Piata de publicitate online in primul semetru: Haotica si sub nivelul lui 2008
Principalele tendinte in piata
Unde ne situam
De la stadiul “vreau si eu un banner” la campanii cu un concept interactiv puternic
Ce industrii si formate au facut zgomot in publicitatea online
Presedintele IAB Europe despre piata de publicitate online
3 / 7

Unde ne situam

In ceea ce priveste valoarea atinsa de industria de publicitate online din Romania in primul semestru, parerile jucatorilor sunt impartite.

Astfel, Mihai Seceleanu estimeaza ca piata s-a situat in primele sase luni din an cu 20-25% sub nivelul de anul trecut, preconizat atunci la 9 mil. euro.

Pe de alta parte, Dragos Stanca (foto) sustine ca piata de online nu a scazut, insa nu sesizeaza cresteri spectaculoase.

Cred ca vom incheia, ca industrie, 2009, cu plus minus 10 la suta fata de anul trecut. Fara a lua in considerare veniturile din mica publicitate, mici clienti directi si incasarile realizate de Google sau Yahoo in Romania, estimez ca in primele 6 luni s-au realizat aproximativ 7,5 mil. euro net”, spune Stanca.

Adrian Stanescu, country manager ThinkDigital Romania&Moldova (vezi profil LinkedIn), plaseaza piata de publicitate online in jurul valorii de 3 mil. euro, principalele motoare de crestere ale industriei fiind, in opinia sa, alocarea bugetelor din alte medii catre online si apropierea de sisteme de tarifare pe baza de performanta.

De asemenea, Bogdan Gavrila declara ca majoritatea partenerilor au raportat scaderi.

“Sunt si cazuri fericite in piata insa recesiunea a afectat bugetele tuturor clientilor si implicit al agentiilor de media. Pentru primul trimestru estimez o scadere de 60% pe print si de 40% pe TV, iar Internetul s-a inscris in acelasi trend. Pe trimestrul 2 observam o crestere, insa inca nu s-a incheiat si nu putem estima”, spunea Gavrila la data interviului acordat Wall-Street.

Potrivit acestuia, cresterea s-a datorat in primul rand deal-urilor foarte bune primite pe online. “Adaptarea rapida la criza a insemnat rebate-uri mai mari, discount-uri mai avantajoase si bonusuri. Zona de display advertising a ramas cea mai cautata pentru publicitate online”, completeaza Bogdan Gavrila.

Totodata, Cristi Marinescu, director executiv SplendidInteractive, estimeaza ca valoarea pietei de publicitate online a atins 10 mil. euro in primul semestru al acestui an.

“Desi eram increzatori la sfarsitul anului trecut ca in urma crizei, multi dintre clienti se vor indrepta catre online, estimez ca pana in momentul de fata, veniturile sunt cu aproximativ 20% mai mici decat anul trecut in aceeasi perioada”, spune Marinescu.

In opinia lui Mugur Patrascu, piata de publicitate online va ramane la acelasi nivel fata de 2008, respectiv la valoarea de 11 mil. euro, raportand aceasta estimare la situatia companiei pe care o conduce.

“Per ansamblu, nu s-au intamplat mari modificari in structura cheltuielilor in acest prim semestru. Plecand de la aceasta situatie am avut insa unele cresteri: spre exemplu cred ca Google a inregistrat o crestere fata de anul trecut. In aceeasi directive, Yahoo si Yahoo Messenger-ul au fost folosite mai intens, iar mobilul cred ca a inregistrat o crestere fata de anul trecut. Continutul video a inregistrat iarasi o crestere ca si modalitate de folosire a media. Un alt punct important este acela ca la ora actuala aproape toate agentiile de comunicare au propriul departament sau agentie de comunicare interactiva si ca urmare asistam la o crestere a ofertei de comunicare pe acest mediu, lucru care genereaza o crestere a importantei lui fata de mediile traditionale”, afirma Patrascu. [Exista o piata pentru entuziasmul digi-interactivilor?]

In plus, Cristi Parvan sustine ca punctul de inflexiune puternica intre ultimul trimestru din 2008 si primul trimestru din 2009 a generat reasezari intre vanzatorii de online, pe de o parte, dar si intre vanzatori si publisheri.

“Trimestrul al doilea a fost ceva mai aproape de T2 din 2008, dar estimarea mea este ca a ramas sub nivelurile atinse anul trecut. Asta la nivel de piata, pentru ca la nivel de playeri traditionali scaderea cred ca e un pic accentuata datorita cresterilor cheltuielilor marginale anul trecut (SEM-Search Engine Marketing, proiecte de publishing, site-uri mici, inventory extern etc)”, declara Parvan.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri