Dai viata reala pe cea virtuala
Blogul si traiul decent
Evoluam sau disparem
Lumea e mai degraba crizata, decat in criza
Venituri din blog vs. libertate editoriala
5 / 6

Venituri din blog vs. libertate editoriala

Pentru Iulian Comanescu, unul dintre cei mai cunoscuti si activi analisti media din Romania si proprietarul Comanescu.ro, criza financiara a inceput in vara anului 2008. Pe cat de brusc si-a facut simtita prezenta, pe atat de repede a si trecut, astfel incat in primavara lui 2009, s-a trezit surmenat de munca. “Ma bazam pe timpul liber dat de criza ca sa-mi scriu cartea «Cum sa devii un Nimeni». Au venit insa felurite deal-uri la mine si a trebuit sa-mi vad si de afaceri si de carte. Pana la urma au iesit amandoua foarte bine”, isi aminteste zambind Comanescu.

Pentru el blogul personal nu reprezinta neaparat o sursa de venit, cat un instrument de brand, care il ajuta in gasirea clientilor, dincolo de divertisment si delectare. Sumele obtinute din blog nu au depasit cateva mii de euro pe an, iar Comanescu sustine ca nu intentioneaza sa le majoreze, cel putin nu in “detrimentul libertatii editoriale”.

A incheiat in urma cu aproximativ 2 ani un contract cu regia ARBOinteractive, facand aceasta mutare mai mult pentru a separa foarte clar editorialul de publicitate, dupa modelul media clasice, decat “sa ma umplu de bani din bannere”, explica Iulian Comanescu. “In general, la ce vad in piata, pot spune ca blogurile au iesit din subteran si mai capata, din cand in cand, firimituri de bugete. E drept ca de prin 2009 s-ar putea sa avem si o miscare in sens contrar, in care entuziasmul 2.0 a inceput sa piara”, declara analistul media.

In materie de publicitate, 2010 a fost “cam praful de pe toba”, declara franc Iulian Comanescu. In plus, traficul a avut la un moment dat o tendinta descendenta, insa luna iunie a adus o schimbare. Comanescu.HotNews.ro s-a transformat in Comanescu.ro, mizand pe informatii postate mai rar, insa mai consistente, diferite de stiri. “Stirile aduceau trafic, dar ma pozitionau ca jurnalist sau blogger, ori eu nu mai sunt asa ceva, in sensul ca nu castig bani in mod semnificativ din scris, de prin 2006, de cand mi-am facut firma de consultanta, analize si continut”, spune Comanescu.

La nivel personal, blogul a fost o poarta de iesire din zona productiei clasice de continut, dupa o experienta de peste 15 ani de media clasice. Blogul ar putea deveni o sursa de venituri singulara doar peste cativa ani, si eventual pe un cu totul alt proiect.

Nici macar televiziunile de nisa nu fac bani adevarati in Romania, ce sa mai vorbim de online-ul de nisa? Mi-aduc aminte ca prin 2007 i-am propus lui Ioan Margarit, de la HotNews.ro, sa facem un site de media, ceva asemanator cu ceea ce avea sa fie, peste vreun an, Paginademedia.ro a lui Petrisor Obae. Margarit n-a fost deloc incantat de idee, la vremea respectiva n-am inteles de ce, dar ulterior i-am dat dreptate: nu sunt bani sau nu sunt bani suficienti pentru asa ceva. Nu ma intelegeti gresit, cred ca pe bloguri se poate trai in Romania, undeva, la 10-20.000 de euro pe an poate, daca ai talent, creier si energie, ceea ce e bine. E un mediu stimulativ si sunt sume stimulative pentru oamenii tineri, de sub 30 de ani, care gasesc o poarta de intrare in ceva apropiat de jurnalism”, considera Iulian Comanescu.

Credit foto: Paul Diaconu

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri