Un pic de scadere si apoi un pic de crestere
Dilema 1: Va depasi online-ul printul?
Dilema 2: Mai are TV-ul loc de crestere?
Dilema 3: Cat de puternici vor deveni Facebook, Google si Yahoo pe piata romaneasca?
2 / 5

Dilema 1: Va depasi online-ul printul?

Una din cele mai recurente intrebari legate de piata de media in 2011 este daca bugetele investite in online le vor depasi pe cele alocate presei scrise, asa cum s-a intamplat deja pe pietele mai dezvoltate. Ultimul raport al IAB Romania, facut public in decembrie, a aratat o crestere de 65% a pietei de publicitate online in primul semestru, pana la 42 milioane de lei (circa 10 milioane de euro). Totodata publicitatea in presa scrisa a scazut anul trecut cu 27%, pana la 27 milioane euro.

Raportul IAB inglobeaza insa doar bugetele investite in media online locale, fara Facebook, Google si Yahoo. Daca adaugam si cei trei jucatori internationali, piata de publicitate online ajunge la 22-24 milioane de euro in 2010, potrivit lui Steve Dallas de la Initiative.

“Avand in vedere faptul ca online-ul va continua sa creasca in 2011 cu doua cifre, in timp ce printul va ramane in cel mai bun caz la acelasi nivel, cu siguranta vom vedea cum online-ul va depasi printul in volum in 2011”, spune Dallas.

Online-ul a fost “starul” in 2010 pentru ca a inregistrat o crestere spectaculoasa si va continua sa creasca si anul acesta, avand sanse reale sa depaseasca printul, spune Cristian Mucichescu, managing director OMD Romania. Totusi, seful OMD se arata usor rezervat, mentionand ca nu crede ca vom deveni anul acesta o “Marea Britanie” din punctul de vedere al pietei de media (in Marea Britanie online-ul nu numai ca a depasit printul, dar se afla la egalitate cu TV-ul).

Publicitatea online va creste cu aproximativ 20% anul acesta, in timp ce presa scrisa va continua sa piarda cateva procente - circa 5% - comparativ cu 2010, spune Prajisteanu. In viziunea acestuia, printul si online-ul vor avea parte de investitii comparabile abia in 2012 (28-29 milioane euro), urmand ca in 2013 online-ul sa devanseze printul.

Dar ce zic decidentii, companiile care isi impart bugetele in functie de mediile de comunicare? Pentru Ursus Breweries, cel mai mare producator de bere din Romania, online-ul este “un motor de crestere fundamental pentru o parte din brandurile noastre, si irelevant pentru altele”, potrivit lui Grant McKenzie (foto), vicepresedinte de marketing al companiei. In ultimele 12 luni, focusul asupra online-ului a crescut cu 500% in cadrul Ursus, care aloca un sfert din timpul si energia disponibile pentru a construi “platforme digitale eficiente si sustenabile”.

Si pentru Danone Romania online-ul a devenit cel de-al doilea mediu ca importanta, dupa TV. Lucrurile arata insa diferit in cazul printului: “Presa scrisa traditionala nu este foarte eficienta pentru Danone, astfel ca nu o folosim foarte mult, dar lucram la niste idei interesante si proiecte speciale”, spune Dora Strezova.

“La fel ca anul trecut, vom alege cativa parteneri importanti si credibili (din presa scrisa - n.r.) pentru a construi impreuna activitati speciale pentru branduri si consumatori, insa per total, printul devine tot mai putin relevant, in sensul strict al mediului de promovare”, spune Grant McKenzie. “E dificil sa fii cu adevarat optimist cu privire la viitorul printului, cu cateva exceptii notabile, de publicatii specializate”.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri