Ce aduce in plus Google+

Ce aduce in plus Google+Reteaua sociala pe care Google a lansat-o pe 28 iunie le permite utilizatorilor sa-si organizeze conexiunile in cercuri de prieteni (Circles), pentru ca mai apoi sa poata impartasi informatiile doar in cercurile pe care si le-au ales. Are o optiune de videochat la care pot participa mai multe persoane concomitent (Hangouts) si o optiune numita Sparks, prin care utilizatorii primesc stiri si informatii despre temele care ii intereseaza. De asemenea, interactioneaza cu Picasa, site-ul foto al Google.

Ca multe alte produse ale Google, Google+ nu este o varianta finala. Accesul la reteaua sociala se face deocamdata doar prin invitatie. Pana acum, 11,5 milioane de oameni si-au creat conturi pe Google+, potrivit estimarilor lui Paul Allen, un analist citat de Huffington Post.

Primele reactii la Google+ sunt in general pozitive, chiar daca pe alocuri sceptice. Katie Boehret de la Wall Street Journal apreciaza designul serviciului. “In mod surprinzator, Google+ a fost construit cu mai multa atentie fata de aspect si animatii incantatoare, spre deosebire de alte programe ale Google. Este elegant si ingenios. Gasesc unele din optiunile sale mai vizibile si mai usor de folosit decat la Facebook, unde setarile sunt ingropate in meniuri greoaie”.

Insa aspectul pe care Google il promoveaza cel mai mult la noua sa retea sociala sunt asa-numitele cercuri – liste de prieteni care pot fi create prin simpla plasare, prin drag&drop, a unei pozei intr-un cerc prestabilit. Contactele pot fi scoase din cercuri la fel de usor. Numai persoanele care au creat cercul ii cunosc denumirea si membrii, spre deosebire de grupurile de pe Facebook, unde esti adaugat, insa poti vedea denumirea grupului si cine mai face parte din el.

Optiunea Sparks ii incurajeaza pe utilizatori sa aleaga subiectele care ii intereseaza – de la sporturi la filme – despre care vor primi mai apoi stiri pe pagina de Google+. Optiunea Hangouts ii permite unui utilizator sa porneasca un videochat, la care se pot alatura pana la 10 din prietenii acestuia. Spre deosebire de Facebook, Google+ are si o optiune pentru mobil, asemanatoare cu BlackBerry Messenger, care poate fi folosita concomitent de 100 de persoane.

Unul dintre aspectele foarte apreciate la noul Google+ este felul in care a fost lansat. “L-au lansat devreme (aplicatia Google+ pentru Android se reseteaza de fiecare data cand accesezi o alta aplicatie si te intorci dupa aceea; Plus nu este un serviciu finisat; iar aplicatia pentru fotografii nu pare sa fie gata), dar invata din feedback”, scrie Nat Torkington de la O’Reilly.com. “Au un mecanism de feedback extraordinar (poti sa faci o captura a ecranului din interiorul browserului si sa marchezi pe ea diferite regiuni, astfel ca comentariile tale apar in context). Serviciul este modificat in urma acestui feedback”.

Tom Simonite de la MIT Technology Review se arata sceptic ca Google+ va fi un mare succes. “Sa treci la un nou serviciu fara toti prietenii tai este un mare salt si cred ca noile caracteristici ale Google+ nu vor convinge multa lume sa faca asta (Google a incercat sa negocieze cu Facebook posibilitatea ca contactele sa fie transferate intre cele doua retele sociale, insa Facebook a refuzat; la fel si Twitter – n.r.). Google a vorbit mult despre «cercurile» sale, care iti permit sa-ti pui prietenii si contactele in categorii, pentru mai mult control. Insa si listele Facebook sunt asemanatoare si s-au dovedit nepopulare”, a spus el.

“Istoria retelelor sociale este una scurta si oamenii au parasit pana acum retele sociale – uitati-va doar la MySpace si Friendster. Dar nici una dintre ele nu a fost atat de dominanta cum e Facebook astazi. Cea mai mare provocare a Google va fi sa gaseasca modalitati prin care sa faca istoria sa se repete”, a mai spus Simonite.

Ce ar putea merge rau

Ce ar putea merge rauObiectivul Google atunci cand a lansat Google+ nu a fost acela de a avea o retea sociala ca Facebook, sustine Associated Press. “Mai degraba, noul efort al Google in domeniul retelelor sociale reprezinta o incercare de a obtine insighturi valoroase despre vietile si relatiile oamenilor. Asta ar putea ajuta compania sa targeteze mai bine publicitatea, astfel incat advertiserii ar plati mai mult si ar avea mai putine motive sa-si cheltuiasca banii pe Facebook”.

Google este deja recunoscut pentru precizia cu care isi targeteaza publicitatea, in functie de ce cauta oamenii pe motorul de cautare, ce isi scriu in e-mail si ce vizioneaza pe YouTube.

Diferenta dintre Google si Facebook este ca pe Facebook oamenii intra ca sa scaneze repede statusurile prietenilor, sa stea pe chat sau sa se uite la poze, fara vreo intentie specifica, spune Susan Eltinger, analist la Altimeter Group, citata de Associated Press. “Pe Google, oamenii au de obicei un obiectiv, fie ca isi cauta un hair stylist sau trimit pe mail invitatii la o petrecere”, spune ea. “Ceea ce Google trebuie sa faca este sa-si transforme produsele existente in unele «sociale», pe masura ce «socialul» devine o norma pentru activitatile online”.

Dar ce ar putea merge rau cu Google+? Revista PCWorld a identificat 5 motive pentru care Google+ ar putea deveni un esec:

1. Asemanarea cu Google Buzz. Google+ pare sa fi imprumutat unele caracteristici de la serviciul Google Buzz – un instrument de socializare si chat, integrat in serviciul Gmail, care a fost considerat un esec. Potrivit PCWorld, pe Google+ postarile cu un numar mare de comentarii urca pe pagina principala, chiar daca sunt mai vechi, element care ii poate deranja pe utilizatori. De asemenea, notificarile atunci cand cineva te urmareste pe Google+ reapar, asa cum se intampla si la Buzz.

2. Spam-ul. Deocamdata, utilizatorii de Google+ impartasesc lucruri interesante, insa curand vor ajunge pe noua retea sociala toti cei care joaca FarmVille, Mafia Wars si raspund la quizuri, invadand Google+ cu spam.

3. Probleme de confidentialitate.
Dupa episodul in care contactele utilizatorilor de Google Buzz au fost expuse public, Google trebuie sa se supuna unui audit de confidentialitate pentru urmatorii 20 de ani. Cu toate acestea, criticii nu privesc cu ochi buni experimentul Google in domeniul retelelor sociale.

4. Complexitatea interfetei.
Deocamdata, interfata Google+ este simpla, atractiva si usor de utilizat. PCWorld se intreaba insa in ce masura vor reusi designerii de la Google sa pastreze simplitatea interfetei dupa ce vor fi adaugate noi optiuni pentru servirea publicitatii.

5. Cercurile ar putea deveni obositoare.
Pentru moment, cercurile Google+ sunt apreciate de catre utilizatori deoarece le permit sa impartaseasca lucruri doar cu persoanele din anumite liste, pe care si le creeaza singuri. Insa pe masura ce reteaua sociala va deveni tot mai populata, oamenii ar putea obosi sa-si adauge manual prietenii in cercuri.

Vor putea coexista Facebook si Google+?

Vor putea coexista Facebook si Google+?Moartea MySpace ar putea demonstra ca oamenii isi fac loc in viata pentru o singura retea sociala. Pe de alta parte, Twitter a demonstrat ca “socialul” poate avea forme diferite si ca retelele sociale pot colabora.

Dar relatia buna dintre Twitter si Facebook nu se aplica si in cazul Facebook-Google. Facebook a refuzat sa-i ofere Google posibilitatea de a indexa in motorul de cautare rezultatele de pe Facebook, iar, mai recent, nu i-a permis importarea contactelor din Facebook in Google+.

PCWorld prezinta trei teorii despre viitorul retelelor Facebook si Google+.

Prima teorie: Cele doua retele sociale pot coexista independent.


Presedintele executiv al Google, Eric Schmidt, a declarat recent ca exista suficient spatiu pentru ca doua companii sa existe independent una fata de alta. Schmidt a spus, intr-un interviu pentru Reuters, ca Google+ va avea acelasi succes ca Facebook si Twitter deoarece cererile de accesare a retelei sociale sunt multe, iar optiunea Hangouts este foarte populara printre utilizatorii tineri. Acelasi Eric Schmidt a declarat in 2005 ca Google si motorul de cautare Bing al companiei Microsoft pot coexista. Insa astfel de declaratii pot fi doar o miscare de PR, observa PCWorld: Google si Microsoft concureaza pentru investitiile in publicitatea pe motoarele de cautare, la fel cum Facebook si Google+ vor concura pe terenul retelelor sociale.

A doua teorie: Facebook si Google+ pot coexista doar daca lucreaza impreuna.


Unii comentatori din industrie sunt de parere ca Facebook si Google+ vor putea functiona doar daca vor gasi modalitati de colaborare. Jason Shellen, seful serviciului de chat AIM, detinut de AOL, da exemplul colaborarii cu Gchat, serviciul de chat al Gmail. De asemenea, Twitter poate fi conectat cu multe alte canale, printre care Facebook si YouTube.

Din acest punct de vedere, Google+ pleaca cu un dezavantaj: atat Facebook cat si Twitter au refuzat integrarea serviciilor.

A treia teorie: Poate exista un singur supravietuitor.


Cea de a treia varianta presupune ca razboiul dintre retelele sociale sa aiba un singur invingator. Acesta va fi ales de catre public in functie de criteriile de confidentialitate si de cat de usor le va fi sa renunte la reteaua sociala, daca si-o vor dori, sustine Judy Shapiro, blogger pentru AdAge.

Traditional, Google este specialistul in publicitatea targetata pe motoarele de cautare, iar Facebook este marea retea sociala. Ambele par insa sa-si doreasca sa fie ce e cealalta. Convergenta dintre abilitatea Google si cea a Facebook ar putea sa creeze un exod intre cele doua retele sociale sau chiar sa genereze distrugerea ambelor.

“Cu cat o retea sociala ne poate targeta mai precis, in termeni de vanzari de publicitate, cu atat vom deveni mai rezistenti la ea”, spune Shapiro. “Daca combini puterea lui Google din zona motoarelor de cautare cu baza comportamentala din social media a Facebook, iese o dubla lovitura. Iar confidentialitatea noastra devine o victima colaterala”.