Lectia 1: Avantajele publicitatii online

Lectia 1: Avantajele publicitatii onlineOnline-ul functioneaza de cele mai multe ori complementar celorlalte medii. Pentru a-l folosi ca mediu unic de comunicare trebuie avut in vedere ca industria si afacerea (brandul) care se comunica sa fie cat mai aproape de formulele de comunicare online si relatia publiciului cu acest produs sa implice cat mai mult acest canal, considera Mugur Patrascu (foto), managing partner iLeo. (blog.ileo.ro)

O parere similara are si Radu Ionescu (raduionescu.ro), managing partner Kinecto, care afirma ca online-ul reprezinta “cea mai buna continuare a experientei unui consumator atins prin ATL sau BTL”. “Evident ca exista si industrii particulare in care online-ul este mai eficient decat alt mediu (vezi turism), la fel cum exista si industrii unde exact opusul este valabil (vezi detergenti)”, spune Ionescu.

Un alt avantaj al mediului online este dat de posibilitatea de a optimiza o campanie in timp ce se desfasoara, nu dupa ce s-a incheiat, considera Adrian Stanescu (vezi profil LinkedIn), country manager Thinkdigital Romania&Moldova.

“Rezultate se pot vedea in timp real si prin urmare deciziile se pot lua pe masura ce campania evolueaza. In legatura cu proiectele online care sunt targetati pe generarea de leaduri, acum se pot masura atat persoanele care au dat click si au ajuns in pagina clientului pentru a-si lasa datele de contact, cat si cei care au fost expusi la mesaj si dupa o perioada de timp au mers singura in web page-ul clientului si s-au inregistrat. In urma campaniilor pe care le-am desfasurat am observat ca cel putin 50% din leaduri sunt generate dupa ce userii au fost expusi la mesaj, dar fara a merge imediat in landing page”, explica Stanescu.

De asemenea, o campanie “inteligenta” pe Internet este semnificativ mai ieftina decat una pe TV, atingand eficient aceeasi audienta, si mai accesibila, afirma Adrian Mihaltianu (vezi profil LinkedIn), Business Intelligence Consultant in cadrul MB Dragan.

“In special bugetele mici si medii care nu pot ajunge la TV pot merge catre online. Fata de presa tiparita, online-ul este nu doar mai ieftin, ci si mai versatil. Pe branding si awareness se pot face lucruri care profita de puterea multimedia oferita de Internet, imposibil de realizat pe print. Sa nu uitam ca publicitatea inseamna in primul rand comunicare, iar Internetul este mediul prin care poti comunica in modul cel mai complet cu putinta, in modul interactiv”, declara Mihaltianu.

Dintr-o serie de articole-manual publicate de Wall-Street.ro si adresate managerilor din Romania, cititi Top lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre imobiliare si Top 7 lucruri pe care un manager trebuie sa le stie despre head-hunteri


Lectia 2: Cum se stabileste bugetul unei campanii

Lectia 2: Cum se stabileste bugetul unei campaniiCa si in cazul celorlalte medii, bugetul unei campanii online se stabileste in functie de obiective, target si afinitate. Bugetul poate varia intre 50 euro si 50.000 euro, sume conditionate la randul lor de target, obiective, afinitate si mai ales de produs.

“Daca ai un telefon super performant si il dai cu doar 3 lei numai ca nu sunt disponibile decat 100 de bucati, nici nu-ti trebuie bani. E suficient sa pui un status pe Facebook. Daca vrei sa vinzi o rabla obosita cu 1 milion de euro va trebui sa ai fie un buget imens (si nici aici nu garantez) fie o agentie foarte, foarte creativa”, declara Bogdana Butnar (foto), (bogdanatheplanner.blogspot.com), managing director MRM Worldwide Romania.

De asemenea, Irina Morosanu (vezi profil LinkedIn), business affairs manager F5, considera ca reusita unei campanii online nu depinde exclusiv de marimea bugetului. “Cu siguranta un buget mai mare iti asigura o acoperire mai buna, un reach mai mare, dar ai nevoie si de o targetare buna, de un mesaj si o executie creativa pe masura ca sa obtii rezultate”, afirma Morosanu.

La randul sau, Adrian Mihaltianu considera ca este mai potrivita folosirea unui mix de publicitat si nu doar unul dintre elementele folosite pe Internet. El sustine ca o campanie de display (bannere) va fi in general mai scumpa decat una tip pay-per-click (PPC), desi in ultima vreme au fost acceptate si campanii cu bannere in sistem PPC.

De exemplu, se poata realiza cu bani putini (0-2.000 euro) un eveniment suficient de interesant pentru a fi filmat (flash mob, competitie, o campanie de outdoor originala) si apoi distribuit viral chiar de catre publicul de pe Internet. In plus, poate fi realizat un site interactiv in jurul caruia sa fie construita campania, site care sa furnizeze apoi leaduri calificate, pe care pot lucra ulterior oamenii de vanzari.

“Din pacate, majoritatea celor care incep sa intre cu campanii in online se gandesc la bannere: cat mai mari si cat mai multe. Se face panotaj online. Iar acest lucru este extrem de trist si costisitor. Si non-interactiv”, crede Adrian Mihaltianu.

Potrivit acestuia, se pot realiza proiecte decente pe Internet cu bugete de 2-3.000 de euro, campanii de bannere cu 0,5-4 euro CPM sau pot fi atrasi pe site 100.000 de clienti calificati cu doar 5.000 de euro, fapt imposibil in celelalte medii.

Cititi si In 2010, dealerii auto isi muta campaniile de marketing pe online

Lectia 3: Cum se stabileste durata unei campanii in online

Lectia 3: Cum se stabileste durata unei campanii in onlineVlad Popa, InternetCorp: Durata campaniei online este, de obicei, dictata de durata campaniei in ansamblul ei. Pana la urma, campania trebuie sa aiba o durata suficienta cat sa atinga audienta propusa si sa produca un impact asupra acesteia. Nu exista formule generale pentru estimare, ajustarile se fac in timp, din experienta.

Irina Morosanu (foto), F5
: Durata unei campanii este ca si bugetul – tine de tipul campaniei, de obiective, de specificul produsului, de actiunea asteptata de la consumatori, de piata pe care activezi. Partea buna atunci cand e vorba de online este ca ai feedback foarte rapid si poti sa ajustezi durata unei campanii functie de raspunsul pe care il ai de la consumatori.

Mugur Patrascu, iLeo: Durata este la fel, in directa legatura cu necesarul de timp pentru atingerea obiectivelor.

Radu Ionescu, Kinecto: Tine foarte mult de obiective si target, ca si de corelarile cu alte medii. Ca medie - o campanie online dureaza in general 4-6 saptamani.

Adrian Stanescu, ThinkDigital: Durata unei campanii se stabileste in functie de buget si de siteurile alese. Daca vorbim de websiteuri cu zeci/sute de milioane de afisari lunar atunci este clar ca si bugetul trebuie sa fie ridicat sau sa se consume pe o perioada scurta de timp.

Adrian Mihaltianu, MB Dragan: Durata unei campanii in online urmeaza fix aceleasi reguli ca orice campanie publicitara obisnuita, in functie de scopurile urmarite: sales, awareness, teasing etc. Asadar si durata ei depinde de ciclurile tale de vanzari, in definitiv. Interesant este ca in online poti realiza si un website special pe care apoi sa strangi o intreaga comunitate in jurul unui produs al tau (un model auto de exemplu), fara o limita de timp. Acest site poate deveni el insusi o sursa de informatie si de campanii speciale, pe langa functiile initiale, dar poate reprezenta si un punct de interactiune imediata cu clientii tai. Mai inteligent, poti crea o campanie speciala pe un canal gazduit de o retea sociala deja existenta, targetand foarte exact publicul tau tinta. Este mai usor si pentru utilizatorii care folosesc deja in mod curent acele platforme. Este si mai ieftin.

Cristi Marinescu, Splendid Interactive: Duratele sunt diferite functie de tipul si timpul alocat promovarii (lansare produs/serviciu, concurs, lichidare de stoc, promotii, imagine, etc). Spre exemplu, o campanie de teasing poate dura de la cateva zile la doua saptamani, iar promovarea unui produs nou lansat, poate depasi o luna de zile.

Bogdan Nitu, Webstyler: Cum majoritatea campaniilor online de la noi sunt doar sustineri ale campaniilor de pe alte medii, ele se aliniaza la durata campaniilor desfasurate pe alte medii. Eu cred ca in online brandul trebuie sa fie present, intr-o forma sau alta, 365 de zile pe an. Si asta nu inseamna un site dat uitarii pe care il mai bagam in seama odata cu cele 3-4 activari anuale din mediile clasice. Campaniile ar trebui gandite in functie de pilonii de comunicare ai brandului si locurile in care acestia pot fi activati, indiferent de mediu. Cat dureaza? Nu cred ca trebuie sa existe standarde de durata ale campaniilor. O campanie poate dura o singura zi sau 6 luni. Conteaza ce faci, de fapt.

Bogdana Butnar, MRM Worldwide Romania: Cel mai simplu, la rezultate: iti stabilesti un plafon de clickuri, sau de leaduri sau de actiuni, sau de afisari corelate cu un grad estimabil si decent de notorietate, si tii campania pana se atinge acest plafon. Normal ar fi ca acest plafon sa fie atins intr-un interval decent: spre exemplu nu astepti 3 luni pentru 1000 de leaduri (decat daca vinzi ceva incredibil de peren si nisa, spre exemplu tancuri :D) pentru ca in 3 luni poate expira si oferta si sezonul si creatia. Nu trebuie sa ne fie frica sa obtinem rezultate bune repede. La fel cum nu trebuie sa ne fie frica sa schimbam campanii daca rezultatele nu vin in timp util.

Cititi si Mine de aur in online-ul american: 7 tendinte pentru 2010

Lectia 4: Cum aleg site-urile pe care sa se desfasoare campania

Lectia 4: Cum aleg site-urile pe care sa se desfasoare campaniaIn opinia lui Vlad Popa (foto), (vladpopa.ro), client service manager InternetCorp., un factor foarte important este procentul din audienta vizata pe care il atinge site-ul respectiv. “Selectia site-urilor se completeaza prin analiza afinitatilor fata de audienta propusa si de conditiile comerciale oferite. Sintetizand, se doreste atingerea si influentarea unei audiente cat mai mari la un cost cat mai scazut”, sustine Popa.

Pe de alta parte, Bogdan Nitu (vezi profil LinkedIn), director general al agentiei de comunicare interactiva Webstyler, afirma ca in planul de comunicare ar trebui sa se regaseasca platformele care raspund cel mai bine obiectivelor din brief. In online exista foarte multe tipuri de comportamente si locurile in care activam comunicarea trebuie alese in functie de asteptarile pe care le avem de la utilizatori.

Adrian Mihaltianu considera ca cea mai mare greseala este alegerea site-urilor pe care navigheaza respectivul client sau seful sau. “Sau site-urile generaliste, cu milioane de utilizatori si de afisari, care sunt deja sufocate de bannere cat mai mari si mai invazive”, declara reprezentantul MB Dragan.

Potrivit acestuia, un marketer “destept” se va uita foarte atent la publicul sau tinta, apoi va cere demograficele site-urilor din canalul de care apartine produsul sau (auto, feminin, culinar, business). Pe aceste site-uri va verifica elemente care tin de calitate a continutului, dar si de calitatea traficului (bounce rate, clienti unici vs. vizitatori obisnuiti). In plus, daca va apela la retelele sociale va putea primi profile de consumatori intr-un mod extrem de exact.

"Dupa o perioada de 6 luni de teste, fiecare advertiser isi creaza o lista de site-uri «must have» si o lista de site-uri «de testat», ultima din ele fiind deschisa la orice aparitie noua in peisajul media", adauga Laurentiu Pop (vezi profil LinkedIn), deputy managing director Httpool Romania.

Consilierul pe online al lui Obama: Probabil ca azi nu ar fi presedinte daca n-ar fi utilizat Internetul

Lectia 5: Cum aleg cele mai bune formate de publicitate

Lectia 5: Cum aleg cele mai bune formate de publicitateBogdan Nitu (foto) declara ca orice format de publicitate online poate prinde la public, conteaza doar cum este folosit.

“Comunicarile «one to one» pot functiona foarte bine dar si bannerele pot functiona foarte bine. Cum utilizatorii nu sunt deloc conservatori, am putut observa usor ca tendinta lor este de a accepta experientele noi. In momentul 2010, se pare ca asta inseamna, intr-o proportie importanta, platformele sociale”, explica reprezentantul Webstyler.

Totodata, Mugur Patrascu considera ca nu exista o ierarhie a lucrurilor care merg in online si a celor de care trebuie sa te feresti. Insa, ca si trend general este clara cresterea importantei cautarii si a formatelor rich media.

In general cele mai bune formate de publicitate sunt cele mai noi, pentru ca starnesc interesul, opineaza Adrian Stanescu.

"Spre exemplu bannere video sau interactive vor avea intotdeauna rezultate mult mai bune, decat cele standard. La nivel general vorbind bannere pozitionate in centrul pagini dau cele mai bune rezultate, tocmai pentru ca sunt mult mai usor de observat de utilizatori”, spune Stanescu.

De asemenea, Vlad Popa afirma ca o crestere importanta o au produsele atipice, cum sunt crearea de continut special pentru clienti, sponsorizari si proiecte bazate de interactiunea cu comunitatile.

In schimb, Adrian Mihaltianu sustine ca agentiile de publicitate obisnuite cu TV-ul si printul “continua sa creeze adevarate gunoaie pentru display-ul romanesc”, pe principiul “cu cat mai mari si mai animate, cu atat mai scumpe si ineficiente”. El considera ca ar trebui evitate asadar interstitialele (bannere care intrerup navigarea intre paginile unui site sau vizionarea unui material video), overlayerele (bannere care se extind intruziv peste continut) si alte formate asemanatoare care aparent aduc rate de click (CTR) foarte mari, “dar in realitate terorizeaza vizitatorii si ii desconsidera”.

“Recomandabil este sa iesim din mentalitatea «publicitate pe Internet = bannere" si sa ne uitam la alte formate: de la pay-per-click pentru stimularea vanzarilor pana la campanii virale care se axeaza pe canale foto si video si se folosesc de puterea retelelor sociale”, declara Mihaltianu.

Ce au invatat managerii din publicitatea online in primul an de criza

Lectia 6: Cum masor eficienta unei campanii, cui ma adresez si cat ma costa

Lectia 6: Cum masor eficienta unei campanii, cui ma adresez si cat ma costaMetricile oferite de Internet pot coplesi un om de marketing obisnuit cu metricile relative din TV, print sau outdoor, spune Adrian Mihaltianu (foto), care subliniaza faptul ca accentul este pus gresit pe CTR (rata de click) ca fiind un element primordial in masurarea eficientei unei campanii, aceasta trebuind masurata in alte elemente.

“De exemplu, ce procent in publicul meu tinta am atins, raportat la bugetul pe care mi l-am permis. Daca am fost suficient de inteligent sa leg aceasta campanie de adunarea de lead-uri, cate dintre acestea s-au strans si cate au fost transformate apoi in vanzari. Apoi este esential sa vezi ce impact a avut fiecare canal folosit in comunicarea pe Internet”, explica Mihaltianu.

Schema de masurare a eficientei se construieste pentru fiecare campanie, in jurul fiecarui set de obiective urmarite. In cazul in care avem de a face cu obiective de notorietate putem evalua numarul total de accesari, timpul petrecut pe site sau pe platforma noastra, rata de revenire.

In cazul in care avem de a face cu obiective de vanzari trebuie evaluate toate etapele care spre final duc catre vanzarea propriu zisa: vizite - portofoliu - vanzare. Ce este important in ambele cazuri este stabilirea unor comparatii istorice de randamente pentru cheltuirea bugetelor, adica o masurare a eficientei investitiei pe obiective, formate si rezultate dar in raport istoric, completeaza Mugur Patrascu.

"Automat, costul se stabileste in functie de bugetele alocate per media. Daca bugetul tau anual este 20.000 de euro, nu te poti plange ca sistemul X costa 20 centi/CPM si nu ti-l permiti. Exista sisteme gratuite care pot fi utilizate de cei care au bugete mici. Din nou, agentiile, consultantii, specialistii de media online pot face recomandari in acesta directie. Cel mai important este ca la inceputul campaniei, dupa stabilirea obiectivului campaniei sa fie stabilita si metoda de masurare si evaluare. De exemplu: in cazul unei campanii de lansare a unui produs nou al carei obiectiv este reach-ul, advertiserul trebuie sa se asigure ca la final va avea numarul total de unici absoluti atinsi", spune Laurentiu Pop.

Potrivit lui Cristi Marinescu, director executiv Slendid Interactive, prima metoda de masurare a eficientei unei campanii, o constituie raportul de livrare, care contine cel putin date referitoare la numarul afisarilor consumate si rata de click. Aceasta metoda de raportare este clasica si nu implica niste costuri suplimentare. Alte metode, pot fi: evaluarea numarului de lead-uri reiesite in urma unei campanii, rata de raspuns (acolo unde este cazul), volumul de vanzari ralizat prin intermediul unei campanii online.

In schimb, Bogdan Nitu considera ca orice client ar trebui sa aiba o agentie care sa fie in primul rand un consultant pentru comunicarea online. “Consultantul trebuie sa ajute intai la crearea briefului, apoi, daca are expertiza necesara, la dezvoltarea strategiei de comunicare si la implementare. La final, tot acest consultant trebuie sa evalueze eficienta campaniei. Cu alte cuvinte, e vorba de costuri de consultanta pentru interpretarea rezultatelor”, detaliaza Nitu.

Masurarea eficientei are costuri reduse pentru ca majoritatea monitorizarilor se pot face pe site-ul clientului folosind fie produse gratuite, fie produse dezvoltate intern, adauga Vlad Popa. “Exista si produse avansate care sunt platite, dar folosirea lor este foarte putin raspandita.
Pentru monitorizarile in afara site-ului clientului, de obicei, site-urile ofera gratuit datele necesare”, spune acesta.

Lectia 7: Cum optimizez

Lectia 7: Cum optimizezPunctul forte al online-ului fata de alte medii nu este masurabilitatea, cum se exagereaza, ci posibilitatea reala de ajustare in timpul campaniei, pe baza rezultatelor obtinute, a oricarei combinatii intre creatie, media plan si format, ajustare care iti permite sa corectezi rapid orice asumare facuta pre-campanie, indiferent cat de experimentata a fost ea, sustine Radu Ionescu (foto).

“Mai concret - intr-o campanie de 4 saptamani poti face ajustari in fiecare saptamana de creatie (spre exemplu alegand cea mai eficienta creatie din cele 2-3 folosite), media plan (muti campania dintr-o sectiune in alta, sau chiar dintr-un site in altul, in functie de performante) sau format (eliminand formatele care nu livreaza rezultate)”, explica Ionescu.

Totodata, Adrian Stanescu, recomanda folosirea mai multor formate si executii creative. In acest fel, daca performantele unei executii sunt mai scazute, aceasta poate fi inlocuita. “Acesta este cheia: aceste optimizari in formate, executii creative si siteuri se pot face din timpul campaniei, inainte de a se consuma bugetul campaniei. Asftel se poate gasi un mix bun in timp util”, declara Stanescu.

In opinia lui Bogdan Nitu, optimizarea este unul dintre cele mai complicate lucruri si nu poate fi facuta decat de catre oamenii care au experienta, care au mai trecut prin asa ceva. “Optimizarea inseamna, inainte de orice, interpretarea rapida a reactiei utilizatorilor fata de campanie, apoi gandirea si implementarea unor solutii noi la fel de rapid. Experienta este cuvantul cheie”, crede Nitu. Cand peste 7 milioane de oameni acceseaza constant Internetul, nu exista motivatia ca splitul de bugete sa fie cel de azi

Un punct de vedere asemanator are si Vlad Popa, care subliniaza ca optimizarea se face in timp, prin incercari repetate. “Se recomanda incercarea mai multor variante si implementari creative si dezvoltarea celor care dau cele mai bune rezultate. Online-ul si digitalul, in general, au un specific propriu care se invata in timp pentru ca si modul in care consumatorii folosesc aceasta media este diferit”, spune Vlad Popa.

Lectia 8: Proiect exclusiv online (cand sa apelez la un astfel de proiect, costuri, impact)

Lectia 8: Proiect exclusiv online (cand sa apelez la un astfel de proiect, costuri, impact)Adrian Stanescu (foto) considera ca proiectele exclusiv online trebuie folosite in special pentru online. “Este foarte ineficient sa promovezi un site pe outdoor sau pe tv, care sunt sansele ca utilizatorii sa tina minte acelasi mesaj comparativ cu folosirea aceluasi mediu”, spune Stanescu, de la ThinkDigital.

Pe de alta parte, Adrian Mihaltianu declara ca poti apela la un proiect exclusiv online mai ales atunci cand ai un buget prea mic pentru a conta in print sau pe TV. Despre evolutia Internetului si cum se face publicitate online in Romania

Costurile tin in primul rand de tipul de campanie aleasa. “Alege o campanie pay-per-click pe search si continut si vei putea ajunge la rezultate remarcabile cu doar 1-2.000 de euro. Uneori vei fi in stare, daca iti optimizezi cuvintele-cheie intr-un mod inteligent, sa atragi vizitatori pe site-ul tau chiar si cu 0.01 euro”, explica reprezentantul MB Dragan.

In opinia sa, impactul nu tine doar de campanie, ci si de landing page-ul, adica locul unde ajung clientii dupa ce interactioneaza cu campania.

“Daca acel loc nu este specific, clar, informativ si daca nu induce dorinta clientului de a interactiona sau de a cumpara produsul tau, atunci ai facut campania degeaba. Peste 70% din impactul campaniei, de orice fel, tine de acest landing page, fie ca e vorba de un site special creat, de o sectiune sau pagina din site-ul companiei tale sau de canalul brandului tau dintr-o retea sociala”, afirma Mihaltianu.

De asemenea, Vlad Popa declara ca, in functie de proiect, costurile pot varia foarte mult, dar, in general, exista diferente semnificative de productie si implementare.

“De obicei, proiectele speciale aduc o modalitate noua de comunicare, de aceea tipul campaniei poate varia foarte mult. In practica, cel mai important lucru este deschiderea clientului pentru noi modalitati de comunicare, care de cele mai multe ori este direct legata de gradul de intelegere fata de media digitala”, opineaza Popa.

Lectia 9: Cum stimulez si cum folosesc feedback-ul utilizatorilor

Lectia 9: Cum stimulez si cum folosesc feedback-ul utilizatorilorAlain Heureux (foto), presedintele Interactive Advertising Bureau (IAB) Europe, crede ca interactiunea si dialogul cu utilizatorii reprezinta cuvintele cheie, in conditiile in care acestora le place sa participe, sa reactioneze si sa creeze. Accelerati standardizarea formatelor, piata vrea simplitate

“Pentru a fideliza utilizatorii trebuie sa fiti respectuoasi si sa oferiti proiecte personalizate”, spune Heureux.

“Utilizatorii sunt de cele mai multe ori stimulati de lucruri simple, cum ar fi interactiunea. Ca utilizator, sa tot monologhezi pe siteuri sau forumuri e trist. Insa daca ti se raspunde se creeaza sentimentul nu numai ca in spatele produsului online exista niste oameni, dar mai ales ca acestor oameni le pasa. Oricum feedback-ul utilizatorilor este cel mai important: de la ei stii ce nu merge, cum ar fi mai bine sa mearga.
Practic ei sunt un intreg department de testare”, adauga Bogdana Butnar.

La randul sau, Irina Morosanu sustine ca feedback-ul utilizatorilor poate fi stimulat in diferite moduri, spre exemplu retelele sociale. “Plecand de la feedback-ul si reactia utlizatorilor poti corecta un mesaj publicitar, poti optimiza o campanie, poti reface splitul intre anumite formate, iti poti imbunatati produsul”, explica reprezentantul F5.

Si Adrian Stanescu considera ca utilizatorii sunt mult mai dispusi sa ofere o informatie sau sa interactioneze cu un banner in pagina in care il vede, dar sunt mult mai putin dispusi sa o paraseasca pentru landingul clientului. Explicatia nu este teoretica, ci se bazeaza pe proiectele dezvoltate de catre ThinkDigital in 2009.

“Pentru bannerele cu jocuri am inregistrat o rata de interactiune de 77 ori mai mare decat rata de click. Spre exemplu pentru un joc de 35 secunde am inregistrat un timp mediu de interactiune cu brandul de 105 secunde, adica utilizatorii se jucau de cate 2-3 ori. Pentru bannerele video, am avut o rata de vizionare a clipului in intregime (chiar daca durata era de 1-2 min) de peste 50%”, detaliaza Stanescu.

De asemenea, Adrian Mihaltianu declara ca, in primul rand, trebuie oferita utilizatorilor o modalitate foarte simpla pentru a-si exprima opiniile, fara a trece printr-un proces greoi de inregistrare sau filtrare.In plsu, premiile modice, dar interesante, ajuta la completarea unor scurte formulare de opinie.

“Cel mai eficient feedback este cel care se exprima prin leaduri: oamenii care iti completeaza formularele cu datele lor personale si cu opiniile lor cu privire la produsul/brandul tau. Poti include un astfel de formular chiar pe site-ul campaniei. Acestea trebuie prelucrate apoi de oamenii tai de vanzari, eventual cu oferte specifice”, spune Mihaltianu.

Pana acum advertiserii nu erau obisnuiti sa fie criticati sau apeciati in timp real. Acest proces a inceput odata cu Internetul si odata cu el ambii indivizi prezenti in conversatie pot comunica.

"Este un pas ce duce la umanizarea relatiilor dintre advertiser si client si depinde in egala masura de modul in care ambele parti reactioneaza la comunicare. Spre exemplu, in Serbia, un brand local de ciocolata cu traditie a dorit sa schimbe numele produsului. Acest lucru a dus la revolta opiniei publice, consumatoare a acelui brand. Compania producatoare a perceput asta ca pe o oportunitate si a propus consumatorilor sa vina cu propuneri de nume, iar numele care va strange cele mai multe voturi va fi folosit. Acest lucru a transformat sentimentul de revolta intr-unul de implicare nationala in gasirea si sustinerea noului nume: in final, clientii au fost cei care au ales iar compania si-a indeplinit obiectivul", explica Laurentiu Pop.

Lectia 10: Cum fidelizez utilizatorii

Lectia 10: Cum fidelizez utilizatoriiCristi Marinescu (foto), Splendid Interactive: In ceea ce priveste fidelizarea utilizatorilor, cuvantul cel mai greu de spus il au publisherii, ei fiind responsabil de continutul site-urilor. In ceea ce priveste fidelizarea catre un anumit produs, promovat oprin reclama pe un anumit site, sunt o serie modalitati, printre care, cele mai renumite sunt concursurile cu posibilitatea de a castiga premii constand in produsul promovat, crearea de mecanisme care au o componenta de social networking puternica.

Mugur Patrascu, iLeo
: Cu multi bani si atentie. aceste doua lucruri sunt complementare. Cand avem bani, putem sa le acordam o atentie mai mica, cand nu avem bani, trebuie sa le acorzi cat mai multa atentie posibil. De cele mai multe ori, partea cu atentia functioneaza mai bine si este mai sincera si din partea lor.

Radu Ionescu, Kinecto: Cel mai bun mod este prin intermediul programelor CRM, de la forma lor cea mai simpla - newsletterele periodice - pana la cluburi de loializare.

Adrian Stanescu, ThinkDigital: Retele sociale

Adrian Mihaltianu, MB Dragan: Daca ai creat un site special pentru campania ta sau folosesti o pagina speciala pe una dintre retelele sociale, trebuie sa furnizezi in mod constant continut nou, la care vizitatorii sa reactioneze. Daca ei se vor obisnui sa revina acolo pentru informatii sau entertainment, i-ai fidelizat. Dar asta depinde foarte mult de tipul de produs sau brand pe care il promovezi.

Bogdan Nitu, Webstyler
: Asta e o discutie foarte lunga. Pe scurt, intai trebuie sa intelegi ca trebuie sa comunici 365 de zile pe an. Apoi, fa-ti un plan e termen lung. Nu ii fidelizezi nici azi, nici maine. E ca intr-o relatie intre 2 oameni in care cu cat investesc mai mult, cu atat le e mai greu sa se desparta.

Vlad Popa, InternetCorp: Dezvoltarea si intretinerea unei comunitati in jurul brand-urilor este un obiectiv destul de avansat in cadrul comunicarii si se realizeaza in timp. Exista mai multe mecanisme pentru a face acest lucru, dar conceptul este simplu, sa le oferi in cadrul comunitatii avantaje specifice - discount-uri si cupoane, informatii in premiera, produse in editie limitata. Efortul de comunicare nu se termina aici, comunitatea trebuie innoita continuu.

Irina Morosanu, F5: Credibilitatea, calitatea informatiei, brandul, cat de usor poti avea acces la informatie sau cat este de bine organizata sunt doar cateva dintre acele atribute care fidelizeaza utilizatorii si ii fac sa revina pe un site.

Bogdana Butnar, MRM Worlwide: In primul rand trebuie sa interactionezi cu ei dar nu e suficient sa le dai un mail automat de reply de fiecare data cand fac ceva. Aici intervin reguli de CRM: trebuie sa analizezi istoricul activitatii lor, sa vezi care dintre ei consuma mai mult, mai des, se plange mai mult si mai des. In final interactiunea trebuie sa fie customizata in asa fel incat fiecare consumator sa se simta unic si tratat individual. Sunt mecanisme repetitive si construite inteligent: bazele de date trebuie optimizate permanent, mesajele scrise creativ dar si util, feedback-ul imediat.