Calin Rotarus: Puteai sa fii platit ca sa citesti e-mail-uri

Calin Rotarus: Puteai sa fii platit ca sa citesti e-mail-uriCalin Rotarus, director general al ARBOinteractive, a aflat pentru prima oara despre publicitatea online prin 1996-1997, pe vremea cand lucra la un studiou de productie video ca editor/post-production manager. Datorita speficului job-ului avea perioade “infernal de aglomerate”, dar si momente cand avea timp sa “citeasca Internetul”. Atunci a descoperit un forum – Internetul pentru afaceri.

“M-am inscris si eu, curios din fire, si primul lucru pe care l-am aflat a fost ca poti fi platit ca sa citesti mail-uri… trebuia doar sa completezi un formular, ceea ce am si facut…urmarea o banuiti. Oricum, tin minte ca era un entuziasm frumos acolo, lucru care ma bucur sa constat ca inca exista in randul oamenilor implicati in online”, isi aminteste Calin Rotarus.

Senzatia de atunci era ca “e o smecherie la mijloc si ca anumiti indivizi s-au prinsa de unele chestii devreme, profita de credulitatea unor advertiseri amagiti de noutatea Internetului si daca esti mai destept cu cinci minute poti sa profiti si tu”, explica Rotarus.

Publicitatea online de atunci gravita in jurul unor “haiduci”, mai mult sau mai putin idealisti, mai mult sau mai putin interesati sa obtina un profit rapid, in general oameni charismatici, dispusi sa depuna eforturi mari pentru a porni lucrurile. “Acum e vorba de oameni care isi cauta o meserie de viitor, mai mult sau mai putin ca oricare alta. Totusi nivelul de entuziasm din industrie este semnificativ mai ridicat decat in petrol sau administratie”, crede Calin Rotarus.

Vlad Popa: Dacia - Renault, 2004

Vlad Popa: Dacia - Renault, 2004Pentru Vlad Popa, director executiv al publisher-ului InternetCorp., prima campanie online este legata de numele Dacia. Se intampla in iulie 2004. Era proaspat angajat al Media Direction pe postul de Internet media buyer.

Campania era un proiect simplu, partea de online era integrata in mixul de media, creatia era derivata din print si se folosea doar un leaderboard (n.r. unul dintre cele mai vizibile bannere online).

Singura estimare se putea face pe rata de click, accentul era pe imagine, site-urile de produs nu erau prea bine puse la punct si nu se putea urmari activitatea utilizatorilor in site, noteaza CEO-ul InternetCorp. cateva din minusurile proiectului.

“Campania era si este un exemplu clasic de campanie de imagine in sistem CPM (n.r. pretul practicat de un site web pentru afisarea unui banner de 1.000 de ori). Din pacate, nici acum nu sunt foarte bine evaluate rezultatele, in primul rand din cauza unei lipse de transparenta intre client si agentia de media”, crede Popa.

Principala diferenta intre “acum” si “atunci” in publicitatea online se rezuma la capitolul resurse datortita cresterii pietei. Astfel, agentiile au inceput sa investeasca in formarea profesionala a angajatilor si exista din ce in ce mai multe studii care sunt folosite in planificarea campaniilor.

In plus, daca in 2004 existau in aceasta industrie 4-5 jucatori, odata cu aparitia numelor internationale, s-a ajuns la 30-40 in 2010. De asemenea, exista din ce in ce mai multi clienti – pe langa segmentele telecom, auto si financiar-bancar (cele mai mari si in urma cu 5 ani) incepe sa isi faca simtita prezenta si industria bunurilor de larg consum, iar segmentul de imobiliare s-a redus semnificativ.

“Piata este mai transparenta, dar inca mai e mult pana la maturizarea pietei”, considera Vlad Popa.

Dragos Stanca: Clujeanul.ro, in 1999

Dragos Stanca: Clujeanul.ro, in 1999Primul proiect online lansat de Dragos Stanca, managing partner Q2M si co-fondator al Publyo, a fost Clujeanul.ro, in prezent parte din Gandul.info. In urma cu aproximativ 12 ani ocupa functia de redactor-sef la primul ziar local lansat de MediaPro, un proiect la care a lucrat alaturi de Catalin Tolontan, “in perioada inca boema a presei si in Evul Mediu al industriei online”.

“Pe atunci un site de continut de succes avea 1.000 de vizitatori sau vizite – nu mai retin exact. Mi se pare amuzant, mai ales ca e inca online: http://old.clujeanul.ro/”, spune Dragos Stanca.

Intrucat publicitatea online era un domeniu putin cunoscut la momentul respectiv, insa in crestere, pana in 2006 Stanca s-a ocupat in permanenta de print si online. "Online-ul este inca un mediu perceput ca fiind nou/trendy/cool. Deci, oarecum, si oamenii care activeaza in industria asta sunt la fel. Cu unele exceptii, evident", declara Dragos Stanca.

Marius Pahomi: Bloombiz.ro

Marius Pahomi: Bloombiz.roBloombiz.ro a fost primul proiect la care a lucrat in calitate de project manager Marius Pahomi, in prezent head of MEC Interaction. In urma cu opt ani era singurul portal de business din Romania. Ideea proiectului era agregarea de continut pe zona de business atat pe plan local, cat si international.

“La prima ora a zilei, newsletter-ul BloomBiz.ro venea cu cele mai importante subiecte de business ale zilei iar apoi s-a pus la punct un sistem de alerte pe e-mail in timp real. Desi era conceput initial ca fiind un agregator de continut, am facut primii pasi importanti pentru o publicatie online la acea vreme prin angajarea unui consultant editorial de calibru”, explica Pahomi.

“Am intrat in publicitatea online din pura intamplare pentru ca atunci nici nu stiam ce inseamna. Am fost ca sa zic asa omul potrivit la momentul potrivit, am realizat potentialul enorm si am anticipat explozia acestui domeniu. Astazi Internetul s-a democratizat, informatia este la indemana oricui iar social media permite oricui sa se faca remarcat. Cred ca online-ul este una dintre cele mai competitive si mai atractive industrii pentru cei tineri”, completeaza acesta.


Laurentiu Pop: Unii clienti faceau confuzii intre online si outdoor

Laurentiu Pop: Unii clienti faceau confuzii intre online si outdoorUn proiect online in 2004 reprezenta orice buget pe care reuseau sa il desprinda din mediile clasice (TV, radio, presa), spune Laurentiu Pop, deputy managing director Httpool, care ocupa la momentul respectiv functia de junior sales in ARBOmedia.

“Imi aduc aminte cu mare placere de primele discutii pe care le-am avut cu Doru Panaitescu si Calin Rotarus, legate de faptul ca «e timpul sa educam oamenii despre online». Cu acest scop am participat impreuna cu echipa de atunci a ARBOmedia, departamentul online, la un proces de educare a agentiilor, clientilor si publisherilor”, povesteste Pop.

La vremea respectiva, ARBOmedia realiza singurul studio socio-demografic al unor site-uri, disponibil in Romania, care cuprindea date primare cum ar fi impartirea pe grupe de varsta, sex, ocupatie si bunuri pe care le aveau utilizatori in gospodarie. “Studiul era o brosura A5 astfel ca la fiecare prezentare de vanzari mergeam cu brosura si print-ul rate card-ului. In felul acesta clientii erau deschisi sa primeasca informatii noi si primeau ceva tangibil”, declara Laurentiu Pop.

Cel mai interesant era contactul cu clientii directi, care auzisera ca se pot face lucruri pe Internet, dar nu stiau exact ce. Apareau situatii hilare. “Unii dintre ei faceau confuzii intre online si outdoor, cand le spuneai ca trebuie sa iti dea un banner pe care il pui pe site, altii vroiau sa plateasca cash si veneau cu banii in buzunar la intalniri. Dar totul se termina cu bine si acei clienti care testau online-ul, reveneau si cereau tot mai mult: mai multe afisari, mai multe site-uri, mai multe date, mai multe modalitati de promovare”, explica Pop.

De cele mai multe ori publicitatea online din 2003-2004 insemna un banner simplu, colorat si cateva site-uri pe care se putea face publicitate, iar numarul agentiilor si al regiilor care administrau spatiul de publicitate de pe site-uri era foarte redus.

Astazi exista cel putin cinci moduri prin care poti sa activezi o campanie online si numarate formate de bannere si moduri de personalizare a acestora. Sunt 30-40 de furnizori de spatii media online si o serie intreaga de agentii care pot ajuta clientii in desfasurarea unei campanii online: campanii de research, strategie web, webdesign, media buying; exista solutii de servire si monitorizare externa a campaniilor; sunt companii specializate pe social-media si companii specializate pe search.

“Tanarul de atunci intra timid in zona de online, fara asteptari si cu multe intrebari. Tanarul de azi stie ce este internetul si il manuieste deja destul de bine, prin urmare paseste increzator in domeniu, cu asteptari de dezvoltare rapida”, crede Laurentiu Pop.

Cristian Costache: Divertis.ro, unul din primele site-uri din Romania

Cristian Costache: Divertis.ro, unul din primele site-uri din RomaniaCristian Costache, head of digital media in cadrul Aegis Media, era in urma cu zece ani “entuziast online”, un fel de promotor al ideilor legate de ceea ce inseamna acum Internet. Avea compania sa, insa proiectul de care s-a ocupat, unul dintre primele site-uri din Romania, a fost unul in care s-a implicat din pura pasiune si respect fata de niste persoane foarte dragi, isi aminteste Costache.

“Au fost doua proiecte pe care le-am derulat in paralel in 2001. Unul din ele se numeste Divertis.ro si cum spuneam, a fost printre primele site-uri din Romania. Dar degeaba exista daca nu il gasea nimeni. Pe vremea aceea SEO era o notiune care inca nu se inventase. Bani de promovare nu existau, costurile de gazduire erau destul de mari si noi aveam nevoie de spatiu mult, iar numarul advertiserilor care sa aloce bugete online se numara pe degete ca sa nu mai zicem de valoarea acestor bugete care intr-un an era cam cat e acum 1 campanie de 1-2 luni”, explica Cristian Costache.

A fost perioada in care a invatat ca un banner static (gif) are o rata de click mult mai mare decat ‘o frumoasa animatie in flash” si, daca are si un buton/mesaj cu «click aici», rata de click creste destul de mult, detaliaza Costache.

Pe atunci lucrurile erau atat de noi si de frumoase incat nu avea cu ce sa compare proiectul, iar succesul lui se masura de multe ori in numarul de email-uri pe care le primea de la fanii Divertis si care cereau mai multe poze si materiale audio cu Divertis (video inca nu se inventase). “Ne uitam la Trafic.ro si ne bucuram cum ne mai crestea traficul la site. Am avut noroc ca multi fani Divertis erau in America unde Internetul nu era doar un vis frumos si ei ne-au ajutat sa crestem traficul site-ului”, spune Cristian Costache.

Ulterior, la sfarsitul materialelor TV cu Divertis a fost adaugat un mic scris cu www.divertis.ro, care a aparut si pe casetele audio si afisele pentru spectacolele trupei.

“Cum advetiserii care aveau bani de alocat pt online nu erau nici pe departe specialisti, conta parerea unui numar de oameni pe care, acum cand ma gandesc, ii pot numara pe degetele de la o mana (si imi mai raman niste degete goale). Oricum, si acum ma uit cu bucurie la cele 2 premii primite la Internetics in 2002 deci si acum mi se pare la fel de frumos proiectul”, afirma Costache.

Desi nu exista o reteta scrisa a publicitatii online, reprezentantul Aegia Media considera esential studiul campaniilor de comunicare de succes ale anumitor branduri. “Sustin ideea ca studiile de caz ale proiectelor de succes din Romania sau de pretutindeni prezentate regulat clientilor de advertising pot schimba piata de online din Romania”, conchide Cristian Costache.

Iuliana Stere: Mix de online si offline in 2004

Iuliana Stere: Mix de online si offline in 2004La 29 de ani, Iuliana Stere este in prezent digital media manager Initiative. Primul proiect online la care a contribuit a fost organizarea unui eveniment online si offline pentru utilizatorii unui site din cadrul Neogen. Se intampla undeva in 2004 si ocupa functia de PR executive. [Cititi si Cine sunt femeile din online-ul romanesc]

Proiectul reprezenta un concurs intre utilizatori bazat pe voturile si comentariile publicului si se finaliza cu un eveniment-concurs intr-un club din Bucuresti, la care participau diversi sponsori si televiziuni.

“La momentul respectiv am fost surprinsa in primul rand de numarul celor activi in concurs (concurenti si votanti) din numarul de utilizatori activi ai site-ului. Acum daca ma uit in urma, imi dau seama ca trebuiau analizate si multe alte lucruri post-event, de exemplu cresterea numarului mediu de actiuni pe site in perioada urmatoare concursului, PR-ul generat, procentul de useri reactivati in perioada concursului. Dar pentru cele 2-3 luni de experienta acumulate pana in acel moment, a fost un proiect provocator”, isi aminteste Iuliana Stere.

Privind in urma, aceasta declara ca exista o diferenta semnificativa intre proiectele pe care le desfasura in urma cu sapte ani si cele actuale, oferind ca exemplu relansarea Kinder Surprise in Romania in toamna lui 2010.

“Cred ca este evident pentru toata lumea faptul ca acum online-ul nu mai este un «nice-to-have» in planurile de media sau in activitatile de comunicare ale advertiserilor. In plus, in urma cu cativa ani, bugetele de care vorbeam erau derizorii. In continuare online-ul are o cota mica din bugetele de publicitate, dar continua sa creasca promitator si suntem increzatori ca anul acesta va depasi publicitatea in print”, spune Stere.


Cristi Parvan si Sony, in 2003

Cristi Parvan si Sony, in 2003Prima campanie online realizata de Cristi Parvan, fondatorul firmei de cercetare Media Target Group, a fost pentru Sony, in 2003. “Eram deja si «om de online» desigur part-time pe langa jobul de research. Part-time insemna vinerea seara spre disperarea furnizorilor”, povesteste Cristi Parvan.

Campania a fost realizata pentru un CD de masina cu un ecran pe care puteai sa pui poze. “Venise din retea o macheta de presa cu un Spiderman care anunta marea inovatie tehnologica. Bugetul era insa relativ mic pentru ca pe piata asta se cautau fete detasabile la CD-urile de masina si mai putin customizarea. Din targetare in targetare am ajuns la varianta sa folosim bugetul majoritar online in ideea ca acolo gasim oameni interesati de noul gadget. A iesit un overlayer cu Spiderman insotit de zgomot de sticla sparta de care inca mai gasesc oameni care-si aduc aminte desi nu cred sa fi stiut vreodata ce produs promova”, explica Parvan.

Principala ingrijoare la momentul respectiv era legata de faptul ca produsul nu era inteles, desi campania era vizibila. Acum, Cristi Parvan catalogheaza acel proiect drept “un cosmar”, fiind convins ca si in 2003 ar fi putut gasi alte canale de promovare si mesaje mai putin intruzive.

Daca la momentul respectiv existau oameni care veneau spre online, avand doar experienta in mediul offline, in prezent lucrurile stau cu totul altfel: oamenii au deja multa experienta online, fie si numai in calitatea de utilizator.

“Diferenta e ca acum exista o istorie, iar atunci nu exista decat cel mult un viitor, acum exista o piata si atunci nu exista, acum exista modalitati de expunere care atunci nu existau, acum exista mii de site-uri cu oferta de expunere atunci aveam 50 cu toate, acum exista utilizatori mult mai multi, mult mai variati si mult mai pretentiosi”, considera Parvan.

Cosmin Nastasa: Ceva exotic prima campanie online a unui brand auto international

In urma cu sapte ani, in timp ce lucra ca media planner TV in cadrul Universal McCann, Cosmin Nastasa, in prezent media director iLeo, a dezvoltat o campanie online a unui brand auto international.

“Am pornit pe ideea de a face ceva «exotic» si campania «invata» pe drum. Din cate-mi amintesc, brief-ul era lansarea unui model nou, cu design avantgardist, destinat unui target ceva mai tanar. Iar solutia propusa a fost o campanie de imagine care continea si niste bannere clasice. Cum adserverele erau rare pe atunci, a fost o provocare sa monitorizam ce faceam. Pe final, rezultate au fost incantatoare si clientul de atunci a hotarat sa continuam cu mediul asta. Cu mintea de acum, mi se pare ca atunci nu am ajuns nici la jumatate din potentialul pe care-l puteam obtine”, explica Nastasa.

Principala diferenta intre tinerii care intrau atunci in publicitatea online si cei care debuteaza acum consta in entuziasm, care are ca principal efect dorinta de intelegere ceva mai profunda a mediului online, considera Cosmin Nastasa.