Voci din online
Voci din print
Iulian Comanescu: Modelele de succes sunt in zona finantarii prin venituri din publicitate, fie acestea si afectate de criza
2 / 4

Voci din print

Cosmina Noaghea, director de publishing al Publimedia International, considera ca recomandarea facuta de Rupert Murdoch reflecta starea presei in acest moment.

“In conditiile in care piata de publicitate era in crestere publisherii preferau sa ofere gratuit continutul online astfel incat sa aiba multi utilizatori pe care sa ii monetizeze. Acum, in conditiile scaderii volumului de publicitate, publisherii au inceput sa examineze si posibilitatea obtinerii de venituri de la cititori, asa cum se intampla in print”, spune Cosmina Noaghea.

In ceea ce priveste sectiunile site-ului care pot renunta la gratuitate, fara a risca sa piarda din cititori, Noaghea mentioneaza “sectiunile foarte specializate si care contin analize, materiale exclusive”.

Intrebata daca Publimedia ia in considerare introducerea continului platit pe site-urile din portofoliu, Cosmina Noaghea sustine ca depinde de tipul site-ului, fara referire la continutul integral.

“Pentru Ziarul Financiar este normal ca o parte din continut sa fie platit. In cazul ZF, gratuit in mod proportional pentru o perioada In cazul unui continut generalist sau de sport este mai greu si trebuie gasit alt model.

Potrivit Cosminei Noaghea, aceasta masura ar putea fi o sursa binevenita de venituri pentru a depasi criza pentru publisherii care produc continut de calitate.

“Nu cred ca site-urile din Romania sunt pregatite pentru o astfel de masura si nici nu cred ca va fi o reactie a intregii industrii. Competitia si poate uneori orgoliile depasesc interesele economice pe aceasta piata”, spune Noaghea.

Pe de alta parte, Marius Hagger, directorul general al Ringier Romania, crede ca piata romaneasca nu este inca pregatita pentru introducerea continutului platit pentru publicatiile online.

“Pentru moment nu cred ca as indrazni sa introduc continutul platit pe site-urile din portofoliu. Piata nu este inca pregatita. Totusi, daca ar fi sa vorbim de plata pentru continutul online la scara larga, ar trebui ca toti editorii de online sa urmeze modelul. Atata timp cat exista o oferta similara, dar gratuita, pe un alt site, utilizatorii nu vor fi dispusi sa plateasca”, spune Marius Hagger.

In opinia acestuia, aceasta masura nu este binevenita in conditiile economice actuale, insa este “de inteles”.

“In primul rand, aceasta nu este in niciun caz o idee noua. Multi editori au incercat de-a lungul timpului sa impuna plata pentru continutul online, dar au esuat. In general, sunt de acord cu Rupert Murdoch: continutul de calitate, care este produs de echipe editoriale mari si cu experienta, trebuie sa aiba un pret, asa cum se intampla cu orice alt produs sau serviciu. Si in mod cert jurnalismul de calitate, precum si alte operatiuni specifice mediului online pe care editorii s-ar putea sa le abordeze, s-ar putea sa nu se poata finanta exclusiv din publicitate”, declara Hagger.

“Cat despre eroziunea afacerilor traditionale in print, accelerata de criza globala si implicit de prabusirea vanzarilor de publicitate, toti editorii ar trebui sa investeasca in online, iar pentru asta este nevoie disperata de noi surse de venituri”, conchide directorul general al Ringier Romania.

Modele de publicatii online preferate

Cosmina Noaghea: “La nivel mondial wsj.com. ft.com, nyt.com, guardian.co.uk, marca.es”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri