Ai incredere in abilitatea ta de a te schimba

Ai incredere in abilitatea ta de a te schimbaWall-Street va ofera cateva sfaturi din partea directorilor de marketing pentru manageri si antreprenori.

Sfatul lui Costas Kapetanopoulos, director de marketing si comunicare la Cosmote Romania, este ca antreprenorii si managerii sa incerce sa pastreze un echilibru in aceste vremuri imprevizibile: sa nu fie nici foarte optimisti dar nici pesimisti, sa-si pastreze realismul si flexibilitatea.

“Ar trebui sa aiba in vedere faptul ca, desi este o perioada dificila, sta in puterea lui sa se adapteze, sa schimbe si sa reactioneze. Atata vreme cat are incredere in abilitatile sale, orice antreprenor poate privi aceste vremuri nu numai ca pe o provocare, dar si ca pe o oportunitate", spune Kapetanopoulos.

NU umbla la bugetele de marketing anul asta

NU umbla la bugetele de marketing anul astaPrima parte a lui 2010 va fi mai dificila pentru multe companii, raportat la anul trecut, este de parere Alexandru Popescu, director comercial la Centrul Medical Unirea. Presiunea reducerii cheltuielilor creste, iar prima cheltuiala “in plus” la care se gandeste fiecare companie este bugetul de marketing.

“Daca ar fi sa dau un singur sfat , acesta ar fi: NU umblati la bugetele de marketing anul asta pentru ca desi va fi mai greu decat in 2009, acesta e ultimul an de criza iar companiile care vor face legea pietei in anii ce vor urma sunt cele care nu vor face compromisuri in ceea ce priveste cheltuielile de marketing anul asta”, spune Popescu.

Mai mult, eficient ar fi pentru companii sa-si suplimenteze bugetele de marketing, daca au proiecte de comunicat, pentru ca isi vor creste exponential vizibilitatea deoarece multe alte companii vor inceta sa comunice in 2010. “Exista o vorba care spune: «Cand e sange pe strazi, cumpara proprietati!». Daca vreti o parafraza, «Cand vremurile sunt grele, investeste in marketing!»".

Alte sfaturi ale lui Alexandru Popescu pentru antreprenori si manageri:

* Fiti creativi - e momentul sa faceti lucruri la care nu ati visat si asta pentru ca vreti sa cheltuiti cat mai intelept banii shareholder-ilor si cu efecte cat mai spectaculoase

* Folositi mediile nonconventionale (web) pentru a comunica cu clientii vostri

* Uitati-va cu mare atentie la resursele aflate la indemana voastra (clienti existenti, fosti clienti)

Fii informat si flexibil

Fii informat si flexibilOportunitatile exista mereu, indiferent daca traversam o perioada de criza sau una de prosperitate. Diferenta e ca in perioadele bune, ele se identifica mai usor, spune Camelia Hoinarescu, marketing&development manager la Agroli Group.

“Pe timp de criza este vital sa avem in permanenta informatii din piata, cat mai complete, si sa identificam liniile strategice care minimizeaza riscurile si ne permit sa depasim convenabil momentul. Trebuie de asemenea sa fim flexibili si pregatiti sa ne adaptam mediului in schimbare, sa avem puterea uneori de a redefini linile de business in functie de noile oportunitati identificate si de noile cerinte ale pietei”, spune ea.

Managerul recomanda o abordare optimista: “Daca gandim pozitiv si cautam partea stralucitoare a monedei nu avem cum sa nu reusim”.

Petrece mai mult timp ca sa descoperi cum poti fi mai destept, nu cum sa urli mai tare

Petrece mai mult timp ca sa descoperi cum poti fi mai destept, nu cum sa urli mai tareGrant McKenzie, vicepresedintele de marketing al Ursus Breweries, le recomanda managerilor si antreprenorilor sa se concentreze pe generarea unor idei de brand mai convingatoare si mai “dispersabile”, precum si pe gasirea unor cai eficiente si masurabile pentru a le comunica.

“Investiti mai mult timp si energie intelectuala pentru a descoperi cum puteti fi mai destepti, nu cum sa strigati mai tare/cheltuiti mai mult”, spune McKenzie.

Vezi si: Care este strategia Ursus Breweries pe online

Ramai aproape de clienti

Ramai aproape de clientiMarco Kind, chief marketing officer la Vodafone, ii sfatuieste pe manageri si antreprenori sa le ofere atentie, in aceasta perioada, clientilor lor.

"In marketing trebuie sa fii concentrat catre a ajuta si a iti servi cu adevarat utilizatorii, in fiecare zi, pentru a imbunatati experienta acestora. Pentru noi, ca lideri de marketing, este important sa gasim intotdeauna mijloace de a ramane «aproape de clienti»", spune Kind.

Citeste si:
Marco Kind: Imi place mult ca piata romaneasca de publicitate e foarte competitiva

Gaseste echilibrul intre strategia de supravietuire si cea de conservare

Gaseste echilibrul intre strategia de supravietuire si cea de conservareCorina Gonteanu, director de marketing si PR la Cinema City, vorbeste despre doua scoli de gandire cu privire la comportamentul unei companii in perioadele de criza economica. Prima este cea a supravietuirii, in care compania se concentreaza pe reducerea costurilor, si accepta diferite tipuri de derogari de la standardele si procedurile sale anterioare pentru a se mentine la suprafata. Cea de-a doua scoala este cea de conservare, in care managementul se concentreaza pe a conserva (cel mai adesea fara a dezvolta) ceea ce are (atat ca bunuri tangibile cat si cele intangibile), pentru a putea reincepe fara oprelisti la finalul perioadei de criza.

Companiile axate pe supravietuire isi diminueaza cheltuielile de marketing, se reorienteaza de la campanii de branding la comunicarea care impulsioneaza direct achizitiile si spera sa se poate descurca cu investitii minime (sau uneori zero) in marketing. Pe de alta parte, ompaniile care adopta mentalitatea de conservare vor sa mentina valoarea brandului si prezenta sa in mintea consumatorului, pentru a nu pierde investitia in acesta din anii anteriori si a nu fi intr-o pozitie competitiva dezavantajoasa la finalul recesiunii.

“Ambele strategii au valoare, intrebarea cheie pentru manageri ca si pentru oamenii de marketing este cum pot gasi echilibrul intre cele doua, intre supravietuirea companiei ca entitate si pastrarea avantajelor sale competitive”, spune Gonteanu. “In al doilea an de criza, important este sa fim atenti la modificarea acestui echilibru, deoarece incepe sa se intrevada orizontul de dincolo de recesiune. In consecinta, trebuie sa renuntam treptat la comportamentul de criza”.