Regulile lui 2008, perimate
Un scenariu optimist de evolutie a pietei: crestere de 2-3%
CSR-ul scade, online-ul creste
Salarii in stagnare si posibile disponibilizari
2 / 5

Un scenariu optimist de evolutie a pietei: crestere de 2-3%

Criza lui 2009 a inceput deja sa se simta la nivelul bugetelor alocate PR-ului. Unele conturi dispar pur si simplu odata cu o serie de companii – pana de curand comunicatori activi – din domenii precum creditarea si real-estate-ul. Alte conturi se micsoreaza, clientii reducand din activitatile de CSR si organizarea de evenimente.

“Pe partea de comunicare cu mass media, reducerea numarului de pagini la anumite publicatii scade spatiul editorial, deci si spatiul alocat materialelor transmise de agentiile de PR. Ne batem pentru o patratica mai mica”, spune Gabriela Lungu, managing partner The Practice.

Alte zone de business care se vor reduce considerabil (si odata cu ele, nevoia de comunicare), vor fi cele de fuziuni si achizitii (m&a) si IPO-urile, potrivit lui Jan Simunek (foto), country manager, Mmd Romania. De asemenea, unele companii multinationale isi vor reduce sau stopa activitatile in Romania, ceea ce va impune o strategie specifica de comunicare.

Specialistii estimeaza o stagnare a pietei de PR in 2009, sau poate chiar o usoara descrestere. Crenguta Rosu, managing partner DC Communications, are si o varianta mai optimista – “cea care se bazeaza pe ideea ca, in timpuri dificile, chiar companiile care nu puneau pret pe comunicare se vor hotari sa explice contextul in care opereaza si vor fi mai atente la comunicarea cu angajatii, cu partenerii de afaceri cu publicul. De asemenea, momentele mai dificile ale unor companii (preluari, disponibilizari, falimente etc.) sunt, de obicei, insotite de un demers de comunicare concertat catre diferite publicuri vizate. Aceste proiecte s-ar adauga la ritmul constant al comunicarii si desemneaza o potentiala sursa de de crestere a pietei de comunicare”.

Loredana Visa, V+O Communication, crede ca agentiile de PR vor pastra indicele de crestere/descrestere al principalelor sectoare economice din care se trag clientii lor. “Fata de anul trecut cand industria de PR a inregistrat in medie o crestere a cifrei de afaceri de 25-30%, in 2009 cei mai fericiti dintre noi vor avea probabil parte de un maxim de crestere de 2-3%”, spune Visa.

Insa chiar si in cazul in care piata se va micsora, nu tarifele agentiilor vor avea de suferit, crede Gabriela Lungu, acestea mentinandu-si sau ridicandu-se peste nivelul din 2008. Ce se va reduce drastic vor fi cheltuielile externe ale agentiilor, fapt care va micsora si cifra lor de afaceri.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri