurilor.

Bogdana Butnar, Headvertising: Greu de proiectat care vor fi tendintele acestui an in social media avand in vedere ca nu stim ce modificari mai planuieste Facebook sau daca Twitter va lansa pe bune un sistem viabil de in-Twitter advertising.

- Aplicatii mult mai complexe si, sper eu, legate direct de procesul de vanzare sau operational al companiei care le produce
- In-game advertising pentru social games ca Farmville sau CityVille
- Social buying integrat in retele sociale – Facebook Deals, sau sisteme similare desi nu inteleg cum o sa faca deployment (implementare) in toata lumea.

Calin Rotarus, ARBOinteractive:

- Pozitionare
- Diversificare
- Integrare
- Deschidere catre comunicarea comerciala