'Daca incerci sa faci in Moldova doar branding e putin probabil ca vei supravietui'
Brandurile occidentale, bine primite de moldoveni
Branduri rusesti vs. branduri romanesti pe piata din Moldova
1 / 4

'Daca incerci sa faci in Moldova doar branding e putin probabil ca vei supravietui'

Prima agentie de branding, strategie si design din Republica Moldova a fost infiintata in urma cu un an si patru luni. Eugen Boico, fondator NRG, a lucrat timp de sapte ani pentru operatorul de telefonie mobila Voxtel. In 2007, a coordonat, de pe pozitia de brand director, rebrandingul Voxtel in Orange Moldova. Pentru ca primea tot mai multe propuneri din piata, in vara lui 2007 Boico a plecat de la Orange si si-a infiintat propria agentie de branding.

NRG era initial o agentie de BTL, parte a grupului de companii detinut de sotia lui Eugen Boico, Diana, care conduce in prezent agentia de publicitate Indigo Ogilvy, cu sediul la Chisinau. Dupa preluare, compania si-a schimbat profilul, oferind servicii de branding, design, strategie si chiar publicitate ATL.

“Adevarul este ca daca incerci sa faci in Moldova doar branding e putin probabil ca vei supravietui”, a spus, pentru Wall-Street, Eugen Boico. Pentru clientii agentiei, printre care se numara Orange, Eximbank si mai multe companii locale, Boico participa chiar si la stabilirea caracteristicilor produsului, urmand ca dupa aceea sa construiasca brandul, sa il pozitioneze pe piata si, eventual, sa il promoveze prin campanii clasice de comunicare.

Doua astfel de exemple sunt produsele Orange Juno si Orange Internet, pentru lansarea carora NRG s-a implicat chiar si in stabilirea publicului-tinta.

Pitch-urile sunt o practica rar intalnita in Moldova, majoritatea clientilor apeland pur si simplu la serviciile agentiei. “Chisinaul e un oras destul de mic si daca ai un job-doua facute bine imediat se afla cine le-a facut si asta deja iti castiga clienti. Mai mult, companiile care au nevoie de consultanta in branding nu prea au de ales. N-ai unde sa faci un pitch. As spune ca 8 joburi din 10 le primim prin cunostinte si prin faptul ca clientii vin singuri la noi”, spune Boico.

Piata de branding moldoveneasca va atinge anul acesta o valoare de circa 750.000 de dolari, in conditiile in care cele trei-patru agentii specializate presteaza si servicii de publicitate clasica. Spre comparatie, cea mai mare agentie de branding din Romania, Brandient, a inregistrat anul trecut afaceri de circa 740.000 de euro. NRG, o companie cu 10 angajati, ruleaza circa o treime din bugetele pietei moldovenesti.

Piata va creste in doua directii, spune Boico. In primul rand, in Moldova vor intra tot mai multe companii straine care vor apela la servicii de branding. In al doilea rand, companiile locale prezente pe piata de sase-sapte ani au inceput sa simta nevoia unui reimprospatari a imaginii.

“Nu cred ca brandingul va avea un boom in Moldova, pentru simplul motiv ca nu exista potential in momentul asta. Dar daca privim prin prisma schimbarii identitatii celor care si-au lansat companiile cu cinci-sase ani in urma, inca vreo cinci-sase ani inainte avem de lucru.

Sunt foarte multe companii pe care e clar ca le poti face sa arate mai bine. Asta-i problema majoritatii companiilor: dupa succese si reputatie corespund unui nivel, dar dupa le arata «ID-ul», parca sunt din anii '80-'90”, considera managerul.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri