Piata de media, inca in scadere
PR-ul: Modul de lucru nu va mai fi niciodata ca cel din 2008
3 / 4

PR-ul: Modul de lucru nu va mai fi niciodata ca cel din 2008

Si profesionistii din PR sunt in asentimentul colegilor lor din media si publicitate: iesirea din recesiune are legatura cu realitatea doar partial.

“Inceputul anului 2011 a adus deja animatie pe piata, dar piata de comunicare este deja mult diferita de 2008 si sunt elemente care nu vor mai reveni niciodata la starea lor din 2008, cu toata iesirea din recesiune”, spune Sorana Savu (foto), senior partner la Premium Communication. “Intervalul 2008 – 2011 a fost suficient de lung ca, macar pentru o generatie, comportamentele de business si comportamentele de cumparare sa se ajusteze. Publicul uita, mai ales perioadele neplacute, drept dovada si faptul ca repetam greselile trecutului, dar cred ca cel putin pentru urmatorii 5 ani, vom vedea mai multa circumspectie si cumpatare in folosirea instrumentelor de comunicare”.

Chiar daca piata este mai dinamica decat in 2009, se poate observa o migrare de la comunicarea strategica la cea tactica, care urmareste obtinerea de rezultate pe termen scurt, adauga consultantul in comunicare.

“Incepand cu luna aprilie, pot spune ca lucrurile s-au mai dezmortit, dar nu simt o diferenta semnificativa fata de aceeasi perioada a anului trecut”, spune Tereza Tranaka, managing partner la Oxygen PR. “Bugetele dedicate comunicarii sunt in continuare mici. Multe agentii s-au orientat si pe o serie de proiecte cu fonduri europene pentru a compensa lipsa/reducerea bugetelor in domeniul privat. Pe de alta parte, exista noi investitii in Romania, companii noi care opteaza pentru agentii de PR din necesitatea de a se diferentia pe piata”.

De asemenea, exista mai multa proactivitate din partea agentiilor – daca inainte de criza proiectele veneau pe banda si trebuia doar sa le implementeze, acum agentiile trebuie sa creeze proiecte si sa vina cu solutii de business pentru clientii lor.

“Principala diferenta pe care o sesisez este faptul ca inainte de 2008 gandeam intr-o singura directie, cum facem sa crestem mai mult. Acum suntem pregatiti petru ambele scenarii, in sus sau in jos, suntem mult mai flexibili si atenti la costuri”, spune Laurentiu Nita, director executiv la Free Communication. Agentia pe care o conduce se numara printre cele care au inregistrat cresteri in 2010 – si care, impreuna, ar putea indica un usor avans al pietei de PR anul acesta.

O alta diferenta majora fata de 2008 este dezvoltarea retelelor sociale si a noilor tehnologii, care au extins si in anumite cazuri au mutat definitiv comunicarea atat cu publicul, cat si cu presa, pe Internet, spune Alina Damaschin, CEO Rogalski Grigoriu PR. Piata de PR se va intoarce la nivelul din 2008, din punctul de vedere al valorii, probabil atunci cand se va echilibra cifra de afaceri a clientilor la nivelul din 2008, mai spune ea. “Din punct de vedere abordare, mod de lucru, niciodata”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri