Publicitatea in purgatoriu
Va fi sau nu va fi reviriment
Cresterea fee-urilor de agentie, improbabila
Cu ochii pe digital
2 / 5

Va fi sau nu va fi reviriment

In ultimii doi ani, clientii de publicitate au fost precauti: au taiat bugetele, au inceput sa recicleze spoturi vechi si sa le adapteze pe cele realizate in strainatate, renuntand adesea la creatia locala.

Insa de la inceputul anului a inceput sa se simta o anumita efervescenta in randul clientilor, spune Oana Cociasu (foto), managing director Lowe&Partners. “Clientii sunt mai indrazneti, cer campanii noi, nu se mai multumesc doar sa recicleze spoturi din anii trecuti. Toate acestea vor conduce la un reviriment al pietei. Nu ma astept la o crestere spectaculoasa, la un boom al bugetelor. Revenirea se va face treptat, insa premisele inceputului de an imi ofera certitudinea ca lucrurile incep sa se miste in directia buna”.

Chiar daca continua sa existe, presiunea pe costuri pare sa se fi diminuat, iar clientii nu mai organizeaza pitchuri pentru fiecare proiect minor, pentru a obtine cele mai mici preturi. Piata da semne de stabilizare.

Un reviriment al pietei de publicitate a inceput sa simta in zilele de lucru prelungite si in weekendurile lucrate, spune Cosmin Radoi de la Graffiti BBDO, care spera ca pana la sfarsitul anului sa-l resimta si in veniturile agentiei.

“Am constatat un optimism moderat in piata. Din discutiile cu top managementul clientilor nostri, dar si cu alti oameni din marketing si publicitate, am vazut ca toata lumea «hopes for best and plans for worst»”, spune Cristian Munteanu de la TBWA Bucuresti. “Bugetele au devenit mai stabile si sensibil mai mari, planurile se incheaga pe termene mai lungi si au mai disparut din planurile de marketing hei-rup-ismele si reactiile panicate. Toate astea sunt semne pozitive. Sper doar ca guvernul sa nu ne mai dea in cap cu vreo alta nazbatie care sa ne arunce in aer toate previziunile”.

Insa nu toata lumea vede semne bune pentru piata de publicitate. Potrivit Mona-Lisei Caravaniez, managing director Ogilvy&Mather, variabilele sociale si economice au o influenta puternica asupra tuturor pietelor, inclusiv celei de publicitate, care ar putea cel mult sa stagneze anul acesta, cu o crestere a segmentului de online.

“Deocamdata exista un sentiment de optimism in advertising, dar nealimentat de absolut nimic concret
”, spune Alex Badila, managing director Publicis Romania. “Piata va fi, cel mai probabil, la un nivel similar cu anul trecut si aceasta doar daca a doua jumatate a anului va fi mai buna”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri